fbpx

התחביב הכי מגניב שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם: השתלת מנוע חשמלי במכוניות קלאסיות

חברה חדשה בקליפורניה פיתחה ״מנוע בארגז״ שיכול בקלות (אך לא בזול) להפוך מכוניות המונעות בדלק לחשמליות. אחד מהשימושים המרגשים ביותר לטכנולוגיה- השתלת מנועים חשמליים למכוניות קלאסיות. תשכחו מקילומטרים לכל ליטר דלק, עוברים לקילוואט-שעה.

חובבי רכבי וינטג׳ יזקפו את האוזניים כשהפיאט 124 ספיידר, בת 37, תחלוף בכביש לידם בלי טרטור המנוע המוכר, ובמקומו תשמע שריקה חלשה וגבוהה. וגם, איך יכול להיות שהיא מטפסת בעליות בכזו קלילות?

ובכן, עושה רושם שבקליפורניה הזמזום רק הולך ומתגבר. במקום בו היה בעבר המנוע במכונית משנת 1982 נמצאת כרגע מערכת הנעה חשמלית משנת 2019, שעוצבה ונבנתה על ידי Electric GT, חברה צעירה ונמרצת מקליפורניה שמתכננת ״מנועים בארגז״ חשמליים לרכבי אספנות.

הגרסה של Electric GT למנוע בארגז, מונח שמוכר בעיקר למתעניינים במרוצי מכוניות או לעוסקים בבנייה של דגמים מותאמים אישית וקונים מנוע המיוצר באופן עצמאי (בתוך ארגז) על ידי חברות רכב שונות, הוא הראשון וכנראה היחיד שמסחרי כרגע שמבוסס על אנרגיה חשמלית. המנוע של Electric GT מאפשר מתן חיים חדשים לרכבי וינטג׳ מונעי דלק – כך שגם מכונאים ״ביתיים״ יוכלו להפוך את החיפושית הישנה לרכב חשמלי צעיר ונמרץ.

מפרארי ועד פולקסווגן

״הרבה לקוחות שלנו יוצאים מהבית עם מכוניות קלאסיות בנות 40 או 50, ומגיעים אלינו בנסיעה האחרונה של המנוע. הם חוזרים הביתה עם סוללה באיכות טריפל A״ מספר אריק הוטצ׳יסון, שהקים את החברה בשנת 2014 עם שותף, ברוק ויינברג. ״זה פרויקט שמיועד לאותם אלו שאוהבים את המכונית שלהם אבל רוצים פתרון אמין שישרוד בעתיד הנראה לעין.״

החברה תפסה את תשומת הלב של נהגי הוינטג׳ כשלקחה פרארי 308 משנת 1978 (שמוכרת בתור המכונית של טום סלק בסדרה ״מגנום, בלש פרטי״ ששודרה בשנות השמונים) ממגרש הגרוטאות והפיחה בה חיים חדשים עם מנוע חשמלי שהחליף את מנוע V-8 שהיה בה. לאחר השדרוג, עם מומנט כמעט כפול בעוצמתו מהמנוע הקודם, הפרארי הגיעה לביצוע מדהים של 10 שניות להקפה במסלול מירוצים בלאס וגאס. 

פרארי 308 אדומה על מסלול מירוצים
פרארי 308 שהוסבה להנעה חשמלית (קרדיט: Electric GT)

באופן כמעט כולל, המכוניות שנכנסות למוסך של Electric GT יוצאות ״מחוזקות״, ומציגות ביצועים מרשימים בהרבה מאלו שהיו לפני כן. כשברקע נמצאת ההשקעה המאסיבית של פוקלסווגן בניסיון להפוך את עצמה לענקית רכב חשמלי, Electric GT יצרה גם את המנוע המיועד לדגם סוג 20 – מיניבוס קונספט שמהווה תחיה חשמלית מחודשת לסוג 2, האגדה ההיפית המפורסמת. הרכב עצמו נבנה במרכז להנדסה וחדשנות שהקימה פולקסווגן בעמק הסיליקון במטרה לזרז את המעבר לרכבים חשמליים.

