חברת האנרגיה והדלק הצרפתית טוטאל תקים ותפעיל לא פחות מעשרים אלף תחנות טעינה חשמליות בהולנד לאחר שחתמה על הסכם עם חברת החשמל של מטרופולין אמסטרדם בסוף ינואר.
החברה מפעילה כבר 4,500 עמדות טעינה חשמליות במטרופולין אמסטרדם – בה האימוץ של תחבורה חשמלית הוא מהמהירים במערב. העמדות החדשות יוקמו בשני מחוזות בצפון הולנד – פלבולאנד ואוטרכט.
החוזה החדש הוא אחד הגדולים ביותר שנחתו באירופה בתחום הטעינה החשמלית ומגיע על רקע עליה משמעותית ביותר בביקוש לרכבים חשמליים ולעמדות טעינה עבורם בהולנד.
כחלק מההסכם שנחתם התחייבה טוטאל שכלל החשמל למטענים שתתקין יגיע ממקורות מתחדשים ויופק בשטח המדינה, בו זמנית עם שאיפה להגדיל את תשתית האנרגיה הסולארית שתופק במדינה.
חברות הדלק עוברות לחשמל
בהודעה הרשמית על חתימת ההסכם אמר אלכסיס וווק, ראש תחום השיווק והשירותים בטוטאל כי "עבור טוטאל אספקת תשתית טעינה אמינה שכזו לנהגים ההולנדים, המופעלת באמצעות חשמל נקי ממקורות מתחדשים היא צעד משמעותי וחסר תקדים בדרך לתחבורה בת קיימא. מהלך זה עומד בקנה אחד עם השאיפה שלנו להפעיל מאה וחמישים עמדות טעינה באירופה עד שנת 2025 ולהפוך לשחקנים משמעותיים בתעשיית התחבורה החשמלית".
באוקטובר 2018 חברה טוטאל לחברת ChargePoint הבריטית והודיעה על שיתוף פעולה במטרה להציע תשתית טעינה ושירותים עבור רכבים חשמליים בממלכה המאוחדת.
מוקדם יותר באותה שנה נרכשה רשת הטעינה החשמלית הגדולה בבריטניה, Chargemaster על ידי חברת BP. באותו זמן לחברה היו 6,500 עמדות טעינה בבריטניה ובהודעה לעיתונות על הרכישה אמרו ב-BP שהם חוזים שעד שנת 2040 יהיו 12 מיליון רכבים חשמליים ברחבי האי הבריטי.
של מי את?
עוד ועוד ענקיות נפט נעות לכיוון מקורות אנרגיה מתחדשים אך אף צעד לא מתקרב עדיין למה שנעשה בחברת של (Shell) שקנתה כבר ב-2017 את החברה ההולנדית NewMotion , הגדולה בתחום הטעינה החשמלית בהולנד שכבר אז הפעילה יותר משלושים אלף עמדות טעינה חשמליות במערב אירופה.
לפני שנה של קנו את חברת Greenlots מלוס אנג'לס שעוסקת בפיתוח טכנולוגיית טעינה לרכבים חשמליים – חברה שעל בסיס הטכנולוגיה שלה בונה פולקסווגן (דרך Electrify America) את תשתית הטעינה החשמלית שלה בארצות הברית.
באוקטובר האחרון הודיעו ב-Shell על תכנית להפוך לחברת הדלק הראשונה בבריטניה שתוציא את הדלקים המאובנים מתחנות הדלק שלה ותהפוך אותם לחוות טעינה לרכבים חשמליים.
מנהל Shell בבריטניה, ברני וויליאמסון אמר בנושא: "אנחנו חוזים במהפכה הבאה וצופים בצרכים של לקוחותינו בצורה הרחבה ביותר. אנו מייצרים פתרונות המבוססים על הטבע ומעניקים לנהגים הזדמנות לעשות משהו בדבר טביעת הרגל הפחמנית שלהם כשאנחנו ממשיכים להשקיע ולשפר את טעינת הרכבים החשמליים כך שנקל על אנשים לעבור לתחבורה חשמלית".
יחסי ציבור או גמילה מהשעבוד לדלק?
לא ניתן להיכנס לדיון בדבר המניעים של חברות שהרוויחו הון בלתי נתפס ושליטה עולמית בזכות דלקים מאובנים לעבור כעת לאנרגיות מתחדשות מבלי להבין את תנודות השוק שהולכות ונבנות בעולם לכיוון תחבורה חשמלית – באירופה יותר מבכל מקום אחר.
אחרי הקיץ החם בתולדות אירופה עד כה נדמה שכולם עוברים לרכבים חשמליים ובדצמבר נרשם ביבשת מספר שיא של רכבים חשמליים חדשים – לא פחות משבעים ושבעה אלף. הזוכה הגדולה היא כמובן טסלה שמודל 3 שלה היה הרכב החשמלי הנמכר ביותר ביבשת בפער ניכר מכל השאר עם יותר מ-22 אלף מכירות בחודש דצמבר (בעיקר בזכות הולנד).
מספר הרכבים החשמליים לחלוטין שנמכרו בשנת 2019 כמה הכפיל את עצמו ביחס לשנה הקודמת, וגם ברכבים ההיברידים נרשמה עליה של 80 אחוזים. בהולנד פורסמו תמריצים תקדימיים שהביאו לזינוק בביקוש לרכבים החשמליים והפכו את מודל 3 של טסלה לרכב הנמכר ביותר במדינה בשנת 2019 עם כמעט 30 אלף מכירות.
אמנם לא ניתן לשפוט האם ההודעות המרגשות שמציגות חברות הדלק הוא 'חזרה בתשובה אקלימית' או שמא תבונה כלכלית טהורה, אך חשוב לשים לב שמהלכים אלו מעידים על ההכרה שהשינוי בעולם הרכב הוא רק עניין של זמן.