זהו פורשה מקאן EV – רכב פנאי, שעוצב מחדש לחלוטין ועמוס בטכנולוגיה חדשה. הוא שונה לגמרי מהמקאן שכולנו הכרנו עד היום, והראשון להשתמש בפלטפורמת ה-PPE שהשוויץ בו הקונצרן הגרמני, שאותו אנחנו צופים לראות בעוד דגמים כמו אאודי A6 e-tron Avant וה- Q6 e-tron. זוהי התשובה של פורשה למתחרות הגרמניות הבולטות שלה, מרצדס EQE SUV וה-ב.מ.וו iX.
עיצוב חיצוני
אנחנו מכירים את פורשה כחברה שאוהבת לשמור על פס עיצוב אחיד, אבל המקאן החדש הזה נראה שונה בתכלית מהמכונית שהגיעה לפניה. החלק הקדמי מקבל את המהפך הבולט ביותר, שגם הוא באיזושהי צורה מזכיר לנו את הטייקן. בעוד שלמקאן הקודם היה גריל שחור ענק ופנסים שדומים לאלו של הבוקסטר, יכול להיות שפורשה מנסה ליצור לעצמה קו עיצוב חדש? נדע זאת בדגמים הבאים.
בהיותה רכב שטח חשמלי לחלוטין, המכונית החדשה אינה זקוקה לקירור מנוע בעירה מגרגר כה רחב, ולכן למקאן החדשה יש כניסת אוויר נמוכה ורחבה הרבה יותר בפגוש הקדמי.
השינויים בפרופיל הצד הם פחות דרמטיים ונראים לעין – עדיין עם קו גג משופע ששומר על לוק ספורטיבי, אולם יש מגוון אפשרויות חדשות לחישוקים, שהגדולות שבהן הן בקוטר עצום של 23 אינץ'.
ובחלקה האחורי, פס הלד ברוחב המלא הבולט, דומה גם הוא לזה של הטייקן. פורשה שמרו על החלק האחורי די פשוט ונקי מאחור, למעט חתיכת הפלסטיק השחורה המסיבית אשר נמצאת בפגוש האחורי, שתפקידה לפצות על היעלמותם של ארבעת האגזוזים המסורתיים.
פנים הרכב ואבזור
שפת העיצוב של הטייקן מתבטאת גם באבזור הפנים של המקאן החדשה, ללוח המחוונים הדיגיטלי במלואו, משהו שפורשה אימצה רק לאחרונה – עיצוב נקי אשר דומה מאוד לדגמים האחרים, עם קווים ישרים לרוחב לוח המחוונים ושפע של חומרים במראה יוקרתי. עם זאת, המעצבים של פורשה לא נכנעו ללחץ המיינסטרים, עדיין תקבלו כפתורים פיזיים לדברים אשר זקוקים לנגישות זריזה כמו בקרת האקלים.
בנוסף למסך המולטימדיה המרכזי בגודל 11 אינץ', היא מצוידת גם בלוח מחוונים מעוקל בגודל 13.0 אינטש. מערכת המולטימדיה בעלת תמיכה אלחוטית מלאה באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, כמו גם מגוון אפליקציות מובנות חדשות כמו ספוטיפי ו-Amazon Music. מסך מגע שלישי מול הנוסע הקדמי זמין גם הוא כאופציה, בדיוק כמו בטייקן.
תאורת האווירה הפנימית הסביבתית יכולה להצביע על פונקציות שונות כגון טעינה והתראות סיוע לנהג.לטענת פורשה, פנים הרכב עשוי מחומרים ממוחזרים והמושבים עשויים 100% עור טבעוני.
תוספת לטכנולוגיה המתקדמת היא תצוגת המציאות המוגברת האופציונלית, שיכולה להקרין נתונים הכוללים הנחיות ניווט ואזהרות מפגעים על הכביש שלפניו. בהיותה פורשה, יש בפנים שילוב של טכנולוגיה דיגיטלית ואנלוגית עם שעון העצר הפיזי הקלאסי של פורשה על גבי לוח המחוונים.
