fbpx

עוקפות את טראמפ בסיבוב: קליפורניה וקנדה מפחיתות זיהום מרכבים

ארבע מיצרניות הרכב הגדולות בעולם חתמו לאחרונה על הסכם לצמצום לפליטת גזי חממה מרכביהן עם מדינת קליפורניה, מהלך שתומך במתנגדת הגדולה למדיניות הרכב של טראמפ. גם קנדה, במהלך שמאתגר את מדיניות נשיא השכנה, חתמה לאחרונה על הסכם לשימוש במכוניות נקיות יותר.

בשבועות הקרובים ממשל טראמפ צפוי לבטל תקנה מרכזית הנוגעת לצריכת דלק של מכוניות שנכנסה בתקופת הנשיא אובמה, שאמורה להביא לצמצום משמעותית בפליטת גזי החממה של ארצות הברית ע"י ייעול צריכת הדלק ברכבים. בתקנה נקבע כי על יצרניות הרכב לדאוג כי עד שנת 2025 תגיע הצריכה הממוצעת של רכב ל-54 מייל עבור גלון דלק (23 ק״מ לליטר דלק). 

ממשל טראמפ מסר כי תקנה זו תעבור ״הקלה״ משמעותית לכדי 37 מייל לגלון (15.7 ק״מ לליטר דלק).

קליפורניה ו-13 מדינות נוספות התחייבו כבר לשמור על תקנות הדוקות יותר משל ממשל טראמפ, דבר שעשוי להביא לפיצול שוק הרכב בארצות הברית. עם זאת, קליפורניה היא כרגע המדינה היחידה בארה"ב שחתמה על חוזה כלשהו בנושא. כעת הצטרפה אליה קנדה.

ארבע יצרניות הרכב הגדולות שחתמו על ההסכם עם קליפורניה – פורד, פולקסווגן, הונדה ו-BMW – מהוות בערך 30% משוק הרכב בארצות הברית. תחת ההסכם החדש שפורסם ביום חמישי האחרון (25.7.19), החברות יעמדו בתקנות מעט קלות מאלו שהעביר ממשל אובמה: החברות ידרשו להגיע לצריכה ממוצעת של 51 מייל לגלון (21.7 ק״ לליטר) עד שנת 2026. 

העובדה שקליפורניה היא מדינה שוחרת 'רכבים ירוקים' לא פסחה גם על שוק הרכב החשמלי המקומי: בשנת 2018 שלטה קליפורניה בשוק הרכב החשמלי בארה"ב, בעודה אחראית לכ-47% מכלל מכירות הרכבים החשמליים באותה שנה – מעל 150,000 רכבים. מכירות רכבים חשמליים מהוות 9% בממוצע ממכירות הרכבים במדינה. חשוב לציין כי נתח השוק שתופסות מכירות רכבים חשמליים הכפיל את עצמו במהלך 5 השנים האחרונות.

מצפון תבוא הבשורה?

ההחלטה של קנדה להתיישר עם תקנות קליפורניה הנוגעות לשינוי האקלים מציבות את רה״מ טרודו כדמות מרכזית במאבק העולמי בשינוי האקלים. כאשר ברקע מדיניותו של טראמפ מחלישה את המאבק הסביבתי, כוחם של חוקים אלו, יחד עם תדמיתו של טרודו בארצו, זוכים לרוח גבית.

החיזוק שקליפורניה מקבלת מקנדה עשוי להרחיק את השוק מהכיוון אליו טראמפ מכוון. ״שיתוף פעולה עם קליפורניה הוא הדרך להתקדם, לחלוק מדיניות נכונה ולשפר את הסטנדרטים שלנו״ ציינה קת׳רין מקינה, שרת הסביבה הקנדית. ״קליפורניה מהווה השראה בכל הנוגע לדלקים ברי קיימה. ולשם העולם הולך״. 

