fbpx

טויוטה ופנסוניק משתפות פעולה בפיתוח סוללות לרכבים חשמליים

ענקית הרכב היפנית ופנסוניק יחלו בשיתוף הפעולה השנה, כאשר במקביל על פי דיווחים תקים החברה מפעל משותף עם קבוצת הרכב המקומית FAW שמיועד לייצר עד מאתיים אלף רכבים חשמליים בשנה, בהשקעה של 1.2 מיליארד דולר.

שתי חברות הענק טויוטה ופנסוניק הסכימו ביניהן על הקמת חברה משותפת לפיתוח הדור הבא של הסוללות לרכבים חשמליים, כחלק מההצטיידות של טויוטה ויצרניות יפניות אחרות לפני העליה הצפויה בביקוש לסוללות בעתיד הקרוב.

החברה החדשה, Prime Planet Energy and Solutions תשקוד על פיתוח סוללות מרובעות או דמויות פריזמה במטרה ליצור סוללות אוניברסליות שיוכלו לשמש כל חברת רכב בעתיד.

פעילות החברה תחל השנה עם יותר מחמשת אלפים עובדים, עם בעלות של טויוטה על 51 אחוזים מהחברה ושל פנסוניק על היתר – כך לפי ההודעה המשותפת על הקמת החברה.

שלב חדש בשותפות בת 24 שנים

הקמת החברה החדשה משקפת את התפקיד החדש שטויוטה וחברות יפניות אחרות מחפשות למלא בתעשיית הרכב – ספקיות מרכזיות של סוללות עבור עולם הרכב שיהפוך ליותר ויותר חשמלי בעשור הקרוב. פיתוח תעשיית הסוללות כעת והפיכתן לכלי אוניברסלי וזול הוא שלב חיוני בהפיכת הרכבים החשמליים לנגישים עבור קהלים גדולים יותר ועשירים פחות, תוך עמידה בתקנות הסביבתיות המתהדקות משנה לשנה ברחבי העולם.

בהצהרה המשותפת של החברות אמרו כי ״סוללות – כפתרון המספר אנרגיה לרכבים בפרט ולסוגים רבים של תחבורה בכלל, וכפתרון למספר סוגיות סביבתיות – צפויות למלא תפקיד מרכזי בכיוון אליו החברה העולמית נעה״.

זהו לא שיתוף הפעולה הראשון בין טויוטה ופנסוניק, ששיתפו פעולה בתחומי המחקר והפיתוח של סוללות כבר משנת 1996. במאי האחרון הן כבר החליטו לעבוד יחד כדי להטמיע את פעילות כלי התחבורה החדשניים של טויטה במערכי תחבורה מקומיים, כמו שמתרחש בפרויקט ניסיוני באוהיו.

למרות הביקורת בקליפורניה טויוטה ממשיכה להשקיע בתחבורה מתחדשת

טויוטה הייתה חלוצה עולמית בתחום המודעות הסביבתית בתעשיית הרכב עם השקת הפריוס ההיברידית בשנת 1997 ולמרות ביקורת קשה שניחתה עליה בארצות הברית על התמיכה בתקנות צריכת הדלק המקלות של טראמפ נראה שלא נטשה את הנושא האקולוגי – ומתכננת שמחצית מהרכבים שיימכרו בשנת 2025 יהיו חשמליים.

ההשקעה העצומה של החברה בפיתוח סוללות כעת נועדה לאפשר לחברה לפתח לצרכיה סוללות יחד עם המנעות ממחסור עתידי בשל תלות בספקים.

מהצד השני, פנסוניק פעלה בשנים האחרונות כספקית הסוללות הבלעדית של טסלה אך לאחר שהאחרונה הציגה את הרבעון הראשון הרווחי בתולדותיה ושואפת להגיע לאי-תלות בתחום הסוללות צריכה פנסוניק למצוא את הדרך להגיע ללקוחות נוספים.

טויטה מרחיבה את פעילותה בסין

עם הירידה במחירי הסוללות, יצרנית הרכב היפנית הולכת ומתרחבת וצפויה היא גם להקים מפעל חדש לייצור רכבים חשמליים בטיאנג׳ין שבסין, כחלק משיתוף פעולה עם קבוצת הרכב הסינית FAW. 

כחלק משיתוף הפעולה בין החברות הן מתכננות להשקיע כ-8.5 מיליארד יואן במפעל, כך לפי מסמך רשמי שפורסם על ידי הרשויות בטיאנג׳ין, עיר חוף בצפון סין המונה 15 מיליון תושבים והעיר ה-11 בגודלה במדינה. בטויוטה סירבו לפרסם הודעה רשמית או להתייחס לנושא בשאילתות שונות.

על פי התכניות מתוכנן המפעל לייצר כמאתיים אלף רכבי ״אנרגיה חדשה״ בשנה – שם כולל לרכבים חשמליים, היברידיים פלאג-אין ורכבי תא-דלק, כולם חסכוניים בפליטות גזי חממה. בשנה שעברה מכרה טויוטה כ-1.6 מיליון רכבים בסין, עליה של תשעה אחוזים במכירות למרות הירידה הכללית בשוק הרכב הסיני במהלך 2019.

השליטה בשוק הסוללות היא הדבר הגדול הבא

עלות ייצור הסוללות הולכת ויורדת, כך שמרכיב זה הופך לחלק פחות משמעותי מעלות ייצור הרכב החשמלי. בעוד שבשנת 2015 הסוללה היוותה את רוב עלות ייצור והרכבת רכב חשמלי (כחמישים ושבעה אחוזים מכלל ההשקעה), בשנת 2019 מרכיב זה היווה רק שליש ממחיר ייצור הרכב. 

עד שנת 2025 עלות ייצור סוללות לרכבים חשמליים תגיע רק לחמישית מסך עלות הייצור, כך לפי דו״ח של בלומברג. לשם השוואה- עלות ייצור של מנוע בעירה פנימית עומד רק על שישית (16%) מעלות ייצור רכבים היום, אך על פי הדו״ח עד שנת 2024 עלות הייצור של סוללות ומנועים חשמליים תשתווה לזו של מנועי בעירה פנימית.

מחיר הסוללות היורד עשוי להביא לצמיחה מהירה ביותר של שוק הרכב החשמלי בשנים הקרובות וכניסה של עוד ועוד חברות, קטנות כגדולות, אל תוך השוק. במידה וכך, יוכלו החברות היפניות למצב עצמן כספקיות עולמיות מרכזיות ולזכות להשפעה חסרת תקדים על תעשיית הרכב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button