בסוף החודש שעבר משרד האנרגיה והתשתיות הודיע שהוא בוחן יחד עם רשות המסים הפחתה של המס על עמדות הטעינה לרכב חשמלי. נכון להיום יש מס של 19.2% על עמדות טעינה. ההפחתה באה שנתיים לאחר שרשות המסים החליטה להטיל מס, לאחר שנחשף בכלכליסט כי שונה הסיווג של עמדות הטעינה הביתיות מ-״עמדות טעינה״ ל-״בקר״, עליהם מוטל מס גבוה.
בהודעת משרד האנרגיה נכתב כי ״כיום חל מס קניה על עמדות טעינה בשיעור של 19.2 אחוז […] רשות המסים בוחנת קידום של קביעת פרט מכס נפרד לעמדות טעינה אשר יכלול שני סוגים של עמדות. עמדות חכמות ועמדות שאינן חכמות. גובה מס הקנייה עבור עמדות חכמות יהיה אפס וגובה מס הקנייה עבור עמדות שאינן מוגדרות כעמדות חכמות יוותר בשיעורו הנוכחי״.
עמדות חכמות הן עמדות שמסוגלות לנהל את קצב הטעינה של הרכב, בהתאם לעומס על רשת הטעינה. העמדות האלו שימושיות בעיקר בבניין משותפים, בהם יש מספר רב של רכבים. מבלי להכנס לעומק, העמדות החכמות מסוגלת להאט את קצב הטעינה כשיש מספר רק של רכבים טוענים ולהגביר אותו כאשר יש מעט רכבים.
המנגנון הזה, הקרוי ניהול עומסים דינמי, מאפשר לווסת את הספק הטעינה הכולל של כל העמדות במבנה, כך שהוא לא יעמיס על קו ההזנה של המבנה מעבר למה שמוגדר בלוח. מדובר במנגנון חשוב לבניינים משותפים, אך לא שימושי לרוב הבתים הפרטיים.
משרד האנרגיה מגדיר גם את הקריטריונים לפיהם נקבע האם עמדה היא חכמה, כלומר זכאית לפטור, או לא. בינהם מוזכרים עמדות שאושרו על ידי ארגון התקינה OCA, שאחראי על תקן התקשורת של העמדות, רשימת הדגמים של המשרד לעניני רכבים מעוטי פליטה הבריטי ועוד.
להשאיר את המס על עמדות פשוטות, יתרון?
נראה שהסיבה העיקרית שיש מס גבוה (מאוד) על עמדות טעינה הוא משחקים מלוכלכים של רשות המסים. המדינה מנסה לקדם את תחום התחבורה בדרכים רבות, ובכל הזדמנות שיש לרשות המסים לתקוע מקלות בגלגלים של הרכבים החשמליים – הם קופצים על המציאה בלי לחשוב.
יותר מכך, התגובה של רשות המסים למהלך ב-2021 מטרידה במיוחד: ״לא חל כל שינוי במיסוי המוטל על מטענים לרכב חשמלי והם לא חייבים במכס. ככלל, מטענים לרכב אשר מעבירים ומבקרים זרם חלופי של רשת לרכב מבלי לשנות אותו לזרם ישיר מוגדרים כבקרים וחייבים במס קנייה. מטענים אחרים הלוקחים חשמל מרשת החשמל ומשנים את הזרם החלופי לזרם ישיר מוגדרים כממירים והם פטורים ממס קנייה״.
בתרגום לעברית – לא חל שינוי במיסוי המוטל על מטענים לרכב חשמלי, אבל מה שאתם קוראים לו עמדת טעינה, אנחנו לא, ולכן תשלמו עליו יותר מס.
אם תהיתם דרך אגב למה העלאת המס הגיעה ב-2021, הסיבה היא קצב חדירת הרכבים החשמליים. עד תחילת 2021 מספר הרכבים החשמליים שעלו על הכביש היה אפסי, וכך גם מספר עמדות הטעינה שהותקנו. במהלך 2021 עלו על הכביש מעל 11,000 רכבים חשמליים, מה שכנראה העיר את רשות המסים.
בתור מי שמסקר את התחום קרוב לחמש שנים, ומכיר את עולם הטעינה מקרוב, אני לא רואה שום סיבה הגיונית להשאיר את המס על עמדות פשוטות. יש צורך לבטל את המס על עמדות חכמות, אין ספק. אבל אין סיבה שבעלי בתים פרטיים, יאלצו לשלם מס נוסף, או לקנות עמדה יקרה שהיכולות שלה לא רלוונטיות עבורם, אם ירצו לנהל את הטעינה – יוכלו לעשות זאת דרך הרכב.
בחלק מהמדינות האירופאיות יש סבסוד על התקנת עמדות טעינה ולעתים גם תשתיות, בישראל המצב הוא הפוך – מ-2021 כולנו משלמים מס גבוה ומיותר על עמדות טעינה, הגיע הזמן לבטל את המס הקניה על העמדות לחלוטין.
מה אתם חושבים על המהלך של רשות המסים? ספרו לנו בתגובות.
טוב מאד.
אין הצדקה להקלות המס מהם נהנה העשירון העליון הקונה רכבים חשמליים. מי שזה לא מתאים לו שיחזור לרכב רגיל, וישלם יותר מיסי רכב ומיסי דלק.
לדעתי יש להעלות הרבה יותר את המס על הרכבים החשמליים, כך שישתווה לרכבים רגילים.
אף אחד לא עושה לנו טובה כשהוא מוסיף עוד טסלה או גילי לאיילון או גהה. אם לעודד משהו זה את השימוש בתחצ. לרכב הפרטי לא מגיע שום הקלות במדינה שהולכת ונעשית יותר ויותר צפופה.
