fbpx

טסלה – הפסדים של 702 מיליון דולר ברבעון הראשון

תוצאות הרבעון הראשון של טסלה פורסמו: הפסד נטו בסך 702 מיליון דולר. התוצאות פורסמו במסגרת חשיפת ביצועי החברה ברבעון הראשון של שנת 2019. לצד ההפסד המדווח נרשמו גם ירידות תלולות ביתרות הכסף הנזיל, ערך המניה ורווחי החברה ביחס לציפיות המשקיעים בוול סטריט.

סיכום תוצאת הרבעון

על פי נתוני הדו"ח שהוצג למשקיעים, החברה הראתה הפסד נטו בסך 702 מיליון דולר ברבעון הראשון. לצד ההפסדים, החברה גם רשמה ירידה ניכרת בסך של כ- 1.5 מיליארד דולר ביתרות המזומנים. בסוף רבעון הרביעי בשנת 2018, טסלה סיימה עם 3.7 מיליארד דולר, בסוף הרבעון הראשון של שנת 2019, יתרת המזומנים בחברה עומדת על 2.2 מיליארד דולר. חלק מהירידה הזו מוסבר על ידי פדיון אג"ח מתוכנן בסך 920 מיליון דולר, חלק אחר בשינויי תמחור, ירידות ערך של היורו לעומת הדולר והוצאות חד פעמיות בסך 188 מיליון דולר לארגון מחדש של מערך השיווק. הרווח הגולמי למודל 3 ברבעון זה עמד על כ-20%, ירידה לעומת הרבעון הקודם אך עלייה לעומת הרבעון הראשון בשנה החולפת.

מביני דבר בוול סטריט צפו את ההפסדים ברבעון. הצפי היה לרווח בסך 5.779 מיליארד דולר לרבעון וירידה בערך המנייה של 1.21$ למנייה. בפועל, הרווח המדובר לרבעון עמד על 4.5 מיליארד דולר וירידת ערך המנייה הייתה של 4.1$ למניה – רווחים נמוכים והפסדים גבוהים בהרבה לעומת הצפי. מאז הקמתה של החברה, מדובר באחד הרבעונים שהציגו את הביצועים הכספיים הגרועים ביותר, רק שלושה רבעונים בהיסטוריה של טסלה מאז שהונפקה בשנת 2010 הציגו ביצועים כספיים גרועים יותר.

זו הפעם הראשונה בשנתיים האחרונות בהן טסלה הציגה שני רבעונים רצופים בהם הייתה ירידה במספרי אספקת הרכבים. ברבעון הראשון יוצרו 63000 רכבים, עלייה של כ-3% לעומת הרבעון הקודם אך הרבה פחות מ-90000 הרכבים הצפויים. הסיבה לירידה הייתה, לדברי מאסק, שינוי בקוו הייצור של מודל 3 בתמחור הנמוך יותר, מספר ימי עבודה קטן ובעיות אספקת חלפים.

למה הביצועים הכספיים ברבעון הראשון  נפגעו?

אף אחד לא ציפה כי טסלה תראה דו"ח רווחים חיובי ברבעון הראשון של שנת 2019. שנת 2018 הייתה שנת פריצה מבחינת היקף הייצור והאספקה של רכבי טסלה וככזו היא הולידה הר קטן של בעיות ואתגרים חדשים עימם החברה אמורה להתמודד. התחלת שיווק מודל 3 לשני שווקים חדשים ומרוחקים: סין ואירופה, הביאה איתה שלל אתגרי תפעול. לדברי אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, מדובר בבעיה התפעולית הקשה ביותר איתה הוא נאלץ להתמודד – מודל 3 עדיין מיוצר במפעל בודד בארה"ב אך משווק גלובלית. לצד הקשיים באספקת הרכבים לשווקים החדשים, חלו שינויים נוספים ברבעון שהקשו על החברה להציג תוצאות משמחות: הזכאות להקלות במיסוי שהופחתו בינואר 2019, העלו למעשה את מחירי מודל S ומודל X ב- 3750$. אמנם טסלה הכריזה על הנחות במחירי הרכבים הללו בגובה של 2000$ על מנת להתמודד עם הירידה הצפויה במכירות, אולם מאז ההכרזה נעשו שינוי תמחור נוספים שמחדש העלו את מחירי הרכבים.

שנת 2019 הייתה אמורה להיות השנה בה דגמי מודל 3 ייוצרו וישווקו גם ברמת התמחור הנמוכה שהובטחה: 35,000$. במקור התכנון היה ליצור סוללה ייחודית לרמת תמחור זו ותכנון פנים ייחודי אולם גם תוכניות אלו השתנו וכיום מודל 3 ברמת התמחור הנמוכה החל בייצור ושיווק אולם במפרט מעט יותר גבוה עם סוללות קיימות. פער העלויות קוצץ מעלויות התפעול ותוכנית המעבר למכירה מקוונת בלבד, שגם היא כבר עברה שינויים מאז הכרזתה הראשונית.

בתחזית שאילון מאסק מסר לגבי הביצועים ברבעון השני והלאה של החברה, הוא אמר כי הוא צופה להמשך ההפסדים ברבעון השני בעקבות קשיי הלוגיסטיקה בהכנסת השווקים החדשים של אירופה וסין אך הוא צופה גם שהמצב יתהפך ברבעון השלישי של השנה. מודל 3 של טסלה ממשיך להיות רכב הפרמיום הנמכר ביותר בארה"ב ולדברי מאסק הביקוש למודל זה שובר שיאים. באירופה, חברה פיאט קרייזלר חתמה חוזה עם טסלה לתשלום מאות מיליוני יורו במטרה לכלול את רכבי טסלה בספירת רכבי החברה כדי להמנע מתשלום קנסות בגין ייצור רכבים מזהמים.

החדשות הטובות

לצד החדשות הכספיות הרעות, ישנן גם כמה חדשות משמחות. טסלה הכריזה כי בחודש הבא היא תתחיל להפעיל תוכנית ביטוח חדשה. לבעלי רכבי טסלה יש שם רע כמובילים בתביעות ביטוח, דבר המוביל בתורו לעלייה בפרמיות הביטוח לבעלי רכבי טסלה. מודל הביטוח שטסלה מציגה אמור להוריד את מחירי הביטוח ולהפוך אותם להוגנים יותר על ידי שימוש בידע נאסף לגבי רמת הסיכון של נהגים שונים בהתאם לאופי הנהיגה שלהם ותמחור הפרמיה בהתאם.

חדשה משמחת נוספת היא שג'יגהפקטורי 3 שנגחאי אמור להתחיל בייצור סוללות ורכבים מודל 3 ו-Y ברבעון האחרון השנה. לאחר הקמת המפעל החדש, חלק מבעיות הלוגיסטיקה בייצוא המרכבים מארה"ב לסין אמורים להיפתר. צ'יפ למידת מכונה לנהיגה אוטונומית גם הוא נכנס לתמונה בהשקה שנערכה הרבעון. לדברי מאסק, טסלה מתכוונת להכנס לעסקי טקסי-רובוטי כבר בשנת 2020. בנושא ייצור אנרגיה בת קיימא מתחדשת ונאגרת, חלק מייצור הסוללות בג'יגהפאקטורי 1 בארה"ב שהוסט לכיוון הרכבים בשנה החולפת יוחזר למטרת ייצור סוללות לאנרגיה בת-קיימא רב תכליתיות – דבר שאמור להעלות את הרווחים גם בשוק זה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button