סוללה טווח והנעה
כפי שציינו למעלה, פורשה מקאן EV היא המכונית הראשונה מקבוצת פולקסווגן שתקבל את פלטפורמת ה-PPE, פלטפורמה חשמלית ייעודי לרכבי יוקרה, ופורשה כמו פורשה לומדת מטעויות, ובניגוד לטייקן, הפעם הם לא חסכו בקיבולת הסוללה ודאגו לקיבולת גדולה יותר של 95 קוט"ש בשתי הגרסאות שיוצעו למכירה. וקיבולת גדולה יותר משמעותה גם טווח גדול יותר: לגרסת הכניסה טווח מוצהר של 632 ק"מ, כמעט 110 ק"מ יותר מהפורשה טייקן בעלת הטווח הגדול ביותר, ואם נפשכם חפצה בקצת יותר אדרנלין תצטרכו להיפרד מ-21 ק"מ של טווח עבור הגרסה הספורטיבית יותר, הטורבו.
המקאן תומכת בטעינה מהירה בהספק של 270 קוט"ש, מהירות שתתן את האופציה להוסיף 310 קילומטרים של טווח ב-10 דקות בלבד (בעולם האמיתי סביר להניח שתקבלו 100 ק״מ של טווח ב-6 דקות של טעינה). נתון מרשים, אך הוא מותיר אותנו בעלטה סביב השאלה: למה אחותה הסדאנית, הטייקן, זכתה להספק טעינה גבוה יותר של 350 קוט"ש?
שני הגרסאות מצוידות בהנעה כפולה, אך ההבדל בנתוני הביצועים בין המקאן הישנה לחברתה מהעתיד הינו משמעותי מאוד, זוהי המקאן העוצמתית ביותר שאי פעם יוצרה, כבר בגרסת הכניסה תקבלו 408 כ"ס, 30 סוסים יותר ממקבילתה היוצאת עם המנוע בעירה המיושן הספורטיבית בהיצע המקאן S, נזכיר שוב שזו רק גרסת הכניסה. שכבר היא תזניק אותכם מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5.1 שניות בלבד.
בגרסת הטורבו, פורשה לא החזיקה במושכות, והעניינים מתחממים הרבה יותר עם 639 סוסים צוהלים ונתון מבהיל של 113 קג"מ (!), כ-200 כ"ס יותר מהמקאן GTS היוצאת, מספרים שייקחו אותכם מ-0 ל-100 תוך 3.3 שניות בלבד, נתון זהה לזה של המודל Y פרפורמנס. אך בהיכרותנו עם פורשה הם תמיד מאיות שניות בודדות פחות מהנתון המוצהר.
עידן החשמלי עושה את שלו, ואנחנו מחכים רק להידבק לכיסא כשתנחת ארצה.
טכנולוגיה
המהנדסים של פורשה ידועים בשל היותם קפדנים ובעלי טריק חדש בשרוול בכל פעם שדגם חדש יוצא, והמקאן EV מוכיחה לנו שזה בדיוק המקרה. למקאן שפע של תכונות חדשות חכמות כדי לוודא שלא תוכלו להוריד את החיוך מהפנים בתמרון העיקולים.
המקאן זמין עם מתלי האוויר האדפטיביים החכמים של פורשה והבולמים האדפטיביים העדכניים ביותר שלה. תכונות אלו יכולות להתאים את גובה הנסיעה והקשיחות בהתאם למצב הנהיגה שבו אתה נמצא, ולמזער את ניעור הגוף בכביש מפותל. זוהי תוספת אופציונלית בגרסת ה-4, אך היא מגיעה כסטנדרט בטורבו.
ועדיף מאוחר מאשר אף פעם, פורשה לראשונה מאבזרת את המקאן החדשה בהיגוי גלגלים אחוריים, המציע יתרונות מרובים – ברחבי העיר, מקטין את רדיוס הסיבוב ומקל על החניה, בנוסף בכביש מפותל ההיגוי מאפשר למכונית להרגיש זריזה יותר בכך שהגלגלים האחוריים נוטים לאותו כיוון עם הקדמיים, ומסייע ליציבות במהירות גבוהה על הכביש המהיר.
כמה תעלה פורשה מקאן EV?
המחיר של ה-המקאן EV ינוע בין 81,000 דולר לגרסת ה-4 ו-107,000 דולר לגרסת הטורבו, בעברית צחה, בעוד שהמקאן GTS נמכרת ב88,000 דולר, ובארץ עומדת על תג מחיר של 770,000 ש"ח.
אנחנו צופים לראות את מקאן החדשה נעה בין 700,000 ש"ח לגרסת הכניסה ומטפסת עד ל-950,000 וצפונה לגרסת הטורבו.
את דגמי המקאן החשמלי החדש נפגוש בישראל כבר ברבעון השלישי של השנה האזרחית החדשה.