"אנחנו במצב טוב מאד. אני חושב שאנחנו עומדים להפתיע ולהמם הרבה מאד אנשים" כך אמר טד קניס, מנהל מערך הרכב החשמלי של חברת פורד ל-Automotive News בתחילת החודש.
קניג מבסס את האופטימיות שלו על העובדה שלא מעט אנשים, במיוחד בארה״ב, מעוניינים ברכב חשמלי. "בוא נגיד שמתוך 800,000 רכבים מסדרת F שנמכרים בשנה, רק עשירית מהקונים מעוניינים ברכב חשמלי. אתה עדיין מדבר על מספר עצום של מכירות, כ-80,000 בשנה" קניס ציין.
לענקית הרכב האמריקנית שבנתה את המוניטין שלה על מכוניות שרירים זללניות הכניסה לשוק הרכב החשמלי היא לא מהלך פשוט. כחברה גדולה עם אינטרסים רבים בשוק התחבורה היא לא תוכל להסתפק במילוי נישות ועליה למצוא (או ליצור) את הקהל הנכון לפנות אליו, לתמחר את הרכבים בצורה תחרותית ביחס למכוניות בעירה ולמתחרות חשמליות ולהגיע למכירות בנפחים גבוהים ברמה עולמית.
אסטרטגיה מנצחת? מביאים את הותיקים קודם
בפורד משוכנעים שהצליחו לפתור את הבעיה העיקרית של שוק הרכב החשמלי היום: כיצד ליצור רכב חשמלי פופולרי ורווחי בטכנולוגיה הקיימת ובמגבלות הייצור של השוק. הפיתרון של פורד מסתמך על פריבילגיה שאין ליצרני רכבים חשמליים רבים- יכולת להסב דגמי דלק פופולאריים שכבר נמכרים היטב לדגמים חשמליים.
האסטרטגיה עתידה להיתמך במהלך שיווק אינטנסיבי שיחשוף ויאדיר את ביצועי הדגמים החדשים בשפה שמתכתבת עם תדמית החברה בקרב קהל לקוחותיה הוותיק: כח ואמינות.
בעזרת היסטוריה של ביצועים מהימנים מקווה החברה לשכך את הרתיעה והחשש הראשוניים סביב דגם שבסיסו טכנולוגיה חדשה ולא מוכרת לקונה הממוצע.
דוגמאות לאסטרטגיה זו ניתן למצוא כבר היום: פורד סימנה את תחילת השינוי לכיוון חשמלי עם שחרור של סרטון המראה את יכולות הגרירה של F150 המדובר, בגימיק חביב שהראה את אב הטיפוס מושך אחריו כ-625 טון בערך של קרון רכבת עמוס רכבים מאותו דגם. פורד רוצה להדגים שלמרות שהרכב מונע בסוללה, ה-F150 ממשיך לדבוק בביצועים המצופים ממנו כרכב עבודה אמריקני.
המאך: ״המוסטנג״ פורץ את הדרך
בשנת 2020 החברה תציג את הרכב החשמלי הראשון המשמעותי שלה – רכב קרוס-אובר דמוי מוסטנג, שיקרא כנראה Mach E (שם שמשדר גם הוא עוצמה). באותה שנה אמורות להתממש ציפיות ההמונים עם הגעת דגם F150 חשמלי לחלוטין. אחרי החלוצים החברה מתכננת השקה של עוד שני רכבי קרוס-אובר בסוף שנת 2022.
פורד מתכננת לשמור על הביצועים המוכרים והאהובים של המוסטנג גם עם ה-Mach E. סביר להניח שהחברה בחרה בעיצוב דמוי מוסטנג כדי לעורר אמון בקרב הלקוחות, וכדי לתת מושג בנוגע לביצועי הרכב המתוכנן.
החברה לא תראה רווחים בקרוב
בהמשך הדרך, רכבי הקרוס-אובר החשמליים בגודל בינוני של החברה המתוכננים לשנת 2023 אמורים להשיג נפחי מכירה משמעותיים. נכון להיום פורד מתכננת להשיק שישה דגמים חשמליים המונעים בסוללות בצפון אמריקה עד 2022 וכשישה עשר דגמים בסך-הכול בעולם.
חשוב לציין שנכון להיום אף חברת רכב לא הצליחה להגיע לנפח מכירות משתלם כלכלית. אפילו טסלה, שמשכה אליה קהל לקוחות עצום במונחי השוק היום, טרם הצליחה להגיע לאיזון כלכלי- מצב שיכול להשתנות בקרוב לאור הערכות רווחיות קרובות.
האנליסטים של פורד מודעים היטב לעובדות האלה, מה שלא מנע ממנהל הייצור האו תאי-תאנג להכריז השנה שהרכבים החשמליים של החברה יביאו הכנסות – ספק מתוך הערכות כלכליות וספק מתוך רצון להרגיע את המשקיעים שההשקעה האדירה עתידה להשתלם.