fbpx

כולם לעלות: שוק האוטובוסים החשמליים צומח מהר מהמצופה

ההתפתחות הטכנולוגית החשמלית מאפשרת כבר היום נסיעה באוטובוס חשמלי במחיר זול יותר מנסיעה באוטובוס מונע בדלק- עובדה שמסבירה את הצמיחה האדירה בשוק. סין כבר מתכננת לייעל את פעילות הרכבים על מנת להגביר מכירות, ומקימה תשתית לטעינה מהירה במיוחד לאוטובוסים יחד עם ענקית הרובוטיקה השוויצרית ABB.

דו"ח שפרסמה חברת המחקר Wood Mackenzie בחודש שעבר חוזה שילוש במספר האוטובוסים החשמליים בעולם עד שנת 2025. הדו"ח מציין שעיקר השינוי עד כה הובל על ידי סין, שאחראית על 98 אחוזים (!) מהאוטובוסים החשמליים בעולם.

לפי התחזית, סין תחצה את קו מיליון האוטובוסים החשמליים עד שנת 2023. ב-2025 צפויים לפעול בסין לא פחות מ-1.2 מיליון אוטובוסים חשמליים, אחרי שהממשלה השקיעה רבות בתחבורה ציבורית חשמלית. בעיר שנג׳ן שבסין לדוגמה, פועלים אוטובוסים חשמליים בלבד.

לעומת זאת, באותה שנה צפויים לפעול בארה"ב ובאירופה יחד רק 40,000 רכבים חשמליים כבדים, כולל אוטובוסים. בינתיים עיקר ההשקעה מתמקדת בפריסת עמדות טעינה, ועד 2025 יהיו 108 אלף כאלה בסין, אירופה וארה"ב יחד.

באירופה מעריכים כי עד 2030, מחצית מכל האוטובוסים החדשים שיימכרו ביבשת יהיו חשמליים. בדו"ח הרכב השנתי של NEF‏ (New Energy Finance), חברת המחקר מקבוצת בלומברג צוין כי ככל הנראה אוטובוסים חשמליים יהוו "81% ממכירות האוטובוסים העירוניים עד 2040" באירופה, ארה"ב וסין.

סוללות זולות הופכות אוטובוסים חשמליים למשתלמים

בשוק שנשלט על ידי צרכנים מסחריים חשובה במיוחד השאלה כמה משתלם כלכלית המעבר לאוטובוסים חשמליים, כאשר הסוללה עדיין מהווה מרכיב כה מרכזי בעלות הרכב. 

לפי הדו"ח של NEF, מאז 2010 המחיר הממוצע של סוללת ליתיום לכל kWh צנח ב-85%, בזכות שילוב של עליה בייצור ושיפור הטכנולוגיה. וככל שהזמן עובר – המחיר ממשיך לרדת, מה שמוזיל גם את מכירי הרכבים.

למעשה, כבר עכשיו מחיר התחזוקה והתפעול של אוטובוס חשמלי יכול להיות זול יותר מאשר של אוטובוס המונע בדלק, ובפרט כאשר תשתית הטעינה מותאמת לפעילות שוטפת של צי הרכבים- מהלך הדגל שמתכננת סין להוביל בדרך למהפכה החשמלית.

סוללות האוטובוסים צפויות לשרוד לפחות עשור

בנוסף לירידה במחיר הסוללה, גם איכותן משתפרת מיום ליום. בראשית ימיה של סוללת הליתיום  תוחלת החיים שלה עמדה על 4 שנים בממוצע, מה שהיווה מכשול משמעותי בפני חברת היסעים שרוצה להפעיל אוטובוס לפחות 15-20 שנים. היום חיי סוללת ליתיום חדשה עומד כבר על עשור לפחות- מה שמשפר עוד יותר את הכדאיות הכלכלית שבמעבר.

אמצעי נוסף שמקל על כניסת מפעילי אוטובוסים לתחום הוא תוכניות מימון ואחריות על חיי הסוללה. כך, באירופה ובאוסטרליה כבר החלו חברות קטנות לחכור סוללות עבור זמן או kWh, עם אחריות לשנים קדימה. 