קדריט: Electric GT

Restmods- עדנה מחודשת לרכבים ולסוללות

התוצאה של Electric GT נכנסת לקטגוריה הפופולרית למדי של ״restomods״ – מכוניות שנראות כמו קלאסיקות שחזרו לכביש, אך מתחת למכסה המנוע ולוח המכוונים נמצאים חלקים יוקרתיים וחדשניים.

עם הכניסה של הרכבים החשמליים לתחום המיינסטרים, כמעט מתבקש שאוהבי הוינטג׳ ירצו לשמור את רכביהם בחיים ולתת להם מקום בעולם התחבורה החשמלית. ״חלק מהאנשים חושבים שלהחליף את הביצועים של מנוע v-8 באחד חשמלי זה חילול הקודש, אבל אם זה הופך את הרכב שלך לשימושי יותר או מהנה יותר, למה לא?״ אומרים מקימי החברה. ״לא כל מכונית ישנה היא קדושה, והתחבורה השתנתה והתפתחה בהמון כיוונים לאורך העשורים האחרונים״.

פיאט 124 בגרסה החשמלית

ממחזרים מנוע טסלה ישן: 25 קילוואט-שעה וטווח של 150 קילומטר

עם זאת, הפתרון אינו מושלם. המנועים החדשים צריכים לעבור התאמה ליכולות הרכב ולרוב לא יאפשרו מעבר לשימוש מלא ברכב המחודש. ברבים מהרכבים טווח הנסיעה מצטמצם למאה וחמישים קילומטרים, עם סוללה בהספק של 25 קילוואט-שעה – מה שיכול להספיק לשימוש יומיומי או אפילו לנסיעה כיפית בסוף השבוע, אך לא במקרה ורוצים ללהגיע רחוק. רכבים יותר גדולים יכולים לקבל מנוע עם סוללה של 100 קילוואט-שעה ולהגיע לביצועים מרשימים הרבה יותר.

באופן חביב למדי, המנוע החשמלי מעוצב בצורה המזכירה את מנוע הדלק שהיה לפניו, כאשר מגיע ביחידה מובנית מראש שתשב תחת מכסה המנוע. הסוללות המשמשות את Electric GT דומות למכוניות אותן הן ישמשו – בחברה החליטו להשמיש סוללות ישנות של טסלה שנועדו לטווח קצר, שבלי העדנה המחודשת הזו היו מסיימות את חייהן כפסולת. הסוללות לרוב נכנסות היטב למיכל הדלק הישן, ומוגנות מפני מעיכה ופגיעה.

32 אלף דולר: לא אצל המוסכניק הקרוב לביתכם

בחברה מבטיחים שאחרי שתרוקנו את המנוע הישן מנוזלים, הידיים כלל לא יתלכלכו בזמן ההתקנה של המנוע החדש. הם מעריכים שעם סט כלים בסיסי ומדריך בן 110 עמודים שהם כתבו, גם מכונאי חובב יוכל להפוך את הרכב המשפחתי לחשמלי בתוך 40-50 שעות עבודה. 

מצד שני, הן אולי קצת ירעדו כשתחתמו על ההמחאה, עם מחיר שמתחיל בשלושים ושניים אלף דולר, ויכול לטפס עד שמונים אלף דולר עבור מנוע עם ביצועים וטווח נסיעה טובים יותר, במיוחד כאשר מדובר במנועים בהתאמה אישית שיכולים להגיע לעוצמה של אלף כוחות סוס. כנראה שזה לא פרויקט לעבוד עליו בחניה ליד הבית. 

מצד שני החלפת המנועים כנראה גם לא תתאים למיליונרים בעלי מכוניות היוקרה הקלאסיות, הנמכרות במכירות פומביות במיליוני דולרים, שם האותנטיות היא שם המשחק. אז למי זה כן מיועד? 

לדברי הוטצ׳יסון, המהפך מיועד ללקוחות שאינם דלים באמצעים (בלשון המעטה, ש״פ) שאוהבים את הרכב המיוחד שהם קנו ורוצים להשאירו בחיים – בלי כאב הראש שמגיע עם התחזוקה של מכונות ישנות ומתוחכמות. ״זה לבחור שאומר לעצמו ׳כבר יש לי שלוש טסלות, עכשיו איך אני עושה שהיגואר שלי תחזור לכביש?׳״

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close