הקורונה אולי ירדה מהכותרת אבל גם כיום, בתקופה שמוגדת כ"חיים לצד המחלה" עליה שמענו לראשונה לפני יותר מ-3 שנים, אי אפשר לומר שהעולם חזר לעצמו בצורה מלאה. פקקי ענק בנמלים, חוסר ברכיבים חיוניים ועוד בעיות, וגם המלחמה באוקראינה שעדיין משתוללת לא ממש תורמת למצב של הכדור עליו אנחנו חיים.
כל מי שניסה להזמין רכב בחודשים האחרונים יודע שזמן ההמתנה ארוך מהרגיל. כמה ארוך? גשו לאחת הסוכניות ותראו איזו תשובה אתם מקבלים – כמה חודשים עד שנה ובמקרים קיצוניים – אף יותר מכך. וזו ממש לא בעיה רק של ישראל – כל העולם סובל ממחסורים, והמחירים עולים בהתאם.
בלי מעט מדינות בארה"ב, הדגמים המובילים של טסלה – מודל 3, מודל Y ומודל X, מוגדרים כסולד-אאוט עד תחילת 2023 אבל המצב בשטח הוא, שעדיין לוקחים הזמנות מלקוחות.
מי שינסה להזמין היום בארה"ב את דגם הלונג ריינג' של המודל Y (שמחירו עומד על כ-65,000 דולר, או 331,532 שקלים בישראל) יגלה שהוא יקבל את הרכב לא לפני אמצע 2023 – כמעט שנה מהיום. המצב במודל 3 טוב מעט יותר, ומי שינסה להזמין רכב חדש עשוי לקבלו לקראת סוף שנת 2022.
בישראל דרך אגב, הזמנה של המודל Y צפויה להגיע בין ספטמבר לנומבר השנה, ומודל 3 רק ברבעון הראשון של 2023. כך לפחות לפי ״מועד האספקה המשוער״ המופיע באתר החברה.
המפעלים עובדים בקצב מסחרר, אבל גם זה לא מספיק כדי לענות על הביקוש – ובטסלה אומרים שיכול מאד להיות שבקרוב הם יפסיקו לקחת הזמנות לדגמים מסוימים – הודעה די דרמטית אבל מצד שני גם די מובנת.
"הביקוש עולה כעת על הייצור במידה מגוחכת. למעשה אנחנו כנראה הולכים להגביל או פשוט להפסיק לקבל הזמנות לכל דבר מעבר לתקופת זמן מסוימת כי חלק מהעיתוי (למסירת הזמנות חדשות) הוא בעוד יותר משנה".
כך אמר מאסק, הבעלים החדש של הרשת החברתית טוויטר, בוועידת Future of the Car.
צריך להבין שבמושגים של רכב, שנה שלמה זו תקופת זמן עצומה. לא רק שהרכבים עשויים להשתנות בזמן הזה, אלא שהבעיה היותר גדולה היא שהיצרנים לא יכולים להתחייב על מחירים. אצל חברה כמו טסלה, שהעלתה מחירים לא פעם אחת ולא פעמיים בשנים האחרונות, רוב הסיכויים שהמחיר של עכשיו לא יהיה המחיר של עוד שנה.
ומה יעלה בגורלם של פרויקטים כמו הסייברטראק, הסמי והרודסטר? במצב כמו היום, בכלל לא ברור אם טסלה תוכל להתחיל לייצר אותם.