העולם מתחלק לשניים – כאלו שמספיק להם, וכאלו שלא.
בענף הרכב בעיקר, יש לא מעט כאלו שלא מסתפקים במוצרים המוגמרים שיוצאים מפסי הייצור של החברות השונות ומחפשים לשפר, לשדרג ולשנות. כך הלך והתפתח לו תחום האפטר-מרקט – חלקים וחלפים מקוריים בעבור אלו שחיפשו לשדרג את מה שיש בידיהם, וקנו הכל החל מריפוד למושבים ועד למנועים.
לצד חברות קטנות יותר, יצרניות הרכב הגדולות עצמן גם הן זיהו את הפוטנציאל של שוק האפטר-מרקט והחלו למכור חלקים וחלפים מקוריים, אחת הבולטות שבהן היא פורד.
עם עליית הרכב החשמלי והקולות מרחבי העולם שמרמזים על קיצו של מנוע הבעירה הפנימית, עלתה השאלה, בעיקר בקרב חובבי הרכבים הקלאסיים – מה נעשה עם הבייבי שלנו כאשר כבר לא יהיה ניתן לנוע על הכביש עם רכב בעל מנוע בנזין או דיזל?
כך נולד שוק ההסבות – רכבים, בעיקר קלאסיים, אירופאים ואמריקנים שעוברים הסבה והופכים לרכבים חשמליים – בשנים האחרונות קמו להן עשרות חברות שמציעות את השירות זה.
אממה, הפרויקטים הללו, כאשר הם מבוצעים על ידי חברות שנותנות את השירות הזה, יכולים להיות לא זולים ובדרך כלל נעשה בהם שימוש במנועים של טסלה – אבל מה יעשה מי שרוצה להסב את הפורד הקלאסי שלו לחשמלי ולא רוצה לשתול בו מנוע של טסלה? בפורד החלו למכור בנפרד את המנוע החשמלי של המאך-אי, הגרסה החשמלית של המוסטנג שמיוצרת בייצור סדרתי ונמכרת לקהל הרחב ומעתה, במחיר לא מאד גבוה של כ-4,000 דולר – כמובן שכדי לבצע הסבה לרכב חשמלי דרושים עוד כמה רכיבים, ובראשם סוללה שמחירה יכולה להגיע לאלפי ואף עשרות אלפי דולרים.
וכדי להמחיש את הפוטנציאל הגלום במוצר החדש הלכו בפורד עד הסוף והציגו את ה-F-100 אילומנטור – טנדר ממודל 1978 מוסב לחשמלי עם המנוע החשמלי של פורד.
אל תסתכל בקנקן
הפורד F-100 מודל 1978 הזה שהוצג בתערוכת SEMA, המכה של חובבי המוטוריקה באמריקה הוא למעשה פורד מאך-אי בגרסת GT פרפורמנס, הגרסה החזקה ביותר של רכב הפנאי החשמלי של פורד שהתחפש לטנדר קלאסי. ב-F-100 הזה מושתלים שני מנועים שמביאים יחד להספק של כ-480 כ"ס ותחזיקו חזק (תרתי משמע) – תאוצה מ-0 ל-100 ב-3.5 שניות. הטנדר החשמלי, שנבנה בעבור פורד על ידי שתי סדנאות MLe Racecars ו-Roadster Shop, מקבל בנוסף למנועים החשמליים גם סוללת 88 קוט"ש ומסך תצוגה בגודל 15.5 אינטש – שניהם מגיעים גם כן מהמאך-אי.
כשמסתכלים על הפורד F-100 אילומנטור מבחוץ אין באמת דרך לדעת שמדובר ברכב חשמלי, וזה מה שמגניב כל כך ברכבים הקלאסיים האלו שהוסבו לחשמליים – עד ששומעים אותו נוסע באופן חרישי לחלוטין או שמציצים פנימה אל מסך התצוגה הגדול שאי אפשר לפספס, שמספק קונטרסט מושלם בין הקלאסי לחדש.
לא למכירה
את המנוע החשמלי של פורד ניתן לרכוש בנפרד אבל את הטנדר עצמו כשלם – לא. ה-F100 אילומינטור הוא פרסומת, פרויקט יחיד וייחודי, והוא לא מיועד למכירה ולא יגיע לייצור.