רבים מהשיקולים של נהגים בבחירת רכב חדש נוגעים לטווח הנסיעה. ההתלבטות בין רכב חשמלי לבין רכבי בנזין למיניהם מוכרעת לעיתים לכיוון המזהם בגלל חרדת חוויית הטעינה, והטווח שהיא מציעה. בדיוק את זה סמסונג שמה לעצמה למטרה לשנות, כאשר הציגה את הסוללה החדשה שלה בכנס סוללות בסיאול, קוריאה. סמסונג מבטיחה טווח של כמעט אלף ק"מ (600 מייל) בזמן טעינה זעום של 9 דקות בלבד. אם זה לא מספיק, היא מצהירה שתוחלת החיים של הסוללה היא כ-20 שנים.
הסוללה החדשה, סוללת מצב מוצק (סוליד-סטייט) עדיין נמצאת בשלבי פיתוח, מדובר בטכנולוגיה חדשה, שרבים מגדירים בתור הדור הבא של הסוללות. במקום נוזל אלקטרוליט, כפי שנהוג בסוללות הליתיום-יון הנפוצות כיום, בסוללות אלה האלקטרוליט נמצא במצב צבירה מוצק. מצב זה מאפשר צפיפות אנרגיה גדולה יותר, כלומר, יותר אנרגיה דחוסה בסוללה, מה שמאפשר להגדיל את קיבולת הסוללה – וכתוצאה מכך את טווח הנסיעה של הרכב.
מה זה אומר בפועל?
כאמור, סוללת "מצב מוצק" צפוייה לספק טווח נסיעה גדול במיוחד בזמן טעינה קצר משמעותית. אמנם הכוח שהיא מספקת ברגע נתון הוא מעט פחות מאשר סוללת ליתיום מסורתית, אך הביצועים שהסוללה תוכל לספק יהיו גבוהים, שכן ההספק של רכבים חשמליים כיום גבוה בהרבה ביחס לרכבי בנזין.
הטכנולוגיה החדשה צפויה גם להיות בטוחה יותר לשימוש, ולשרוד תנאי מזג אוויר קיצוניים, שכן האלקטרוליט לא רגיש לטמפרטורות גבוהות או נמוכות במיוחד, כמו הנוזל שיכול להתאדות או לקפוא. המצב המוצק עמיד יותר, ומונע תקלות, קצרים שונים, או חלילה התלקחות של האלקטרוליט בפעילות זרם גבוה.
בעקבות עמידות הטמפרטורה, סוללות מצב מוצק צפויות להיות קטנות פיזית בצורה משמעותית מאשר סוללות הליתיום, בעקבות הקטנת מנגנון בקרת הטמפרטורה. גם צפיפות האנרגיה הגבוהה תוריד את משקל הסוללה, מה שיאפשר רכבים קלים יותר, שידרשו פחות אנרגיה להנעתם ויגדילו עוד יותר את טווח הנסיעה. הקטנת הסוללה מאפשרת יותר מקום לאחסון ולריווח תא הנוסעים, דבר שיקל גם על חוויית הנהיגה וגם על שהייה ממושכת ברכב.
הבטחות גדולות
בסמסונג מבטיחים 966 ק"מ ב-9 דקות של טעינה מהירה בלבד. כשמסתכלים על הנתונים היבשים ניתן לשים לב שלא מדובר בטעינה מלאה של הסוללה, אלא בטעינה מ-8 אחוזים, עד ל-80 אחוזים, מה שמבטיח טווח גדול אפילו יותר בטעינה מלאה. זמן הטעינה צפוי להתארך לאחר ההגעה ל-80 אחוזי סוללה, בעקבות מגבלות הסוללה הקיימות גם בסוללות ליתיום, כך שבגזרה הזו טרם חל שיפור. לפי היצרנית הקוריאנית, הסוללה המדוברת צפויה להיות בעלת אורך חיים של 20 שנים. מדובר בפרק זמן ארוך, שצפוי להפחית תחלופת רכבים תכופה, היוצרת גם היא בעיה סביבתית.
