
טויטה עדיין מתמהמהת עם ההיילקס החשמלי ובינתיים יצרנית רכב יפנית אחרת מציגה גרסה חשמלית של הטנדר הפופולרי שלה – הכירו את איסוזו די-מקס EV, הטנדר חשמלי יפני ראשון "מתחשמל" אחרי מספר טנדרים חשמליים אמריקנים וסיניים שהגיעו אל השווקים.
האיסוזו דימקס הוא אחד מהטנדרים הכי נמכרים בישראל, עם מעל ל-2,200 יחידות שנמכרו ממנו בישראל מתחילת שנת 2024 ועד היום.
הגרסאות של איסוזו די-מקס שנמכרות בישראל, סה"כ 5 רמות גימור כולל חד קבינה, מגיעות עם מנוע טורבו-דיזל עם הספק של 163 כ"ס מה שאומר שהגרסה החשמלית, לה הספק של 188 כ"ס, חזקה באופן משמעותי מגרסת הטורבו-דיזל שנמכרת בשוק המקומי.
למרות שלפעמים רכבים חשמליים מקבלים מראה ייחודי משלהם, באיסוזו בחרו לשמור על הלוק של הסוס המנצח שלהם ולמסתכל בעין בלתי מזוינת, או בעין שלא בקיאה בכל פרט קטן בחדשות הרכב החשמלי, כמעט ולא יוכל לזהות שמדובר בטנדר חשמלי ולא בטנדר בעל מנוע בעירה פנימית, כשאפילו פתח שקע הטעינה נמצא באותו המקום בדיוק של פתח פקק התדלוק.

הדימקס החשמלי יגיע גם לשוק האירופאי, שם הוא יהיה זמין בשתי גרסאות – קבינה מורחבת (Extended Cab) וקבינה כפולה (Double Cab), התצורה שמוכרת יותר לנו הישראלים.
האיסוזו דימקס החשמלי מצויד בשני מנועים חשמליים, יחד הם מפיקים הספק משולב של 188 כ"ס – 25 כ"ס סוס יותר מגרסאות הדיזל שנמכרות בישראל כאמור. זה שהוא חשמלי לא אומר שלגרסה החשמלית לא יהיו יכולות שטח – יש מערכת הנעה כפולה שכוללת את מצב ה-Rough Terrain הייעודי לנהיגת שטח. עוד מספרים באיסוזו כי לדימקס החשמלי יש יכולת חציית מים בעומק מירבי של יותר מחצי מטר ומרווח גחון של 21 ס"מ.

לאיסוזו דימקס יש יכולת העמסה של משקל במשקל מירבי של טון אחד ויכולת גרירה של 3.6 טונות – נתונים דומים לאלו של גרסת הדיזל. כמובן שחשוב לזכור שברכב חשמלי העמסה וגרירה של משקלים כבדים משפיעים בצורה ישירה על ניצול האנרגיה.
ואם כבר מדברים על ניצול האנרגיה – הטנדר מצויד בסוללה צנועה בעלת קיבולת של 66.9 קוט"ש בלבד עם טווח נסיעה של 263 ק"מ על פי תקן WLTP האירופאי – בהתחשב בעובדה שטווח הנסיעה הריאלי צפוי להיות נמוך בהרבה מכך עוד לפני שהתחלנו לדבר על גרירה והעמסה… מי יקנה טנדר חשמלי עם טווח נסיעה של פחות מ-200 ק"מ?!
לשם ההשוואה, פוטון אי-טונלנד, התואם דימקס הסיני, מגיע עם סוללה של 88 קוט"ש וטווח נסיעה של 450 ק"מ – זאת אומרת טווח נסיעה ריאלי שמתקרב ל-400 ק"מ לפני העמסה וגרירה וזה כבר נשמע הרבה יותר טוב לטנדר עבודה חשמלי.
מילא טווח נסיעה קצר – אבל מה עם מהירות הטעינה?! האיסוזו דימקס החשמלי מגיע עם הספק טעינה מקסימלי של 50 קילוואט, מה שאומר שיקח כשעה טעינה להגיע מ-20% ל-80% סוללה, מזכירים לכם שנהוג למדוד את זמן הטעינה מ-10% ל-80% ולא מ-20% ל-80%, מה שאומר שמ-10% ל-80% צפוי לקחת זמן ארוך עוד יותר.
אנחנו מקווים שבאיסוזו מתכננים להציג בעתיד גרסאות נוספות של הדימקס החשמלי עם סוללות גדולות יותר – כי בינתיים הטנדר החשמלי הזה לא מצליח להרשים יותר מידי. מחיר לא נחשף, אבל אפשר להעריך כי כאשר תגיע הגרסה החשמלית לישראל, הוא תעלה מעל 300 אלף שקלים.