fbpx

האם טסלה מתכוונים להגיע לישראל, ומתי?

לא מעט צרכנים בישראל מחכים בקוצר רוח להגעתה של חברת טסלה לארץ, אך הגעתם של הרכבים הנחשקים עדיין איננה נראית באופק. עצומה להתחלת יבוא טסלה לישראל כבר כוללת קרוב ל-4500 חתימות ובכוונת בעלי העצומה היא להביא אותה לידיעת חברת טסלה כאשר יתגבשו מספיק חתימות שיוכיחו כי הדרישה והשוק כאן מצפים ומוכנים לרכבים הללו. כמה מספיק זה מספיק? הנושא עדיין לא ברור. בסטארט אפ ניישן יש שכבה שלמה של בעלי אמצעים שהיו שמחים לרכוש רכבי טסלה למרות הקשיים – אז למה זה עדיין לא מתאפשר?

אילון מאסק, המיליארדר שעומד מאחורי מיזם טסלה, סוכר את פיו בכל הנוגע לישראל ותוכניות עתידיות כך שכל שנותר הוא לבחון את ההיסטוריה והרקע, לנחש ולקוות לטוב.

פוליטיקה של השוק המקומי

בישראל, שוק הרכבים נשלט על ידי יבואניות הרכב. טסלה מצידה, מעדיפה לעבוד ישירות מול הלקוחות ולהקים נציגות מקומית שלא דרך יבואן. יבואני הרכב מפעילים לחצים שלא לאבד את מקומם בשרשרת המזון של גוזרי הקופונים וכפועל יוצא צרכנים ישראלים פוטנציאלים יוצאים מופסדים. בעבר היה ניסיון מצד יבואנים ואף מצד איש העסקים גיל שויד ממקימי צ'ק פוינט להשיג זיכיון, אך אלו נענו בשלילה.

תיאורטית קיימת אפשרות של יבוא טסלה לישראל ביבוא אישי אולם המסלול אינו פשוט. על מנת שניתן יהיה לייבא רכב יש לדאוג לאפשרות טיפול ברכבים המיובאים. כיוון שאין מוסכי טסלה בארץ, מדובר בחסם משמעותי.

לאחרונה פרסם משרד התחבורה חוזר ליבואני הרכב בו מפורסם מסלול ייבוא לרכבים חשמליים המיוצרים בסדרות קטנות שאינם נדרשים לעמוד במכלול המורכב של חוקים ותקנות אשר תקפים לגבי מכוניות בייצור סדרתי. הסידור אמור להיות בתוקף השנה ובשנה הבאה בלבד. במסגרת המסלול על הרכבים להיות בעלי מערכת בקרת יציבות  והם יוגבלו ל־200 יחידות בשנה. ייתכן והלחץ מצד הלקוחות לאחר כניסת רכבים חשמליים של יצרנים אחרים לשוק יאפשר יבוא רכבי טסלה גם כן.

בישראל אין תשתית הטענה כלל אך לאור גודלה של הארץ יספיקו בין שתיים לשלוש תחנות הטענה מהירה לכיסוי מלא. משרד האנרגיה, מצדו, פרסם קול קורא בנובמבר 2018 הקורא להקמת תחנות הטענה איטיות בשטחים ציבוריים שבמסגרתו יינתנו מענקים כספיים עבור ההשקעה ההונית בהקמת עמדות הטעינה. התקציב המתוכנן עבור יוזמה זו לשנת 2019: 10 מיליון ₪. כוונת המשרד היא להקצות במהלך השנים 2019-2021 25 מיליון שנים להקמת תשתית טעינה בארץ.

היסטוריה בעייתית?

בעבר היו רכבי טסלה בארץ למטרות ניסוי בחברות בטר פלייס ומוביל איי בהיתר מיוחד. מאז הרבה מים זרמו בירקון: חברת בטר פלייס פשטה את הרגל, ובין טסלה וחברת מוביל איי עבר חתול שחור לאחר תאונת דרכים קטלנית בפלורידה במאי 2015.

אילון מאסק מבקר לעתים בישראל. במרץ 2018 מאסק היה בירושלים וירדן ולמד איך לשפוך אבסינת' בוער למגדל כוסות בבר בירושלים ובילה עם ילדיו שהיו בחופשת האביב. היו שמועות שהביקור היה קשור לחברת קורטיקה הישראלית העוסקת בבינה מלאכותית, בין היתר באוטונומיה של רכבים, שמועות שהוכחשו על ידי מאסק עצמו. נתניהו טען שנפגש עם מאסק באותו הביקור ובו דיברו על הנגב והאפשרות כי יספק אנרגיה נקייה לכל צרכי ישראל, אם רק נרצה. מה שבטוח הוא שהיום מאסק מיומן יותר במזיגת אבסינת'.

