fbpx

פחות רכבים ויותר מסיכות: התגייסות תעשיית הרכב למאבק בקורונה

כחלק מהמאבק העולמי בנגיף הקורונה החדש, חברת הרכב הסינית הגדולה בעולם BYD, אותה אנו מכירים מעולם האוטובוסים החשמליים, הפכה בן לילה לאחת מיצרניות המסיכות הגדולות בתבל. בבריטניה הממשלה פנתה לתעשיית הרכב בבקשה לייצור מכונות הנשמה. איך תעשיית הרכב העולמית עוזרת להילחם בקורונה?

במטרה לעזור במאבק מול התפשטות נגיף הקורונה החדש שמתפשט בעולם חברת BYD הסינית, מחברות הרכב החשמלי הגדולות בעולם, החליפה את ייצור מוצריה בייצור של מסיכות ושל חומרי חיטוי אחרים באחד ממפעליה בסין.

לדברי החברה, התאגיד הסיני הוא היום אחד מהיצרנים הגדולים בעולם של מסיכות פנים המיועדות למניעת ההדבקה בקורונה. על מנת לספק את החוסר העצום שיש ברחבי העולם במסיכות אלו התאימה כמה פסי ייצור קיימים לטלפונים ניידים במחוז שנזן לייצור מסיכות.

במהלך ההתאמה נדרשו מהנדסי החברה לאתגר לו הם לא ציפו – תכנון מכונות להפקת מסיכות. בתחילה התקשו בחברה למצוא חלקים מתאימים למכונות אלו בצורה מהימנה וזמינה עם השוק שהלך ונסגר, לכן בסופו של דבר נאלצו שם לתכנן ולבנות את המכונות הנדרשות בכוחות עצמם, משימה שהושלמה תוך שבעה ימים.

מיליוני מסיכות בכל יום

היום אומרים ב-BYD כי הם מסוגלים להרכיב כתריסר מכונות למסיכות ביום: ״פס ייצור של מסיכות כולל 1,300 חלקים ותשעים אחוזים מהם מיוצרים על ידינו״ אמר בכיר בחברה ל-China Daily. המפעל החדש של BYD כבר עובד בתפוקה מלאה ומייצר כעת חמש מיליון מסיכות ושלוש מאות אלף בקבוקי חיטוי ביום, כך על פי החברה.

כח המשימה שהוקם לצורך הסבת המפעלים כלל ראשי צוותים מתחומים שונים בחברה ובסך הכל יותר מ-3,000 מהנדסים היו מעורבים במחקר, בפיתוח ובעיצוב פסי הייצור החדשים.

יחד עם זאת קשה להתעלם מהצניחה במכירות הרכבים בכלל והרכבים החשמליים בפרט בכל סין מאז תחילת השנה והפיכתו של משבר הקורונה למשבר בקנה מידה עולמי, מה שהביא את היצרניות הסיניות ובראשן BYD לשפל חסר תקדים במכירות.

שפל במכירות, גם בגלל הקורונה

בינואר 2020 מכרה BYD רק 7,133 רכבים פרטיים חשמליים (לחלוטין והיברידיים פלאג-אין) בסין, ירידה של 75 אחוזים ביחס לינואר 2019 ושל 46 אחוזים ביחס לדצמבר 2019. בתחום הרכבים המסחריים השינוי היה אפילו יותר טראומטי עם צניחה של 83 ו-95 אחוזים ביחס למכירות בשנה שלפני ובחודש שלפני, בהתאמה.

אמנם דצמבר נחשב חודש בו המכירות היו גבוהות יחסית בגלל תמריצים שניתנו לסוחרי רכב והוזלות ממשלתיות שעמדו להסתיים, כמו גם עליה משמעותית במכירות ברשת סביב חג המולד ואירועים נוספים, אך השינוי הקיצוני  בינואר האחרון אינו יכול להיות מוסבר רק כתולדה של אלו וניכרת בו גם השפעת נגיף הקורונה.

תגובת השוק הסיני להתפרצות נגיף הקורונה הייתה בלתי ניתנת לחיזוי ולכן גרמה לדאגה רבה בקרב בכירי התעשיה. סגירתם, גם אם זמנית, של מפעלי רכב כמו זה של טסלה וחברות סיניות אחרות הביאה לירידה נוספת במכירות באופן זמני.

עם הפתיחה המחודשת של המפעלים והתאוששות המצב בסין פסי הייצור של חברות אחרות חזרו להפיק רכבים, בעוד ב-BYD עדיין משקיעים זמן וכסף במסיכות ובחומרי חיטוי – להם יש ביקוש רב בעולם.

בבריטניה הממשלה פונה לתעשייה בתקווה למלא את חוסרי מערכת הבריאות 

בקצה השני של העולם ביקשה הממשלה הבריטית ממפעלים שונים בתעשייה, בכלל זה חברות רכב, לעזור בייצור של מכונות הנשמה שחסרות היום למערכת הבריאות הציבורית (ה-NHS).

בריאיון ל-BBC אמר שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק ש״כל מי שיכול צריך לספק את הידע ההנדסאי ואת פסי הייצור על מנת לבנות מנשמים, זה המוצר לו אנו זקוקים כעת״. עד כה תעשיית הרכב נותרה מעט אדישה אך חברת רולס-רויס ציינה שאולי תסב חלק ממפעליה לבנייה של ציוד הנשמה, כך לפי הגארדיאן הבריטי. 

עד כה עוד טרם ברור אם הממשלה תצליח לגייס את התעשייה לצורך השלמת הפערים בבריאות אך רולס-רויס, JCB, פיליפס ואפילו חברת דייסון נמצאות כרגע בקשר צמוד עם הממשלה בנוגע לייצור מזורז של מכונות רבות במקרה הצורך.

לפי דובר ראש הממשלה הבריטית, ה-NHS ניצב מול מצב שעוד טרם נצפה בבריטניה והוא ידרוש התגייסות תקדימית של כלל המשק יחד עם הממשלה על מנת להביא לתוצאה הנדרשת אל מול הנגיף ולדבריו תשובת החברות הייתה חיובית.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close