לפי דיווח ב-USA Today, טסלה החלה לבחון את הסוללות של חברת ההזנק הישראלית סטורדוט (StoreDot), שמטרתה לפתח סוללות לרכבים חשמליים שנטענות בדקות בודדות.
חברת סטורדוט, שהוקמה ב-2012 על ידי ד״ר דורון מאירסדורף, פרופ׳ סימון ליצין ופרופ׳ גיל רוזנמן, החלה כחברה שמפתחת מסכים וזכרונות לאחסון מידע, ומספר שנים לאחר מכן שינתה כיוון והחלה לעבוד על סוללות למכשירים ניידים, במטרה לשנות את תעשיית הסוללות, ולהביא לשוק סוללות שיכולות להטען במהירויות שיא.
בשנת 2015 החברה הציגה סרטון בו היא מטעינה סמארטפון ב-30 שניות בלבד. באותה שנה החברה הודיעה שהיא נכנסת גם לעולם הרכבים החשמליים, במטרה לפתח סוללה לרכב חשמלי שתוכל להטען בחמש דקות בלבד, ובהמשך העבירה את הפוקוס שלה במלואו לרכבים חשמליים.
אחרי עיכובים רבים החברה הציגה לבסוף את הסוללה החדשה שלה, סוללת ה-XFC, ראשי תיבות של Extreme Fast Charging, שלטענת סטורדוט מסוגלת לקבל 160 קילומטרים של טווח (100 מייל) בחמש דקות בלבד. הסוללה צפויה להכנס לייצור סדרתי במהלך 2024.
בקרוב ברכבי טסלה?
נראה שטסלה, שמציעה כיום את חווית הטעינה הנוחה ביותר לנהגים, עם הספקי טעינה גבוהים, ורשת המטענים הגדולה בעולם, ממשיכה לחפש דרכים כדי להיות השחקנית המובילה בכל מה שקשור לסוללות לרכבים – החברה משקיעה משאבים רבים בפיתוח סוללות, והחלה לייצר לאחרונה את סוללת ה-4680 שנחשפו לפני שלוש שנים.
בשלב זה כנראה מדובר בבחינה של הטכנלוגיה של סטורדוט על ידי טסלה, ועדיין לא ידוע על כוונות לשיתוף פעולה או רכישה של הטכנולוגיה או הסוללות. אם החברות יחליטו בסופו של דבר לשתף פעולה, ייקח עוד זמן רב עד שנראה רכב עם סוללה של סטורדוט נכנס לייצור סדרתי ועולה על הכביש.
בשנים האחרונות מספר יצרניות רכב החלו להשקיע בסטורדוט הישראלית, בינהן ניתן למצוא את וולוו, שהשקיעה דרך קרן ההשקעות שלה – Volvo Cars Tech Fund, פולסטאר, חברת הבת של וולוו, וקבוצת מרצדס-בנץ (דיימלר לשעבר) שהשקיעה בסטורדוט כבר ב-2017, אך נעדרה מסבבי גיוסים בהמשך הדרך.
הדרך עוד ארוכה
למרות ההשקעות, אף יצרנית רכב עוד לא הכריזה על כוונה לפתח רכב חשמלי שיהיה מבוסס על הסוללות של סטורדוט. חברת סטורדוט מבטיחה סוללות עם נתונים מרשימים מאוד, כמו צפיפות אנרגיה של 300 וואט-שעה לק״ג, גבוה בכ-20% מהסוללות הנפוצות כיום בשוק, וטעינה במהירויות כפולות מהסוללות של היצרניות המובילות בתחום.
עם זאת יש עוד מספר רב של פרמטרים שיקבעו האם סטורדוט תצליח בסוף לכבוש את שוק הרכבים החשמליים, ואחד מהם הוא עלויות הייצור של הסוללות. סטורדוט טוענת כי עם מהירויות הטעינה שהיא מציעה ניתן יהיה לספק רכבים חשמליים עם סוללה קטנה יותר, מכיוון שמהירות הטעינה תוציא את חרדת הטווח מהלקסיקון, ובכך תוכל להציע רכבים חשמליים זולים ונגישים יותר.
מהצד השני, החברה לא סיפקה נתונים או תחזיות לעלויות ייצור הסוללות, ובשלב זה לא ידוע מה תהיה עלות מארז סוללה של סטורדוט ביחס לסוללות הנפוצות היום ברכבים חשמליים.
הדיווח ב-USA TODAY נוא תוכן ממומן…