צרכנים רבים העומדים בפני החלטת סוג הרכב שירכשו, לוקחים בחשבון שיקולים רבים: מעוצמת המנוע, דרך המחיר וחסכוניות הרכב, נוחות הנסיעה וגורמי בטיחות. אחד הגורמים שנותר לעיתים מאחור, הוא רמת הזיהום שהרכב פולט. בין אם איכות הסביבה מדירה שינה מעינכם, ובין אם אתם מודאגים מהנושא כמו שהכלב שלכם מוטרד מההדפס בגב מעיל הגשם שבחרתם עבורו, מדובר בנושא חשוב במיוחד שצובר תאוצה גם, ואולי במיוחד בתחום הרכב.
דו"ח מעודכן של המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה (ICCT), שבדק את פליטת הגזים המזהמים וגזי החממה של רכבים מסוגים שונים, הוכיח פעם נוספת כי רכבים חשמליים מלאים (BEV) הם הנקיים ביותר בפער לא קטן. הדו"ח שפורסם מדד את ניתוח פליטת מחזור החיים של סוגי רכבים שונים. שיטה זו מודדת את ההשפעות הסביבתיות של הרכב בארבעה שלבים: ייצור כלי הרכב עצמו, ייצור הסוללות, צריכת דלק, וכן תהליך ייצור הדלק, תהליך אשר נזקיו לא נכללו בחלק מהמחקרים שנעשו בעבר.
הבדיקה נעשתה ברכבים מארבעה סוגים שונים: רכבי מנוע בעירה פנימית, רכבים היברידיים, היברידיים נטענים, וכמובן רכבים חשמליים מלאים. לכל אלה נוספה קטגוריה נוספת, של רכבים חשמליים מלאים, המונעים במלואם ממקורות אנרגיה מתחדשת. בדו"ח נבדקו הנתונים בנפרד בין קטגוריית רכבי סדאן, לעומת רכבי פנאי, שהציגו נתונים מעט שונים בעקבות ההבדלים במשקל וצריכת האנרגיה.
ומה נמצא בדו"ח?
באופן צפוי למדי, הממצאים מראים כי המזהמים ביותר הם רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית, ולאחריהם רכבים היברידיים. לאחר מכן ניצבים רכבים היברידיים נטענים (PHEV), ורכבים חשמליים מלאים. מחזור החיים הכי פחות מזהם, באופן לא מפתיע, ניתן לרכבים החשמליים המונעים על ידי אנרגיה מתחדשת בלבד.
בדו"ח נמצא כי פליטת מחזור החיים של רכבי סדאן חשמליים משנת 2024 בארה"ב, נמוכה פי 2.2 מאשר רכבים היברידיים. כאשר מדובר ברכבי פנאי חשמליים, הפער גדל לכדי פי 2.5 מאשר המתחרים המתיימרים לקבל את הטוב מכל העולמות. חשוב לציין שנתונים אלה חלים כאשר הרכב נטען מרשת החשמל הנוכחית בארה"ב, אשר חלק גדול ממנה מופק מדלקים פוסיליים.
פליטות גזי חממה במהלך החיים של רכב חדש, לפי סוג דלק (מקור: ICCT, 2024)
כאשר מדובר בטעינה שמקורה באנרגיה מתחדשת, הפער גדל עד להפרש של פי 4.9 פחות פליטות לטובת החשמליות. בצורה זו, הפער בין פליטת מחזור החיים של רכבים חשמליים מלאים הנטענים באנרגיה מתחדשת, לעומת רכבי בנזין מאותו סוג באותה השנה, עומד על פי 6.7 יותר פליטות בקרב רכבי הבנזין, הפרש משמעותי ביותר.
מהיכן מגיע החשמל לעולם?
מכיוון שהנסיעה ברכב חשמלי מלא אינה מזהמת כשלעצמה, גזי החממה הנפלטים בתהליכי ייצור החשמל הם אלה שנבדקים כאשר מדובר במדידת הזיהום לו הם גורמים. הנתונים מראים הפרשים גדולים לטובת האנרגיה המתחדשת, ורמת הפרש הזיהום בין רכבים חשמליים לרכבים היברידיים או רכבי בנזין, משתנה בהתאם לתשתיות ייצור מקורות האנרגיה בכל מדינה ואיזור.