טעינה לסוללה מלאה – בזמן שאתם עולים לאוטובוס

מהלך נוסף שמטרתו ייעול התפקוד של אוטובוסים חשמליים צובר תאוצה בשוויץ ובסין, עם הפרויקט החדש של ענקית הרובוטיקה והטכנולוגיה האירופית ABB. יחד עם יצרנית האוטובוסים הסינית King Long, החברות מפתחות כעת אוטובוס שלטענתן יהיה הרכב בעל הטעינה המהירה בעולם.

ABB‏ (ASEA Brown Boveri) היא חברה שוויצרית-שוודית העוסקת ברובוטיקה ובפתרונות טכנולוגיה אוטומטיים. מאז תחילת שנות ה-2000 החברה יצרה מספר פתרונות תחבורה חשמליים וידידותיים לסביבה, כמו מטען חשמלי לספינות היושב על הנמל ומאפשר להן לכבות מנועים בזמן עגינה, וכך לחסוך בדלק ולמנוע רעש וזיהום. בשנה שעברה החברה החלה להפיץ את מערכת Terra לטעינת רכבים חשמליים, שמסוגלת לטעון סוללה לטווח של 200 קילומטר בשמונה דקות.

האם מטעני "200 קילומטר ב-8 דקות" יגיעו גם לישראל?

King Long היא אחת מיצרניות האוטובוסים החזקות בסין, כאשר כבר עכשיו היא שולטת בחמישית מנפח שוק האוטובוסים בסין. בנוסף לייצוא של אוטובוסים למדינות רבות (וישראל בתוכן), מאז 2001 החברה מפתחת ומייצרת אוטובוסים חשמליים לשימוש עירוני ותיירותי. בחודש שעבר החברה השיקה את דגם האוטובוס החשמלי החדש שלה, שכולל מערכות חכמות לייעול צריכת אנרגיה וזיהוי הולכי רגל ומפגעי דרך באופן אוטומטי.

התוכנית של ABB היא יצירת רשת של מטענים חשמליים שבניגוד לכבלים המתוחים היום בערים אירופיות, תהיה מורכבת ממטענים חזקים ומהירים הנמצאים בתחנות האוטובוס. 

כך, מקווים בחברה, ניתן יהיה למנוע את הצורך בהשבתת האוטובוס כל כמה שעות לצורך טעינה, ולא יהיה צורך בהחזקת אוטובוסים לגיבוי בזמן שאחרים נטענים. מהלך זה יאפשר להקטין את גודל הצי הדרוש לתפעול מערכת תחבורה בערים השונות.

נזכיר שבישראל כבר פועלת תוכנית הצטיידות באוטובוסים חשמליים ומטרתה להגיע ל-60% אוטובוסים חשמליים עד 2025, לאחרונה החל לפעול קו אוטובוס חשמלי בירושלים על ידי חברת אגד.

רשת הטעינה המהירה כבר פועלת באירופה

למעשה, מטענים אלו כבר פותחו ע"י ABB ונקראים בראשי תיבות TOSA ‏ (Trolleybus Power System Optimization). רשת זו כבר פועלת בז'נבה – וחסכה שם מעל לאלף טון של פליטות פחמן לאטמוספירה. לדברי ניקאלס פרסון, מנהל מחלקת רשת החשמל בחברה "בכך שהמטען העילי והאוטובוס יכולים להתחבר ולהתחיל בטעינה תוך פחות משניה, TOSA מאפשרת יעילות וגמישות בהטענת הסוללות. זהו פתרון אידיאלי עבור קווי אוטובוסים עמוסים ופעילים".

בשנה הקרובה יחל פיתוח הפיילוט בסין, כאשר King Long תתכנן ותבנה את האוטובוס, ו-ABB יספקו את פתרונות הטעינה. המטרה המשותפת היא יצירת אופציה לטעינה מלאה של הסוללה רק על סמך עצירות האוטובוס בתחנות השונות, כאשר משך הטעינה הוא הזמן שלוקח לנוסעים לרדת ולעלות.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. צריך להזכיר שסין משתמשת בתחנות פחמיות מזהמות, כך שאין הפחתת פליטות אמיתית (אולי תוספת, מנועי הרכבים יעילים מאוד), בשונה ממדינות עם גז רוח, מים וגרעין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button