יצרנית הרכבים החשמליים (אפשר כבר להפסיק לקרוא לה חברת הזנק?) ריביאן, שמייצרת את הטנדר החשמלי R1T, רכב הפנאי ה-R1S ורכב המשלוחים החשמלי של חברת אמזון, הודיעה לאחרונה לכ-800 עובדים, שמהווים 6% מכ-14,000 העובדים שמועסקים בחברה, כי הם צריכים ללכת הביתה.
במייל שנשלח לעובדי החברה, הסבירה מנכ״לית החברה, אמי מאסט, את הסיבה להחלטה:
"היום הודענו על ההחלטה הקשה לצמצם את היקף קבוצת ריביאן בכ-6%. החלטה זו תסייע להתאים את כוח העבודה שלנו לסדר העדיפויות העסקי המרכזי שלנו, כולל הגברת תוכניות הצרכנים והרכבים המסחריים, האצת הפיתוח של R2 ודגמים עתידיים אחרים, פריסת תוכניות היציאה לשוק שלנו ואופטימיזציה של ההוצאות ברחבי העסק".
ואם זה מצלצל לכם מוכר – אתם לא טועים. רק לאחרונה הודיע אילון מאסק על קיצוץ של לא פחות מ-10% ממצבת כח האדם של טסלה.
אבל יש הבדל, לפחות מבחינת תוכן ההצהרה – בשונה ממאסק, שהצהיר שהפיטורים באים על רקע מיתון שהולך ומתקרב על העולם (כי לא היה קשה פה מספיק בשנתיים האחרונות…), מאסט דווקא אומרת שהמהלך יסייע לחברה להתפתח.
אז אנחנו לא באמת יכולים לדעת מהי הסיבה האמיתית שעומדת אחרי פיטורי הענק אצל יצרניות הרכב החשמלי והאם מדובר בהכנה למיתון, רצון ליישר קו לקראת המטרות העתידיות או סתם אבטלה סמויה שהתקבלה החלטה לעשות לה סוף, אבל כשהחברה אומרת שהיא מפטרת כדי להתפתח ולא מחשש מהעתיד כלכלי, יש הבדל גדול באיך שזה נשמע לאדם הפשוט שבסופו של דבר קונה רכבים או מחזיק במניות (שהספיקה לרדת ביותר מ-70% מאז ההנפקה).
שנתיים אחרי שמגפת הקורונה נכנסה לחיינו ושינתה את כל מה שאנחנו יודעים על החיים, העולם עדיין שרוי בסחרור. אמנם מצד אחד כבר אין סגרים ואפשר להתקדם לכאורה, אך מהצד השני יש בעיות אחרות כמו המלחמה באירופה, שרשראות אספקה תקועות, ריביות מזנקות, פיטורים מסיביים במגוון ענפי תעשייה ודיבורים על מיתון.
הפספוס הגדול של התחבורה החשמלית
דווקא עכשיו, לרכב החשמלי הייתה הזדמנות לתת מכה ניצחת ולהכריז נוק-אאוט על רכבי הבעירה הפנימית, כשמחירי הדלק מרקיעים לשחקים חדשים. במצב כזה, לא מעט אנשים היו שמחים מאד לעבור לרכב חשמלי.
יש רק בעיה קטנה אחת, ניסיתם להזמין רכב חשמלי לאחרונה?
אתם תגלו שזו משימה כמעט בלתי אפשרית.
חלק גדול מהיבואנים עצרו לא רק את המכירה של רכבים חשמליים אלא את האפשרות להזמין אותם, פשוט כי אין מלאים או צפי קרוב, ובמצב הזה קשה להתחייב על זמן אספקה או המחיר של רכב חשמלי. המצב בחו״ל לא שונה, מרבית הדגמים לא זמינים במלאי ונדרשת המתנה של כמה חודשים.
אנחנו מרגישים קצת פספוס ויחד עם זאת מקווים שהרעב לרכב חשמלי ימשיך ויתגבר ושתוך מספר חודשים המצב בעולם יתחיל להתאזן.
ואתם?