שנים רבות לפני שאופניים חשמליים מתקפלים הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף שלנו והמושג מיקרו-מובילטי נהיה IN, חשבו בהונדה שקטנוע קטן ומתקפל שאפשר להכניס לבגאז' של האוטו יכול להיות מגניב.
כך בא לעולם המוטוקומפו, הקטנוע המתקפל של הונדה שיוצר בין השנים 1981 ל-1983. המוטוקומפו לא היה מיועד לרכישה בנפרד, אלא רק כחלק מחבילה עם מכונית תואמת – באותן שנים היו להונדה שלושה דגמי מכוניות לפחות, שתאי המטען שלהן תוכננו במיוחד כדי שיתאימו למוטוקומפו – ההונדה Today, ההונדה City וההונדה City טורבו 2.
במשך 3 שנות חייו הקצרים יוצרו מעל ל-53,000 יחידות של המוטוקומפו שהיה אז בעל מנוע בנזין דו-פעימתי בנפח של 49 סמ"ק עם הספק זעיר של 2.5 כ"ס. המושב, הכידון ורגליות הרוכב של המוטוקומפו היו ניתנות לקיפול, כך שהיה ניתן להעמיס את הקטנוע בקלות לתא המטען של הרכב.
כמו לא מעט כלי רכב וינטאג' אחרים, גם המוטוקומפו שהיה בכמה צבעים מגניבים בהם אדום וצהוב, הפך ללהיט מבוקש בימינו אנו ומי שכבר מצליח למצוא יחידה למכירה במצב טוב, ידרש להפרד מכמה אלפי דולרים טובים כדי להפוך את פיסת ההיסטוריה המוטורית הזו לשלו.
כעת, 40 שנה אחרי שהמוטוקומפו האחרון ירד מפס הייצור, הונדה הודיעה כי היא מחזיקה לחיים את הקטנוע המתקפל שלה בגרסה חשמלית ועם שם חדש – מוטוקומפקטו.
מלבד העובדה ששניהם משתייכים לאותו מותג, די קשה למצוא דמיון בין המוטוקומפו של אז למוטוקומפקטו של היום – יסלחו לנו בהונדה אבל האחרון נראה יותר כמו מזוודה עם כידון וגלגלים מאשר כמו קטנוע – יכול להיות שאם נראה אותו במציאות אנחנו נתבדה אבל מרחוק קשה להגיד שהמוטוקומפקטו הוא כלי רכב מושך.
אבל עם כל הכבוד ליופי, זה פחות העניין כאן – המוטוקומפקטו אמור לספק פתרון תחבורתי פשוט, נוח וזול – וממש כמו הדגם המקורי גם כאן הכידון, המושב והרגליות מתקפלות. במצב מקופל מימדיו של המוטוקומפקטו הם 2.54 ס"מ רוחב, 53.5 ס"מ גובה ו-74 ס"מ רוחב ובמצב רכיבה עומד רוחבו על 43.6 ס"מ, גובהו על 89 ס"מ ואורכו על 96.7 ס"מ. בסיס הגלגלים עומד על 74 ס"מ, המשקל על 18.7 ק"ג וגובה המושב עומד על 62 ס"מ.
המוטוקומפקטו מצויד במנוע חשמלי זעיר המפיק הספק של כ-490 וואט, שווה ערך לכ-0.6 כ"ס, שמביא את הקטנוע החשמלי המתקפל למהירות מירבית של כ-24 קמ"ש. טווח הרכיבה המקסימלי עומד על כ-20 ק"מ וזמן הטעינה על כ-3.5 שעות. נכון, הרשימה הזו רחוקה מלהרשים, אבל בשביל התניידות ברדיוס של כמה רחובות בעיר צפופה – מי צריך יותר מזה? זכרו, המוטוקומפקטו נועד להיות פתרון התניידותי פשוט, זול ונוח.
והתפעול הוא לא הדבר היחיד שנוח במוטוקומפקטו – גם תג המחיר, שעומד על בסה"כ 995 דולרים. את המוטוקומפקטו יהיה ניתן לרכוש באתר הרשמי ובסכנויות הרכב של הונדה ואקורה ברחבי צפון אמריקה.
הזווית שלנו
לפני כמה חודשים רכשתי לעצמי מיני-בייק חשמלי, Rambler 16 של חברת Razor – הוא עלה 600 דולרים בלבד והגיע אליי עד לדלת הגראז' – המטרה המקורית הייתה לדאוג לעצמי לפתרון כדי שלא אצטרך לרוץ ברגל אחרי הילדה שהתחילה לרכוב על אופניים, ומהר מאד גיליתי כמה קסם ויעילות יש בפתרונות מיקרו-מוביליטי חשמליים כאלו – בכל פעם שאני נוסע לאיזו עיר גדולה או אתר תיירות כזה או אחר, אני מעמיס את המיני-בייק החשמלי במושב האחורי, חונה את הרכב באזור מעט מרוחק ממוקד העניינים וכך אני חוסך לעצמי חיפוש מתיש אחרי חנייה, כסף, דלק ועצבים.
לכן, ועל בסיס הניסיון האישי שלי, אני מתחבר מאד לרעיון שעומד מאחורי המוטוקומפקטו – תחשבו מה היה קורה אם רק 20% מהנהגים שנכנסים בכל יום לתל אביב ולערים בסביבתה היה כזה מוטוקומפקטו בבגאז' והם היו נכנסים איתו למרכז במקום עם הרכב הפרטי שלהם – מה שהיה משפיע ישירות (ולטובה) על גודש התנועה. יש אמנם אנשים שעושים את זה, אבל לא מספיק, וזה חבל, כי בהחלט מדובר במשהו שיכול להביא לשינוי משמעותי.
אם הוא היה זמין בישראל, האם הייתם רוכשים את המוטוקומפקטו?
הייתי קונה את מיני בייק נראה טוב ובמחיר
אטרקטיבי
מדהים.