fbpx

נסיעת מבחן ראשונה לטנדר החשמלי הראשון בעולם: ״הטנדר המשמעותי בעולם״

עם המשלוחים בפתח, גם נסיעות המבחן צפויות להגיע אלינו. מגזין MotorTrend זכו להיות הראשונים, והעניקו לטנדר הראשון באמריקה את אחד הפרסומים החיוביים ביותר עד כה.

ה-R1T הוא הטנדר החשמלי הראשון שמיוצר בקנה מידה מסחרי, כמעט שלוש שנים אחרי שהוצג בתערוכת הרכב של לוס אנג׳לס. רגע לפני שהמשלוחים מגיעים ללקוחות הראשונים שיזכו אותנו בתמונות, סרטונים, שיתופים, בלוגים ומה לא – מתפרסמת נסיעת המבחן הרשמית הראשונה, שנערכה על ידי מגזין הרכב MotorTrend.

אחרי כמה ימי בילוי באחד הרכבים החשמליים המסקרנים שראינו, צוות המגזין חזר עם פידבקים מעולים והתרשמות שאינה מוטלת בספק מיכולות הרכב. בנוסף, אנחנו זוכים להצצה מלאה ומקיפה בחלל הפנים של הטנדר, ששאב לא מעט הן מהקו העיצובי של טסלה והן משל רכבי פנאי-שטח משמעותיים אחרים.

לא שמדובר בהפתעה גדולה – ריביאן לא השתדלה להסתיר יותר מדי, והעניקה שפע של פרסומים, תמונות ונסיעות חובקות יבשות – אבל נראה שסוף סוף זכינו לראות את העיצוב והיכולות שיפגשו גם הנהגים של הרכב.

502 קילומטר לטעינה

״ה-R1T אינו דומה לאף טנדר בו נהגנו לפני כן – חלקו רכב מטען, חלקו ספורט-סדאן, ומאה אחוז מדהים״ כתבו במגזין כבר במשפטי הפתיחה, כנראה המשפטים החשובים ביותר לקורא הממוצע באמריקה הפרברית והכפרית, בה האהבה לרכבי עבודה גדולה וזוללי דלק היא הגבוהה בעולם.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

משם עוברים הכותבים למדדים הטכניים ולנסיעה עצמה: הם מזכירים לנו שה-R1T הוא אמנם לא הרכב הכי גדול בסביבה (קטן מ-F150, גדול מקולורדו של שברולט), אבל בהחלט מדובר בכלי חזק במיוחד – עם יכולת גרר של חמישה טון וחצי, הוא לוקח ומאיץ בפניות ובזוויות שאף טנדר לא הצליח עד כה.

כמו רכבים חשמליים רבים, הוא זריז מאד: ארבעת המנועים שלו יודעים לספק 415 כוחות סוס לגלגלים הקדמיים ו-420 כוחות סוס לאחוריים, מזניקים את הרכב מאפס למאה קמ״ש תוך שלוש שניות (לא נתון רשמי). 

מבחינת ניצול הסוללה, הרכב מציג כמה מצבי נהיגה: המצב הסטנדרטי של נהיגה על הכביש נקרא ״All-Purpose״, וכן אפשרות לתכנית נהיגה חסכונית יותר וכזו המתאימה לנהיגה בשטח – שבין היתר מאפשרת לשנות את גובה הרכב על מנת לאפשר נסיעה בתוואי סלעי. 

בימים האחרונים גם זכה הרכב לטווח נסיעה רשמי מה-EPA – 502 קילומטר לסוללה מלאה, והערכת זיהום אוויר שמקבילה ל-30 קילומטר לליטר דלק. לא הנתון הכי חזק שראינו, אבל בהחלט מספיק רחוק ומספיק נקי בשביל טנדר- שאמור להתחבר לעמדות טעינה יעודיות בטבע.

נוסעים גבוה, מבשלים בחוץ

ריביאן R1T בצבע אפור בשטח
ריביאן R1T (תמונה: Rivian)

בניגוד לרכבי שטח המבוססים על מנוע בעירה פנימית, לטנדר החשמלי אין צינורות וחלקים תלויים בתחתית הרכב, אלא תחתית חלקה ושטוחה ממנה בולטים רק הגלגלים והתושבות שלהם – הנסיעה על אבנים וחצץ בשטח הרבה פחות מטרידה. ל-R1T גם מדחס אוויר מובנה, כך שניתן להוציא אוויר מהגלגלים לפני הירידה מהכביש מבלי לחשוש מהרגע בו תצטרכו למלא את האוויר בחזרה.