לציין שקנדה עוד עושה צעדים ראשונים בעולם הרכב החשמלי וחצתה ברבעון הראשון של 2019 את סף 100,000 הרכבים החשמליים במדינה, עם עליה של 21% במכירות רכבים חשמליים בהשוואה לרבעון הראשון של 2018. הצפי הוא שהכפלת מספר הרכבים החשמליים לכ-200,000 תתרחש תוך שלוש שנים.

השוק הימר בעד קליפורניה

למרות הישגה של קליפורניה בהשגת תמיכת חברות הרכב, טראמפ צפוי לערער על זכותה של קליפורניה לקבוע תקנות כאלה בעצמה. מושל קליפורניה התחייב להילחם בעמדת הנשיא בנושא עד לבית המשפט העליון במידת הצורך. ההסכם החדש מעיד על תמיכת החברות בקליפורניה ועל הימורן שתנצח במאבק הצפוי.

בחמישי האחרון, מסר מושל קליפורני גווין ניוסם כי הוא ״בטוח ביותר״ שיצרניות נוספות יצטרפו להסכם בימים הבאים. לדברי רבים בתעשייה, התקנה המקורית של ממשל אובמה הייתה קשה ביותר ליישום, בין היתר בגלל השינוי שחל בביקוש של הקהל האמריקאי. רבים פונים כיום לרכבי ספורט, רכבים גדולים ורכבים להובלת מטען, שידועים בצריכת דלק גבוהה יותר. 

מצדה השני של המפה, ארגוני איכות סביבה העבירו ביקורת על האטת ייעול הרכבים ועל פרצות רחבות יותר שנמצאות בהסכם החדש. ההסכם הנוכחי, לדברי רבים, מאפשר המשך שימוש בזבזני בדלק ומהווה תקדים רע לתקנות עתידיות בנושא.

מלחמת האינטרסים

קליפורניה, שמצטיירת כמתנגדת הגדולה ביותר לנשיא מבית, הגישה כבר מעל 50 תביעות נגד הממשל בנושאים דומים. עד שהמאבק הנוכחי ייפתר, הפיצול בין סטנדרטים פדרליים ובין כאלה שיקבעו על ידי מדינה בודדת עשוי לפצל גם את שוק הרכב לשניים. מצב זה מהווה חלום בלהות, בלשון המעטה, עבור יצרניות הרכב – משום שעלול לגרום להן למכור רכבים שונים בתכלית במדינות שונות ברחבי ארצות הברית.

בחודש שעבר, 17 יצרניות רכב שלחו מכתב בנושא לנשיא טראמפ. במכתב ציינו היצרניות כי הפחתת הסטנדרטים בכל הנוגע לזיהום אוויר ע״י מכוניות תסכן את הרווחיות של החברות. כמו כן ציינו היצרניות כי מהלכו של הנשיא עלול לפגוע אנושות בתחום שנחשב חיוני לכלכלה האמריקאית, ושלאחרונה מאבד את יציבותו. 

בפרט העלו החברות את חששן ממצב בו יוכרחו למכור רכבים שונים במדינות שונות, ושייחשפו לקנסות ולתביעות במידה וצרכנים יעברו בין מדינות על מנת לקנות רכב כזה או אחר שאסור למכור במדינה מסוימת.

בתגובה, דובר הבית הלבן האשים את קליפורניה, באומרו כי המדינה ״נכשלה ביצירת אלטרנטיבה פרודוקטיבית״.

לאחר התגובה למכתב, מספר יצרניות רכב פנו לממשל בקליפורניה בכוונה לעבוד בשיתוף איתו על הסכם נפרד. ״ניכר כי חוסר התגובה היעילה למכתבם מצד הממשל הפדרלי הביא את היצרניות לשבת איתנו למו״מ״ מסרה מארי ד. ניקולס, העומדת בראש התוכנית לאוויר נקי בקליפורניה, בהצהרה שהיא רק פיסת פזל קטנה משינוי אדיר שעובר על תעשיית הרכב העולמית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button