במדינות בהן הפקת החשמל מתבססת על שריפת פחם או דלקים, הפרש הזיהום נמוך יותר, שכן תהליכי הפקת החשמל נבדקים כחלק ממחזור החיים של הרכב, אך גם במקרים אלו רכבים חשמלים מהווים את האלטרנטיבה הטובה ביותר. במדינות בהן החשמל מופק באמצעות אנרגיה מתחדשת, כמו אנרגיה סולארית או אנרגיית רוח למשל, אין פליטה של מזהמים או גזי חממה בתהליך הפקת החשמל, ומכאן גם רמת הזיהום של הרכבים המסתמכים על חשמל כמקור אנרגיה.
ההערכות בדו"ח המדובר מהוות עדכון לנתונים שהוצגו בדו"ח הקודם של ICCT משנת 2021, על פיו פליטת מחזור החיים של רכבים חשמליים מאותה השנה, הייתה נמוכה ב- 57-68 אחוזים מזו של רכבי בנזין מקבילים. לשם השוואה, הנתונים המעודכנים לשנת 2024 מצביעים על עד 74 אחוזים הפרש בין רכבים חשמליים לרכבי בנזין, ואף עד 85 אחוזים נקיים יותר כאשר אנרגיה מתחדשת נכנסת למשחק.
ייצור החשמל בישראל
בעשורים האחרונים חל שינוי משמעותי מאוד באחוזי תמהיל הדלקים לייצור חשמל. לפי דו״ח מצב משק האנרגיה של משרד האנרגיה, בשנת 2010 כ-60 אחוזים מהחשמל בישראל יוצר מפחם – שיטה מזהמת יחסית לייצור חשמל. בשנת 2022 המספר צנח לכ-20 אחוזים בלבד, ועד 2026 צפוי להפסק ייצור החשמל באמצעות פחם לחלוטין.
מעבר לכך, על אף הגידול בייצור החשמל, פליטת המזהמים וגזי החממה בהליך ייצורו פחתו בעשור האחרון, וצפויים להמשיך ולרדת עם הפסקת השימוש בפחם ועלייה בייצור באמצעות אנרגיות מתחדשות. כך לדוגמה, בין השנים 2012 ל-2021 ירדה כמות הפליטות של CO2 מייצור חשמל ב-27%, וזאת למרות עליה של 16.5% בייצור החשמל. מעבר לכך, פליטות של גזים מזהמים ירדו גם הם בשיעורים של 75-85% באותה תקופה.
כל אלה מראים כי למעשה הרכבים החשמליים הופכים עם הזמן לנקיים יותר, זאת לעומת רכבי בנזין שפולטים יותר מזהמים ככל שהם מתיישנים והבלאי שלהם גדל.
הצצה אל העתיד
ה-ICCT מצפים שכלי הרכב שימכרו בשנת 2030 יציגו פערים גדולים אף יותר, שיגרמו בין היתר בעקבות שיפור יעילות הסוללה, שיפורי תהליכים בייצור הרכבים, וכאמור, הגדלת מקורות נקיים לייצור חשמל. רכבי פנאי חשמליים עתידים לפלוט פי 7.5 פחות גזי חממה מאשר רכבי בנזין דומים. גם רכבים היברידיים והיברידיים נטענים עתידים להגדיל את הפער לטובה, אך באחוזים נמוכים משמעותית, בעקבות קיומו של מנוע בעירה פנימית בניגוד לרכבים חשמליים מלאים.
הדו"ח מוכיח פעם נוספת שרכבים חשמליים מזהמים משמעותית פחות מרכבי בנזין, אך ההפתעה היא עד כמה רכבים היברידיים רחוקים מלהיות נקיים ביחס לחשמליים המלאים. הפערים גדלים במיוחד כאשר מדובר בטעינה ממקור של אנרגיה נקיות ב-100 אחוזים.
רכב חשמלי מסתמן פעם נוספת בתור האפשרות הנקייה ביותר לנסיעה, וכפי שזה נראה כיום בארץ ובעולם, הוא צפוי רק להגדיל את הפער, ולהראות שירוק זה השחור החדש.
כתבה נהדרת ומעניינת. אשמח לפרסום קישורים לרפרנסים כדי שנוכל להתרשם ולהעמיק.
חכמה.. יחסית לכמעט 0 תמיד יהיה בכפולות.. זאת פרסומת?