ההבטחה לטעינה של 72 אחוזים מהסוללה ב-9 דקות, לא תמיד תוכל להתממש. מדובר בטעינה מהירה במיוחד, שזמינותה ברחבי העולם טעונת שיפור. למעשה, טעינה אולטרה מהירה הדרושה לעמידה בהבטחות המהירות של טעינת סוללות המצב המוצק, זמינה כמעט אך ורק בסין. ניתן יהיה להטעין את הסוללות גם בעמדות טעינה הפרוסות כיום בעולם וגם בארץ – אך קצב הטעינה יהיה נמוך יותר.
על מנת לקבל את טעינת 9 הדקות המובטחת, יש צורך בפריסה ייעודית של עמדות טעינה אולטרה מהירה. בעקבות העלייה העקבית ברכבים החשמליים העולים על הכביש, ניתן לצפות שגם טעינה מסוג זה תהיה זמינה במקומות רבים יותר בעולם. עם הבטחות כה גדולות, נראה שהביקוש יעלה מוקדם מהצפוי, ולא תהיה ברירה לחברות השונות אלא לספק את הסחורה הנדרשת.
בקרוב בכביש?
שימוש בטכנולוגיות חדשות בעולם הרכב הוא תהליך שלוקח זמן, שכן טכנולוגיה שלא פותחה כהלכה או שלא נחקרה מספיק, עשוייה להצית בעיות שעלולות לסכן חיים בכביש. לכן, טכנולוגיות חדשות נבדקות בתנאים מחמירים במשך תקופות ארוכות עד שמאושרות לשימוש לפי תקני הבטיחות הרבים.
בעקבות כך ככל הנראה יעברו כמה שנים טובות עד שנזכה לראות את הסוללות המדוברות מניעות את גלגלי העתיד. אבל מה ההבטחה על הנייר? סמסונג הכריזה שהייצור הסדרתי של הסוללות יחל ב-2027, והציגה מערך פיילוט שפועל כבר כחצי שנה לייצורן. המערך הניסויי מאגד את הפיתוח, יחד עם הייצור ויצירת שיתופי פעולה עם יצרניות רכב שונות.
גם לאחר תחילת הייצור הסדרתי, אנו צפויים לחכות מספר שנים עד שנזכה לראות את הסוללה המוצקה על הכבישים. תהליכי המבחן ושינוי הרגולציה אורכים זמן, וסביר להניח שרכב עם הסוללה המדוברת יגיע לשווקים אחרי 2030.
בשלב הראשון סמסונג תספק את הסוללה לרכבי "סופר פרימיום" יקרים במיוחד, שכן עלות הסוללה המוצקה צפויה להיות גבוהה בהרבה מעלות סוללת ליתיום מסורתית. עם זאת, החברה הקוריאנית התחייבה לייצר סוללות מעט פשוטות יותר, בטכנולוגיית מצב "חצי מוצק" בהמשך הדרך. מדובר בסוללה בה האלקטרוליט הוא במצב ג'ל, ולא מוצק לגמרי, מה שיאפשר ביצועים דומים בעלות פחותה לשוק הביניים. התחרות הגוברת בקרב יצרנים שונים ליצירת סוללות מצב מוצק, עשוייה להפחית את המחיר לאורך הזמן, וייתכן ונזכה לראות יכולות מרשימות ביותר בשלל רמות מחיר של רכבים חשמליים.
לא רק סמסונג
סמסונג היא אמנם הראשונה שהציגה נתונים מדוייקים והבטחות גדולות, אך גם יצרניות שונות שוקדות על פיתוח סוללות מצב מוצק. באוקטובר 2023 הכריזה חברת טויוטה על שיתוף פעולה עם חברת אידמיטזו קוזאן היפנית לפיתוח סוללה דומה, והבטיחו ייצור סדרתי עד תחילת 2027. גם חברת הונדה החלה בתהליכי פיתוח לסוללה מהסוג המדובר, ונמצאת בשלבי איסוף ובדיקת חומרים. חברות נוספות צפויות להיכנס לשוק ההולך ומתרחב, שמהווה את מה שרבים מגדירים כ"עתיד הרכבים החשמליים".
