בניאו (NIO) הסינית לא מחכים שהממשל ישים עליהם את עינו הבוחנת – בדומה למה שקורה עכשיו לטסלה שנמצאת תחת חקירה פדרלית בארה"ב בעקבות ריבוי תאונות קשות במצב ה"אוטופיילוט" (שגרמו לפציעתם של לפחות 11 נהגים והרוגה אחת). ונוקטים בפעולה שאמורה להכין את הנהגים להשתמש במצב ה-NOP, בו נוהג הרכב את עצמו ומחליף נתיבים לבד – בצורה בטוחה יותר.
כל זה קורה בעקבות תאונה קטלנית שהתרחשה בסין לאחרונה, בה נהג רכב הפנאי החשמלי של ניאו, ה-ES8, קיפח את חייו בעת שמצב ה-NOP היה משולב.
חוקרי תאונות הדרכים בארה"ב מצאו כי לתאונות ה"אוטופיילוט" של טסלה יש מכנה משותף – הרכבים החשמליים לא הצליחו לזהות רכבי חירום שעמדו בצד הדרך, והתנגשו בהם. ריבוי המקרים והדימיון בניהם הוא זה שגרם כאמור לאנשי הממשל להרים "דגל אדום" ולהכריז רשמית שפיצ'ר הנהיגה האוטונומית נמצא תחת חקירה.
בניאו החליטו להכניס לאפליקציה הייעודית של הרכב מבחן הכולל סרטון באורך 6 דקות ומבחן המורכב מ-10 שאלות – נהג שלא יעבור את המבחן, לא יוכל להפעיל את הפיצ'ר. במבחן מדגישים שוב ושוב כי מצב ה-NOP הוא פיצ'ר עזר אוטונומי לנהיגה, ולא מצב נהיגה אוטונומטית מלא, ומזכירים לנהג שהוא צריך להישאר דרוך ועל יד ההגה – כדי שיוכל להגיב בזמן למצב חירום.
מה שכן נמצא דווקא חקירה בסין זו העובדה שניאו ניסתה להסתיר מידע בתחילה לגבי התאונה (אם הממשלה מטייחת וירוס שמשבית את העולם כבר כמעט שנתיים בלי שהסוף נראה באופק, למה שחברות גדולות לא יעשו את זה גם?)
אם לדייק, ניאו היא לא הראשונה שמתנה את השימוש בעזרי נהיגה אוטונומיים במעבר מבחן ייעודי – גם אקספנג (Xpeng), יצרנית רכב חשמלי סינית נוספת, עשתה זאת עם מערכת ה-NGP שלה.
ומה זה אומר על נהיגה אוטונומית?
שכנראה שעדיין אין תחליף מושלם לנהיגה אנושית, ואפילו הרכבים עם המערכות המתקדמות ביותר כמו אלו של טסלה, לא מוכנים עדיין ב-100% לנהוג את עצמם ללא התערבות נהג. טוב לדעת שלבני האדם יש עדיין תכלית, גם אם בצורה זמנית עד שיפתרו כל הבעיות במערכות הנהיגה האוטונומיות.