לצד התחרות על טווח הנסיעה, זמן הטעינה הממושך יחסית שדורש רכב חשמלי הוא אחד משני הגורמים העיקריים שעדיין מונעים מאנשים לזנוח את רכבי הבעירה הפנימית שלהם. כנראה שאם טעינה מ-0% ל-80% הייתה לוקחת 5 דקות, היינו רואים הרבה יותר רכבים חשמליים על הכבישים.
במקרים מסוימים, זמן הטעינה יכול להיות קריטי יותר מטווח הנסיעה – גם אם יש לך טווח של 300 ק"מ, אם אתה יכול לגשת לעמדת טעינה ולמלא את הסוללה בתוך דקות ספורות, זה הופך להיות הרבה פחות רלוונטי.
אז טעינה אמנם (עדיין) לא לוקחת 5 דקות אבל נראה שאנחנו מתקרבים לשם – בסרטון שהציגה לאחרונה יצרנית הרכב הסינית GAC Aion נראה האיון V, אחד מדגמי הקונספט שלה, נטען מ-0% ל-80% בתוך כ-8 דקות בלבד – לא הרבה יותר זמן ממה שלוקח תדלוק ממוצע… מדובר בחתיכת Game Changer.
בחברה מכנים את הטכנולוגיה שמאפשרת את זמני הטעינה האולטרה-מהירים Extreme Fast-Charging (XFC) ויש להם שני סוגי סוללות שתומכים בזה – 3C ו-6C – הראשון מציע מהירות טעינה מ-0% ל-80% בתוך כ-15 דקות ומ-30% ל-80% בתוך כ-10 דקות.
סוג הסוללה השני, שאמור להיות מושק רשמית בחודשים הקרובים, מספק ביצועים מרשימים אף יותר – טעינה מ-0% ל-80% ב-8 דקות בלבד וטעינה מ-30% סוללה ל-80% סוללה בתוך כ-5 דקות בלבד – חצי מהזמן.
זמנים שלפי כמה שנים היו דמיוניים.
ואין סיבה לחשוש שמדובר באיזה גימיק ללא בסיס של יצרנית סינית שמנסה לעבוד עלינו עם פייק זול – הסרטון שבו נראה האיון V נטען מ-29% ל-80% בתוך כ-10 דקות בלבד צולם על ידי Fully Chargerd, אחד מערוצי היוטיוב הנחשבים בענף הרכב החשמלי.
אחרי הטעינה הסופר-מהירה, המטען מאיט את עצמו בצורה אוטומטית כדי לשמור על הסוללה לאורך זמן.
ואפרופו שמירה על חיי הסוללה – ב-GAC טוענים שאין חשש שהטעינה האולטרה-מהירה תפגע בסוללה וכדי להראות שהם באמת עומדים מאחורי מה שהם אומרים, הסינים מעניקים אחרי על הסוללה ללא פחות ממיליון ק"מ ו-1,600 מחזורי טעינה.
בעתיד, מי שתציע זמני קצרים יותר תמכור יותר רכבים – ונראה שלסינים יש קלף חזק במיוחד.
מה שלא מדברים בנושא טעינת רכב -,בכללי ,ופה בפרט, זאת ההכבדה הלא קונבנציונלית על התשתית של רשת החשמל הביתית-מה שלא יחזיק ללא שינוי לאורך זמן ישנם פתרונות כמו הפרדת הרשת טעינה מן הכללית, רק צריך ליישמם כדי להרוויח את הזמן הנחוץ לשינוי. בתקווה שמדינת ישראל תיישם זאת