האם אנחנו נמצאים בפתחה של מהפכה בתחום סוללות הרכב החשמלי? מדובר במוצר שצפוי לשנות את חוויית השימוש ברכבים חשמליים מלאים, ובכך לעודד רכישה שלהם בקרב אחוז נכבד מהציבור הרחב. אם סמסונג והמתחרות אכן יקיימו את ההבטחות, אנו עשויים לראות שינוי של ממש בשוק הרכב בכלל כבר בעשור הבא, והתחזיות על היעלמות רכבי הבנזין יהיו קרובות להגשמה מאי פעם.
אם הטכנולוגיה שוברת שוק הזו היתה מוכנה לשיווק המוני מבחינה מסחרית בשנת 2027 ואפילו ב 2032, סמסונג היתה שותקת ומשקיעה את הונה בבניית מפעלים לייצור המוני של סוללות מודולריות כאלו, להשתלטות על כל השווקים שקיימים כיום, פלוס אלו שעדיין לא קיימים כי מחכים בעיקר להמצאת טכנולוגיה מהפכנית כזו.
שמענו… מתי נראה כזואת. רק מדברים על זה כבר שנים וגם בכתבה טוענים שייקח עוד שנים. עד אז ימציאו כבר כור היתוך ננסי שפועל על אשפה.
אין דבר כזה. לא תואם חוקי פיזיקה בסיסיים. לא מאמין להם.
איזה שטויות, למה אתה מתכוון?
לכל הספקנים….כל חידוש גורר אחריו חשדנות. אין ספק שנזכה כונלו להנות מהחוויה השימוש של פיתוחים אלו
למה לשקר ולכתוב "מוכרעת לעיתים לכיוון המזהם בגלל חרדת חוויית הטעינה"
למה אף אחד לא מדבר על הזיהום האדיר שנוצר בדרך להכנת הסוללה המהוללת?
ומה עם הזיהום מייצור החשמל שנצרך לטעינות? ועוד ועוד..
זה שהזיהום רחוק מהעין, לא אומר שהוא לא קיים.
האנרגיה הכוללת שצריך בשביל להניע רכב חשמלי, א) הרבה יותר נמוכה משום שתהליך יצירת האנרגיה בתחנות כוח צורכת הרבה פחות דלק מאותה כמות אנרגיה במנוע שריפה פנימית! ב) חלק ניכר מהטעינה של סוללת רכב חשמלי תבוצענה בלילות , כאשר הצריכה הכללית של חשמל היא ממילא נמוכה וחברות התשתית החשמלית בכל העולם מעודדות צריכה ב"שפל". זה win-win situation.
העתיד עובר לאט לאט לטעינה סולרית מלא בתים ובניינים בתי ספר וכו' כבר עברו ,דרך אגב יצור חשמל אפשר גם מגז לעומת זיקוק נפט שהוא המזהם ביותר בעולם וגם מסרטן בנוסף גם פולט..איך אפשר בכלל להשוות???
הזיהום מייצור חשמל הוא בעקרון בערך חמישית מהזיהום של שריפת בנזין היות והנצילות של מנוע בנזין היא 23% בערך. לא יודע מה הנצילות של שאיפת הפחם בתחנות הכוח אבל אני יכול להניח שהיא הרבה יותר גבוהה. אמנם מדובר על אנרגיה אבל מניחים יחס ישר בין רמת הזיהום לכמות האנרגיה המיוצרת אז זה סביר
יש הבדל עצום בין זיהום שנעשה ומרוכז בתחנות כוח או בבתי חרושת וניתן לשליטה על ידי מסננים ועוד טכנולוגיות, לבין זיהום של רכבי בנזין שנעשה בתוך הערים צמוד לאנשים והרבה הרבה יותר מזיק.
נצילות יצור אנרגיה בחברת החשמל גבוהה בהרבה מברכב שלך..! לגבי הסוללות זה עניין של זמן אבל בסוף עם כסף יהיו סוללות מוצקות שיכולת להגיע לצפיפות אנרגיה גבוהה בהרבה.
חשוב יותר להדגיש את נושא הבטיחות. סוללות היום מהוות סכנה לשריפה שלרשויות הכבאות בעולם אין תשובה נורמלית. מה יהיה מצב הבטיחות של הסוללות החדשות?
לא צריך לכבות ,
מחכים עד שנכבה לבד….
זה כתוב בכתבה. בטוחות ביותר וקלות משקל