- קבוצת הרכב ג'ילי וענקית הטכנולוגיה ביידו משתפות פעולה ומציגות תחת מותג JiYue את הרובוקאר, רכב-רובוט שיודע לעשות לא מעט בזכות עצמו וללא התערבות נהג.
קבוצת ג'ילי אחזקות, הוקמה בשנת 1986 ובשנת 1997, 11 שנים לאחר שהוקמה, נכנסה ג'ילי לראשונה לתחום הרכב. בשנת 2012 נכנסה קבוצת ג'ילי אחזקות ל-Fortune Global 500, הרשימה האקסקלוסיבית של 500 החברות המובילות בשוק העולמי, ונשארה שם במהלך 12 שנים רצופות. קבוצת ג'ילי מחזיקה בבעלות על עשרות מותגי רכב ביניהם וולוו, פולסטאר, לוטוס, ג'יאומטרי, לינק & קו, זיקר ועוד.
הישראלים מכירים את ג'ילי בעיקר בזכות הגיאומטרי C, הקרוסאובר החשמלי שהיה לאחד מהרכבים הכי נמכרים בישראל במהלך השנתיים האחרונות.
בנוסף לפיתוח וייצור של כלי רכב חדשים, קבוצת ג'ילי אחזקות פעילה גם במגוון תחומים נוספים כמו אנרגיה מתחדשת, נהיגה אוטונומית ועוד. קבוצת ג'ילי אחזקות מעסיקה עשרות אלפי עובדים במרכזי פיתוח, עיצוב וייצור שפרוסים בכל רחבי העולם, מסין דרך אירופה ועד אמריקה.
מי זו ביידו?
ביידו (Baidu) הוקמה בשנת 2000 בתור מנוע חיפוש, נכון להיום מדובר במנוע החיפוש המוביל בסין. במשך 20 השנים האחרונות ביידו פיתחה מגוון כלים ויש לה מספר מוצרים בהם עושים שימוש מיליוני משתמשים, עסקיים ופרטיים. לקראת סוף שנת 2020, היו רשומים ב-Baidu App, אפליקציית חיפוש מבוססת פיד שנחשבת כמוצר הדגל של החברה, מעל ל-540 מיליון משתמשים.
ענף התחבורה הנוכחי הוא הרבה יותר מבוסס טכנולוגיה מאשר מכניקה והפעילות של ביידו בתחומי הבינה המלאכותית לא נעלמה מעיניה של קבוצת ג'ילי.
מה זה JiYue?
בחודש אוגוסט 2023, בהודעה משותפת, הודיעו ג'ילי וביידו על הקמת מותג חדש, JiYue, תחתיו ישווקו רכבים חשמליים מתקדמים שמביאים לידי ביטוי את יכולות הייצור והיכולות הטכנולוגיות של צמד היצרניות.
כעת, הרובוקאר 01, הרכב הראשון של מותג JiYue מושק באופן רשמי לקהל הרחב.
מה זה 01 ROBOCAR?
ה-JiYue ROBOCAR 01 לא נבדל מרכבים אחרים רק מבחינה טכנולוגית – על פי היצרניות, תהיה לו אף תשתית טעינה ייעודית משלו. ה-01 עושה שימוש בפלטפורמת ה-SEA של ג'ילי, שנמצאת בשימוש בדגמים ממותגים נוספים שנמצאים בבעלות ג'ילי, כמו למשל זיקר. העובדה כי רכבי זיקר מוגדרים כ"פרימיום", מרמזת לנו כי גם המכונית-רובוט של JiYue לא צפויה להיות זולה. ה-JiYue 01 מסמן את כניסתה הרשמית של ביידו לעולם התחבורה.
השליטה בכלל הפיצ'רים ב-JiYue 01 מתבצעת דרך סימו (SIMO), "שותף" ה-AI של נוסעי הרכב, שמאפשר להם לבצע מגוון פעולות בהפעלה קולית. על פי החברות, סימו מגיב באופן מהיר מאד ומכסה מגוון תרחישים, ואפילו מורכבים בפנים ומחוץ לרכב, יכולת לנהל 4 שיחות בו זמנית ויכולת להמשיך שיחות לאחר שהן נעצרו. סימו מופעל באופן קולי, מחוות ואפילו סימנים ויזואליים והוא בעל יכולות זיהוי פרסונאליות.
סימו מגובה על ידי הבוט ארני (Ernie Bot), מערכת בינה מלאכותית שעוזרת לו לאסוף מידע, ללמוד ולהשתפר.
ה-JiYue 01 מציע פיצ'ר טכנולוגי מעניין נוסף, ראשון מסוגו – הפעלה קולית למרחק של עד 2 ק"מ שמאפשרת למפעיל לשלוח את הרכב לחנייה / לזמן אותו לאיסוף כאשר הוא נמצא מחוץ לרכב.
ה-JiYue 01 עושה שימוש בשבבי קוואלקום 8295 ובשבבי NVIDIA DRIVE Orin למחשב הנהיגה האוטונומית, והוא מצויד במערכת Apollo של ביידו – 11 מצלמות ו-17 רדארים, ומעטפת טכנולוגית שמעניקה לו יכולות נהיגה אוטונומיות.
יכולות הבינה המלאכותית, הנהיגה האוטונומית ועזרי נהיגה מתקדמים יהיו זמינים במסגרת חבילת ROBO Drive Max, במינוי חודשי. בשלב זה לפי היצרנית היכולות האוטונומיות של הרכב יציעו מעבר לבקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב גם מעבר בין נתיבים וכניסה ויציאה מכבישים מהירים.
בג'ילי וביידו מבטיחים שמירה ברמה הגבוהה ביותר על פרטיות המשתמשים – המערכת המוצפנת כך שאף אחד, כולל היצרנית עצמה, לא יוכלו לקבל גישה למידע הפרטי של המשתמשים, אם כי קשה מאוד להעריך האם יש אכיפה על מדיניות הפרטיות של חברות סיניות וכיצד הן שומרות על פרטיות המשתמשים.
ה-JiYue 01 יוצע בשתי גרסאות, עם מנוע חשמלי יחיד או בהנעה כפולה עם שני מנועים חשמליים – בגרסה הראשונה עומד ההספק על כ-270 כ"ס ובגרסה השנייה ההספק כפול ועומד על יותר מ-530 כ"ס. גרסת ההנעה הכפולה תאיץ ממצב עמידה למהירות של 100 קמ"ש בתוך כ-3.8 שניות. ה-JiYue 01 יוצע בשתי נפחי סוללה – 71.4 קוט"ש או 100 קוט"ש עם טווחי נסיעה שעומדים על 550 ק"מ או 720 ק"מ, בהתאמה, על פי תקן CLTC. סוללת ה-JiYue 01 תטען מ-10% ל-80% בתוך פחות מחצי שעה.
בסיס הגלגלים של ה-JiYue 01 עומד על 3,000 מ"מ, מקביל לאיוניק 5 של יונדאי, ובג'ילי וביידו מבטיחים כי מדובר ברכב עם תא נוסעים מרווח במיוחד.
הפלטפורמה מוכנה, הטכנולוגיות מאושרות, ולטענת ג'ילי וביידו הרכב החדש מוכן לצאת לשוק. המסירות של ה-JiYue 01 צפויות לצאת לדרך בסין עוד לפני סוף השנה הנוכחית.