השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, פנתה לאחר הדיון בוועדת הכספים, בהשתתפות מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב וליו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני, בבקשה לפעול לתמרוץ של רכבים חשמליים, זאת לאחר שהמיסוי על הרכבים עלה בתחילת השנה.
״התחבורה בישראל היא אחד הגורמים המשמעותיים לזיהום האוויר, בעיקר בערים ובריכוזי האוכלוסייה.״ אומרת סילמן, ״הכנסה של רכבים חשמליים, לצד פעולות נוספות, עתידה לצמצם את זיהום האוויר ולשמור על בריאות הציבור, והיא צעד קריטי במעבר למשק דל פחמן.״
לפי המשרד להגנת הסביבה זיהום אוויר מתחבורה הוא הגורם העיקרי לתחלואה ולתמותה מזיהום אוויר בישראל. מגזר התחבורה אחראי לכ-40% מנזקי זיהום האוויר ולכ-23% מפליטות גזי החממה במשק.
תמרוץ המעבר לרכב חשמלי, כחלק מאסטרטגיה כוללת להפחתת הנסועה והעברתה לאמצעים מקיימים, הכרחי לעמידה ביעדי האקלים של ישראל. ממשלת ישראל קבעה יעד לאומי שעד 2030 ייפסק כמעט לחלוטין יבוא רכבים שאינם חשמליים.
במכתב שנשלח לשרים וליו״ר וועדת הכספים ציינה השרה סילמן כמה דגשים שיובילו לתועלת מיטבית לציבור הרחב, בין היתר הרחבת מגוון וסוג של הרכבים המיובאים, פרסום לציבור של השפעת הטבת המס על המחיר הסופי לצרכן, והאצת פריסת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בארץ.
בשבועות האחרונים מתקיימים דיונים בין משרדי הממשלה, ובינהם המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה ומשרד האוצר בדבר המיסוי על הרכב החשמלי. לפי מתווה של רשות המיסים מ-2019 המיסוי על רכב חשמלי תוכנן לעלות בינואר השנה מעשרה אחוזים לעשרים אחוזים, וכך קרה בראשון לינואר.
השינוי במיסוי העלה את מחירם של הרכבים החשמליים בארץ לעתים עד 15 אלף שקלים. כך לדוגמה מחירים של הדגמים העממיים יותר, כגון הג׳ילי גיאומטרי C, ה-BYD אטו 3 וה-MG ZS EV שמחירם חצה השנה את ה-160 אלף שקלים, בעוד שמחירם נע באיזור ה-145 עד 155 אלף שקלים בשנה שעברה.