fbpx

סופרבוס החלה בהפעלת מטרוניות חשמליות באיזור חיפה והקריות

במסגרת חידוש צי המטרונית, יוכנסו לשימוש 50 אוטובוסים חשמליים ראשונים. עם התרחבות הפעילות של סופרבוס, החברה מתכננת להכניס לשימוש מספר גדול של אוטובוסים ללא פליטות לשימוש בחיפה ובירושלים.

איזור מפרץ חיפה, ככל הנראה האיזור עם זיהום האוויר הגבוה ביותר במדינת ישראל, הוא האיזור הראשון שהוכרז על ידי משרד התחבורה כאיזור מופחת פליטות, כבר לפני מספר שנים – מה שמגביל את כניסת רכבים מזהמים לשטח המטרופולין, ומחייב שימוש במסננים על פתחי המפלט של רכבים כבדים ומסחריים בעלי דרגת זיהום גבוהה.

אחד המהלכים המרכזיים להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה הוא הכנסה הדרגתית של אוטובוסים חשמליים  לשימוש בתחומי המטרופולין, ואכן הוא הראשון בו הפעילו חברות התחבורה הציבורית המרכזיות בארץ קווים חשמליים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

חברת סופרבוס, המפעילה את המטרונית המחברת בין הקריות וחיפה מאז אוקטובר 2021, הודיעה על תחילת הפעילות של אוטובוסים חשמליים בקווי המטרונית. כחמישים אוטובוסים מפרקיים, תוצרת החברה הסינית גולדן דרגון (Golden Dragon), החלו בפעילות בקווי המטרונית עם סוף מרץ.

המטרונית בחיפה היא מערכת אוטובוסים מהירה (BRT) הכוללת אוטובוסים מפרקיים רבי קיבולת, הנעים על מסלולים ייעודיים בין הקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר ומערב חיפה.

50 אוטובוסים מפרקיים חשמליים

בשבועות האחרונים החלה החלפת והגדלת צי האוטובוסי של המטרונית, מ-100 אוטובוסים שהונעו בדלקים מאובנים ל-121 אוטובוסים, שחמישים מתוכם יהיו חשמליים (40 אחוזים). שאר הרכבים, לצערנו, עדיין יונעו באמצעות דלקים מאובנים – אך בכל זאת מדובר במהלך חשוב מאד להפחתת הזיהום הנגרם מצי האוטובוסים, שמסיעים כ-20 מיליון נוסעים בכל שנה.

אורכם של האוטובוסים החדשים עומד על 18.5 מטר. הם מסוגלים להסיע כ-140 נוסעים (כ-50 בישיבה), ומונעים על ידי סוללות מתוצרת CATL, חברת הענק הסינית שאחראית גם על אספקת הסוללות של טסלה.

לפי הודעת החברה, הסוללה מסוגלת להיטען ב-4 שעות ולהעניק טווח נסיעה של 200 קילומטר. שירות המטרונית כולל כיום שלושה קווים, שאורכם נע בין 16 ל-25 ק״מ.

אוטובוס מפרקי חשמלי של גולדן דרגון במקום ייעודי לחניית אוטובוסים המשמשים את המטרונית בחיפה
צילום: יח״צ

לאחרונה זכתה סופרבוס במכרזים להפעלת ציים בחיפה ובירושלים, ובעקבות כך החלה להפעיל באוקטובר האחרון את קווי המטרונית במטרופולין חיפה.

בתגובה לתחילת השימוש באוטובוסים חשמליים בקווי המטרונית, אמר צחי נווה, מנכ״ל סופרבוס, כי בחברה ״שמחים למלא את חלקנו בהפחתה משמעותית של זיהום האוויר הנובע מתחבורה באיזור חיפה והמפרץ. לאוטובוסים החדשים שאנחנו מכניסים לשימוש יש אפס פליטות מזהמות והנסיעה בהם שקטה ונעימה במיוחד. אנחנו מאמינים שהם ימשכו עוד נוסעים למטרונית שתמשיך להיות אחד מעמודי התווך של התחבורה הציבורית באיזור.״

הזווית שלנו

אכן, הצעד של סופרבוס הוא צעד חשוב בקידום התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה – בעיקר בזכות החידוש ושדרוג חוויית הנסיעה שתתאפשר בזכות המעבר לחשמל.

כפי שפורסם במחקרים רבים סביב תחבורה ציבורית, אחת הדרכים המרכזיות להגביר את השימוש של האוכלוסיה בתחבורה ציבורית הוא שיפור חווית הנסיעה בה, ולאו דווקא יצירה של קשיים לשימוש ברכב פרטי. נסיעה שקטה יותר, באוטובוסים חדשים, בהחלט צפויה להגביר את השימוש של תושבי המפרץ במטרונית החדשה, וגם להעניק לתושבי חיפה תחבורה שקטה מאוד, ועוד אוויר לנשימה.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. נסיעה אלימה, קופצנית, ולעיתים מסוכנת לנוסעים בעמידה.
    זאת החוויה בנסיעה מטרונית של סופרבוס שנראה שלרכב הזה אין בולמי זעזועים.
    העצירות אלימות, הנסיעה דופקת את הגב.
    אז עם כל הטוב שבקווים, בזמנים, ותחנות, הנסיעה סיוט וחבל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button