שיווק אזורי

מדינת ישראל מוקפת מדינות ערביות שגם הן ישמחו לתת לאזרחים בהן אפשרות לנסוע בטסלה. בניגוד לישראל, יתר המדינות דוברות ערבית ומקיימות קשרי מסחר בינן. כיום טסלה פועלת בשתי מדינות באזור המזרח התיכון – ירדן ואיחוד האמירויות הערביות. הבחירה בירדן נראית תמוהה לרבים: כמות הרכבים בירדן עומדת על 166 רכבים לכל 1000 אנשים, בישראל – 383 רכבים לכל 1000 איש והמצב הכלכלי של תושבי ירדן אינו מזהיר. יחד עם זאת, קיימת סברה כי ירדן היא למעשה "מדינת ניסוי" – מדינה ערבית קטנה ויחסית יציבה בה מרבית התושבים מדברים גם אנגלית. הקמת חלוץ במדינה זו מאפשר לפתח ניסיון במתן שרות לתושבי האזור, שרות וידע בערבית והיכרות עם תרבות מקומית. כמתבקש, הקו ממשיך לכיוון איחוד האמירויות – מדינה בה לתושבים רבים ישנם האמצעים הכלכליים לרכוש רכב חשמלי. יחד עם זאת, ייתכן שיש כוונה עתידית להכנס ארצה לאור ביקוש קיים לעובדי טסלה בתחום שירות לקוחות שימוקמו בהולנד וידעו לתת שירות באנגלית ועברית.

תגיות

מאמרים נוספים

7 תגובות

  1. בעולם (סין, ארה"ב) כבר יש ניסיון רב במכוניות חשמליות.
    כמה מקורות לעקוב וללימוד
    אומנם המדינה לא מקלה בעיניין (רישוי, מיסוי, ומעטפת חשמל) אבל ניתן בברור ללמוד מהעולם שהולך ועובר לחשמלי.
    אבל בחרתם ביבי אז קיבלת את זה..

    ניתן לעקוב ב :
    https://www.youtube.com/watch?v=CSHzvLm9UlA
    עכשיו גם אתם יכולים לדעת.
    אל תגידו שלא אמרתי.

    https://www.youtube.com/user/AutolineDetroit

    https://www.youtube.com/channel/UCbEbf0-PoSuHD0TgMbxomDg/featured

    https://www.youtube.com/user/fullychargedshow

    ועוד מס' ערוצים לבחירה…
    https://www.youtube.com/user/transportevolved

    https://www.youtube.com/channel/UCNX6A–KWiqE_F45EcPqmNw/featured

    https://www.youtube.com/user/AbsoluteSavannahs/featured

    https://www.youtube.com/channel/UCLdTYHvdML-EXsPeiiYJLqA/featured

    ומשהוא מיוחד…
    https://electrek.co/2019/04/08/egeb-solar-tower-israel/

    בקיצור עצוב.

    1. אפשר ליבא לארץ באופן פרטי ואפילו יש בכבשי ישראל רכבי טסלה מזה זמן מה.

      1. לצערנו עדין לא ניתן.
        יש היתרים זמניים שמוארכים מידי כמה חודשים, עבור נציגי וראשי קונסוליות, להם יש טסלה במדינת המקום והם נוהגים בהן בארצנו. לנו ידוע על אחת כזו.
        מעבר לכך, כל רכבי טסלה שהיו כאן או שהוחזרו לחברה או שמוחבאות אי-שם במרתפים, צוברות אבק, מאחר ואין להן אישור תנועה.

        שלכם, טסלה ישראל (מועדון מעריצים).
        רוצים לשמוע עוד?
        היכנסו כעת לקישור "טסלה ישראל – Tesla Israel".
        גם לכם מגיע!

        ‏https://www.facebook.com/groups/1751139384947726/?ref=share

        שלכם,
        טסלה ישראל.

        טסלה – גם לכם מגיע!

      2. איך אפשר ליבא טסלה צריך אישור של מוסך מורשה שמוכן לטפל וכרגע לא מצאתי כזה אם מישן יודע על המוסך הזה או על איל אפשר להביא טסלה לארץ אשמח אם תשלחו לי הודעה 0523736225

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button