fbpx

סולאריס מקימה פארק חדשנות לשיפור טעינת אוטובוסים חשמליים

חברת האוטובוסים הפולנית רוצה לשפר את יכולות הטעינה של רכביה, לקראת הזינוק הצפוי במכירות. האם נראה את הכלים החשמליים גם אצל המפעילות הישראליות?

החשמול של סקטור התחבורה הציבורית, ומעל לכל של אוטובוסים במרחב העירוני החם והמזוהם, הוא אחד מיעדי המפתח של חברות ומדינות רבות המתכננות להגיע לאיפוס פליטות גזי חממה ובו זמנית לשפר את הבריאות ואיכות החיים של תושבי הערים הגדולות. חברות האוטובוסים לא מבזבזות את הזמן בניסיון להביא את האוטובוסים החשמליים לקדמת הבמה – והתחרות על ההובלה מתחממת ככל שטכנולוגיות האגירה והטעינה משתפרות.

סולאריס, חברת האוטובוסים הפולנית שרכביה מככבים גם אצל מפעילות האוטובוסים הישראליות, היא כנראה המתחרה האירופאית המובילה מול החברות הסיניות ובראשן BYD, יצרנית האוטובוסים החשמליים הגדולה בתבל.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אחרי שחשפה בשנים האחרונות כמה דגמים חשמליים, כולל אוטובוסים מפרקיים, השנה הצליחה סולאריס למכור ולספק מאות אוטובוסים חשמליים לעשרות ערים, במספרים הולכים וגדלים. לקראת הגדלת הרכש הצפויה ברחבי העולם – החברה הודיעה כעת על הקמה של ׳פארק טעינה׳ בסמוך לפוזנן שבפולין, שם תוכל לבחון פתרונות טכנולוגיים שונים על מנת לשפר את הטעינה של אוטובוסים חשמליים.

גרף שמראה את מכירות האוטובוסים החשמליים של חברת סולאריס

טעינה דו כיוונית וניהול מרחוק

פארק הטעינה החדש יהיה למעשה אתר הניסויים המרכזי של סולאריס בכל הקשור לפתרונות טעינה לאוטובוסים חשמליים. הוא ייפרס על שטח של חמישה דונם כשבמרכזו אזור מקורה, בו יותקן ׳המטען המרכזי׳ – המבוסס על מטען עילי כמו שקיים בחניון האוטובוסים ברידינג, שמאפשר טעינה מהירה בזרם גבוה מאד. ההקמה של פארק הטעינה כבר החלה, והוא צפוי להתחיל בפעילות מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2022. 

על גג המטען המרכזי תתקין סולאריס מתקן פוטו-וולטאי להפקת חשמל (פאנלים סולאריים) על מנת לספק חשמל נקי ככל הניתן לאוטובוסים שייטענו במתחם. כמו כן, יוקמו מספר ׳איי׳ טעינה סביב המטען העילי. לפי החברה, בתוך המתחם המקורה ייבחנו טכנולוגיות לשיפור הטעינה. המתחם יאפשר לסולאריס גם להציג בפני לקוחותיה את פתרונות הטעינה שלה, שיציגו מערכות שיוקמו על ידי מספר ספקי טעינה – וכך יאפשרו פתרונות לצרכים שונים של לקוחות.

אחד הפתרונות שסולאריס מתכוונת להקים הוא ״מטען-על״ שכולל 8 נקודות טעינה, המסוגל להטעין עד 3 כלי רכב במקביל בהספק שנע בין 150 ל-600 קילוואט. עם הספקים גבוהים כאלו, ניתן יהיה להשיג טווח מספק לאוטובוסים תוך דקות, ואף פחות מכך. מטענים כאלו שיוקמו במסופים שבקצה מסלול הפעילות של קווי אוטובוס יוכלו למנוע את הצורך בטעינה ממושכת ומילוי של הסוללה, ואף לחסוך בעלות הסוללה לאוטובוס. 

טכנולוגיות נוספות שמתכננת סולאריס לשלב בפארק הטעינה החדש הן טעינה דו-כיוונית (Vehicle to Grid – V2G) שתאפשר לבחון ולהפעיל איזון של רשת החשמל באמצעות אוטובוסים החונים במסוף. לפי החברה, יותקנו במתחם מספר סוגים של מטענים שמאפשרים טעינה דו כיוונית, עם הספקים משתנים. זהו המתקן הראשון מסוגו בפולין ואחד הראשונים שיפעלו באירופה, בוודאי בסדר גודל כזה. כמו כן, מתוכננת הטמעה ובחינה של מערכת לניהול מרחוק של טעינת ציי אוטובוסים – פתרון שעשוי להתאים לחברות רבות שמחזיקות חניוני אוטובוסים, לעתים במרחק מה ממוקדי השירות.

גרף שמראה את מכירות האוטובוסים החשמליים של חברת סולאריס

בקרוב אצלנו? כנראה שכן

סולאריס הפכה בתקופה האחרונה לאחת מחברות האוטובוסים החשובות בעולם, על אחת כמה וכמה באירופה, ולאחרונה גם תופסת נפח הולך וגדל מסקטור התחבורה הציבורית בישראל, אחרי שניצחה את MAN במספר מכרזים מול מפעילות האוטובוסים הישראליות.

אמנם עוד לא ראינו אוטובוסים חשמליים של החברה, המיוצגת על ידי משפחת עפיפי מנצרת, בישראל, אך ניכר שזהו עניין של זמן, וזמן לא רב: משנה לשנה מכירות האוטובוסים החשמליים גדלות הן באופן יחסי והן באופן אבסולוטי, ותוך 3 שנים יותרו למכירה בישראל רק אוטובוסים חשמליים (לפחות לשימוש ציבורי).

עם תמיכה ממשלתית ומועד ברור לפרידה ממנועי הבעירה הפנימית, צפויות חברות האוטובוסים בישראל לפנות לחשמול מהיר של הציים שלהן. חברת דן, לדוגמה, הודיעה מוקדם יותר השנה כי החל מ-2022 תרכוש רק אוטובוסים חשמליים, שכבר מוכיחים יעילות כלכלית.

פרט לקריאה למפעילות האוטובוסים בישראל להקדים את לוחות הזמנים שהציג משרד התחבורה (ופרגון לחברת דן על ההובלה), חשוב כי יבואני האוטובוסים והחברות עצמן יגדילו וידגישו את ההבאה והמכירה של אוטובוסים חשמליים בישראל. עם מרכזים אורבניים שהולכים ונהיים צפופים, החשיבות של תחבורה ציבורית יעילה וחשמלית היא גדולה מאי פעם – ורק תלך ותגדל עם השנים.

מאמרים נוספים

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button