רכב חשמלי לא נוסע על אויר . ייצור החשמל שמתדלקת את הרכבים, מגביר את זיהום האוויר. הסוללות הענקיות של כלי הרכב, ייצרו בעיה אקולוגית בכל הקשור לפינויין. כלי הרכב עצמו כבד מאד וכל תאונה שלו, גורמת נזק גדול יותר מרכב רגיל. הפיתרון הנכון רכב היברידי, מקטין את צריכת הדלק בממוצע ב 40 עד 50 אחוז. בשטח עירוני גם הרבה יותר.
נהגוס
צודק שתצריך לקדם תחבורה ציבורית, וזה צריך להיות בתהליך של שיפור התחבורה הציבורית…
אין קשר בין זה למיסוי רכבים פרטיים שתמיד יישארו בנוף התחבורתי בישראל.
על כמות הרכבים הפרטיים באיילון וגהה, קידום הרכב החשמלי לא משפיע…
רכב חשמלי עדיין מזהם פחות מרכב בנזין, וזול יותר בתחזוקה ושימוש ל ק"מ
זה לא רכב לעשירים. זה צריך להיות ההפך עוד כמה שנים
רכבים חשמליים במחיר סביר קיימים מזה שנתיים ועלות קניה גבוהה במקצת מרכבי בנזין דומים
אם יגדלו עלויות נלוות (מיסים) לרכב החשמלי אז רכב חשמלי יהיה לעשירים בלבד
אבל אם מדיניות המס תעודד את הרכב החשמלי הפרטי, הוא יהיה זמין וזול יותר
ובכך ישפר את איכות החיים של כולנו ויחליף רכבי בנזין מזהמים (לא יתווסף אליהם)
הכי מצחיק שמעודדים ירוק
עיוות נוראי. צריך לבטל את המס גם על העמדות בבתים הפרטיים
כמה עולה התקנת עמדת טעינה בבית פרטי?
יש הנחה בלעדית באתר מאפקון –
https://evchargers.co.il/
הרבה הרבה יותר פשוט לעבור למדינה נורמלית
מדינה אוכלת יושביה,מכניסה את היד לכיס בצורה ברוטלית וללא הבחנה,לא די בזה שאנחנו,משלמים ים מיסים על משכורות,רכבים,שווי שימוש לרכב,דלק,אגרות רישוי,טסטים,חסר שרק ימסו את האוויר שאנחנו נושמים,בושה וחרפה,אזרחים פראירים,במקום לעשות הפגנות על יוקר המחיה וכל החארה שאנחנו אוכלים,אז יוצאים להפגנות על מה?פריבילגייה של מי,ומה?
מרגיש כאילו אני רשמתי את זה. כל מילה בסלע
ההפגנות הן נגד דיקטטורה של בוגד
ותוסיף שאנחנו משלמים מס גם החלקים שמחליפים ברכב והטיפולים השוטפים+בלאי
בקיצור ממשלת השינוי הטילה מס על הטעינות והממשלה
הנוכחית מורידה את המס על חלק מהמטענים.
רק במדינת ישראל חולבים את האזרח עד הסוף ,מצד אחד רוצים אויר נקי, מצד שני המדינה מעלה מיסים בלי כול פרופורציה, אז לא ברור מה יותר טוב האוויר הנקי או המיסים
כרגיל המדינה על כל זרועותיה נגד האזרחים. גם לא ברור מדוע המדינה מםתחת מטרו ורכבות הרי סו הוצאה אדירה, עדי שידעתפו רכב פרטי, זו הכנסה אדירה ולעזאזל האזרחים, העיקר החרדים מקבלים את העודפים.
אחד האפשרויות החשובות ברכב חשמלי זה לאפשר שימוש באנרגיה הצבורה שבו לקראת הפסקות חשמל המוניות הצפויות בארץ.
אסור לדעתי להשתמש ברכב חשמלי ועמדות טעינה. עלול לגרום לשריפות. ליתיום מקרין ויכול לגרום לסרטן. ממש סיכון
הפגנת חוסר ידע. במילים פשוטות. רצוי ללמוד את הנושא ולא לדקלם פייק ניוז. יום טוב
עדיף להיות פרה אומנם חולבים אותה פעמים ביום אבל היא חייה בחינם אותנו חולבים כל היום ועדין אנחנו צרכים לעבוד כדי לחיות ולראות את העוכל הסגול.
איכס, ישראל ….
כתבה חשובה. לא בטוח שחברות הטעינה יאהבו אותה. אבל, למי אכפת.
משיחה עם החברות נאמר שבמידה והמס ירד הם יורידו את המחיר.
אותה התנהלות כמו בנושא הדיור. מדינה שבה האזרח העובד משלם ומשלם ומשלם הרבה מאוד מיסים, אגרות וכבר נחנק. בושה גדולה
חבל שאין יד מכוונת להטבות ברכישת רכב חשמלי.
גם מס הקנייה עומד לעלות מ-20 אחוז ל-35 אחוז מתחילת 2024.
כרגיל בישראל , במקום לעודד תחבורה ירוקה, שמים מקלות בגלגלים. נראה שיש באוצר וברשות המיסים אנשים חסרי יכולות או שכל ישר
להפחית את המס בפרט אם רוצים סביבה ירוקה ועידוד רכישת רכבים חשמליים הגורמים לסביבה ירוקה ללא זיהום אוויר.
כתבה מועילה, המציגה את רשות המיסים במערומיה וחבל שכך נושא מכוניות חשמליות מטופל במדינה.
התשובה. מרד מסים