התכנון הסקייטבורדי של יחידת ההנעה והסוללות – פלטפורמה חשמלית שנמצאת היום בשימוש או בתכנון כמעט בכל חברת רכב חשמלי שמכבדת את עצמה ואת הנהגים – אפשרה הוספה של תא מטען קדמי, כך שנפח האחסון הוא עצום (ומפתיע עבור מי שלא נהג על רכבים חשמליים לפני כן).

בנוסף, וזה כן ייחודי לריביאן, בין שורת המושבים האחורית ותא המטען עיצבו ב-R1T תא מטען נוסף בצורת צילינדר, שמאפשר הכנסה של תיקים וגישה אליהם דרך המושבים, ובתמורה לתוספת של 5,000 דולר למחיר הרכישה – יצרנית הטנדר החשמלי הראשונה בעולם גם תאבזר את הטנדר במטבח שטח הכולל כיריים, כיור, משטח עבודה וכל הציוד הנדרש להפעלתו. 

החולשה דווקא לא ברכב עצמו

למרות ההתלהבות הכללית, ב-MotorTrend מתייחסים למרכיב אחד בחוויית השימוש בריביאן שפגמה בנסיעה – וזה דווקא לא קשור לטווחי נסיעה, תאוצה או נהיגת שטח: ממשק המשתמש, עיצוב התוכנה והתפריטים על מסך המגע העצום שבמרכז לוח הבקרה, פשוט לא נוח לשימוש.

מסך הרכב של ריביאן R1T

ריביאן בחרו בגישה דמוית טסלה, והשתדלו להחליף ככל הניתן את השימוש במתגים ובמחוגות פיזיים במסך מגע. למרות המראה העתידני, הוא מתגלה כלא נגיש. למרבה המזל, ריביאן כבר הודיעו שמדובר בגרסה שצפויה להשתנות, ואולי ברכב הסופי נראה כמה כפתורים שלא תוכננו להופיע בתחילת הדרך.

חסרון אחר של ריביאן, אליו לא התייחסו בנסיעת המבחן אבל מותיר אותנו טרודים במחשבות בלילות, הוא סוגיית הטעינה של הרכבים: ריביאן כבר הכריזה כי בכוונתה להתבסס על שקע טעינה ייעודי ועל רשת מטענים שתפרוס בעצמה, בין היתר בשמורות טבע ופארקים. עם זאת, לא ברור האם החלה בפריסת העמדות המדוברות, כמה עמדות קיימות או יוקמו בעתיד הקרוב ומה הפתרון למי שמעוניין כבר בחודשים הקרובים לקחת את ה-R1T שלו לנסיעה מחוף לחוף. למרבה הצער, קשה לנו לתת תשובות מספקות לשאלות אלו.

עידן חדש בשוק הרכב המשפיע בארצות הברית

סקטור רכבי השטח ורכבי העבודה, בפרט באמריקה, הוא סקטור צפוף, תחרותי, ורווחי מאד לחברות המובילות בו. להיכנס לתחרות הזאת, בתורה חברה חדשה שזה רכבה הראשון ועוד עם הנעה חשמלית שרחוקה מלהיות פופולרית בארה״ב – זה הימור רציני.

ובכל זאת, ריביאן מראה שיש לה משהו מתחת למכסה המנוע. נסיעת המבחן הראשונה שפורסמה משאירה אותנו המומים ונלהבים מתמיד, גם אם אנחנו מרחק אלפי קילומטר ממושבי העור הטבעוני ומטבח השטח. כמו שמסכמים הנהגים המתנסים של ריביאן: זהו רכב שמרגיש מהעתיד, אבל בו זמנית מרגיש נטוע עמוק בהווה. ואם ה-R1T של ריביאן הוא עתיד סקטור הטנדרים – כדאי שכבר יגיע, לא דקה מאוחר מהצפוי.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button