כמו שרומא לא נבנה ביום אחד – גם חברת רכב לא יכולה להיוולד בין רגע. מאחורי הצלחתן של יצרניות צעירות כמו טסלה, ג'ילי או BYD מסתתרות שנים ארוכות של צמיחה איטית ועקבית. אפילו חברה שפורצת למודעות הציבורית בבת אחת, חייבת לעבור דרך תקופה ארוכה של בנייה, התבססות וצמיחה: הפטנטים לא כותבים את עצמם, המפעלים לא מקימים את עצמם ושרשרת האספקה לא מייעלת את עצמה.
חברות רכב חשמלי רבות מנסות לפרוץ בשנים האחרונות. מעבר לחברות-בת של יצרניות ותיקות, השוק מלא בסטארט-אפים צעירים שמנסים לחקות את ההצלחה המסחררת של טסלה: להגיע לשוק עם מוצר איכותי ותדמית ממזרית – ולהפוך לאימפריה. הטוענת המרכזית לכתר של "טסלה הבאה" היא ריביאן, שנהנית משיתופי פעולה וסיוע של אמזון, פורד וחברות עוצמתיות רבות אחרות.
לאחרונה פרסמה ריביאן את הדוח הרבעוני שלה לרבעון השלישי של 2023 – שנושא עימו בשורות טובות ורעות: החברה אומנם פספסה מעט את תחזיות ההכנסות לרבעון אך מעידה על גידול של 67 אחוזים בייצור כלי הרכב. ברבעון החולף ייצרה ריביאן 7,363 כלי רכב חשמליים במפעל שלה באילינוי – ומסרה 6,584. ריביאן חזרה שוב על הבטחתה לעמוד ביעד שאפתני של מסירת 25 אלף בשנת 2022 כולה.
אלא שריביאן עדיין מתמודדת עם לא מעט צרות. בתוך התחלה, רשימת ההמתנה של לקוחות החברה עצומה בגודלה: 98,000 כלי רכב של ריביאן עדיין לא נמסרו ללקוחות, שעלולים להתחיל לאבד את סבלנותם. בנוסף, האינפלציה והמשבר העולמי בשרשראות האספקה מגדילים מאוד את עלויות הייצור של ריביאן – ומשקיעים אותה עמוק בתוך ביצת ההפסדים.
התחזיות המקובלות בארצות הברית דיברו על הכנסות של 550 מיליון דולר ברבעון השלישי – אך החברה דיווחו על רווחים של 536 מיליון דולרים. כמו כן, אנליסטים מסוימים מתחו ביקורת על החובות של היצרנית הצעירה ועל עלויות הייצור הגבוהות שלה: עלויות התפעול של ריביאן ברבעון השלישי עמדו על 857 מיליון דולר, לעומת 694 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. בסך הכל, ריביאן הפסידה ברבעון החולף 917 מיליון דולרים.
בשורות טובות נוספות יכולה למצוא ריביאן בהודעתה של אמזון, שהכריזה כי תתחיל להשתמש ב-1,000 יחידות ראשונות של הוואן החשמלי של ריביאן. באמזון מתכוונים להשתמש בוואן החדש כדי להתמודד עם עומסי השינוע בתקופת החגים בארצות הברית ובמערב אירופה.
בדוח הרבעוני האחרון של ריביאן ניתן למצוא מספר נקודות לאופטימיות – אך מצבה הכולל של החברה מוסיף להיות קשה: בשנה החולפת איבדה מניית ריביאן כמעט 80 אחוזים משוויה. נדמה שהיצרנית הצעירה תידרש להראות מספרי ייצור גבוהים הרבה יותר כדי לשכנע את השווקים באיתנותה – ולהצטרף סוף סוף לליגה של הגדולים.