על פי ממצאי מחקר חדש של חברת המחקר IHS Markit הדרישה לרכבים חשמליים תעלה באופן ניכר בעתיד הקרוב אולם ההיצע והמגוון יהיו גדולים אף יותר. חלק ניכר מהחברות שיציעו רכבים חשמליים לשוק האמריקאי בשנים הקרובות לא יראו רווחים ניכרים מההשקעה העצומה, אולי כי מרבית המכירות ילכו לטסלה.
המצב כיום
כאשר מסתכלים על היצע הרכבים החשמליים כיום בארה"ב מגלים שישנם סגמנטים שלמים שאין עבורם אפילו דגם אחד בהיצע – טנדרים, ואנים, רכבים רב תכליתיים ואפילו SUV בגודל מלא. בשנת 1918 נמכרו מעט פחות מ-200,000 רכבים בעלי הנעה חשמלית, חשמליים מלאים או היברידיים. מתוך אותם 200,000, מעל ל-130,000 היו שייכים לקטגוריית הרכבים הקומפקטיים כאשר המובילה במכירות בסגמנט זה הייתה טסלה עם מודל 3. חלוקת המכירות הזו אינה מייצגת את שוק הרכבים האמריקאי בו ישנה דריה גדולה לרכבי שירות גדולים יותר שכיום כמעט ואינם מוצעים כלל למכירה. בשנת 2018, לדוגמה, נמכרו סך הכל 701 רכבי SUV קומפקטיים, למרות שאם מסתכלים על שוק הרכבים הכללי מדובר באחד הסגמנטים המובילים במכירות.
סך כל כמות המכירות של רכבים חשמליים מתוך כלל המכירות עמדה על 1.2% בשנת 2018. הצפי הוא, על פי נתוני המחקר שפורסם – שנתונים אלו הולכים להשתנות, ומהר.
כמות הדגמים והמותגים
חברות רבות סביב העולם משקיעות סכומי כסף אדירים במחקר ופיתוח דגמים וקווי ייצור לרכבים חשמליים. המובילה בין החברות בתחום זה היא ככל הנראה חברת פולקסוואגן שעושה צעדים אגרסיביים בכיוון. תוצר של ההשקעה הזו צפוי לבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות. מספר הדגמים והמותגים המציעים רכבים חשמליים לציבור יעלה באופן ניכר. על פי התחזית, 43 חברות יציעו לפחות דגם רכב אחד חשמלי עד לשנת 2023 בהשוואה ל-18 חברות שהציעו אחד כזה בשנת 2018 ו-38 שצפויות לעשות זאת עד לשנת 2020. 43 החברות שיציעו רכבים חשמליים יכללו כמעט את כל החברות הקיימות כיום בשוק ומספר חברות חדשות.
אבל לא מדובר רק בגידול מספר החברות שיציעו רכבים חשמליים אלא גם במספר הדגמים המוצעים. על פי המחקר עד לשנת 2026 יוצעו 133 דגמי רכבים חשמליים מסגמנטים שונים. חלק מהדגמים יציעו הנע חשמלי בלבד, אחרים ינסו להשתמש בשם דגם מוכר ולשווק את ההנעה החשמלית כאופציה לדגם, בדומה ליונדאי איוניק שמציע דגמים מונעים בדלק, חשמל או היברידיים.
כתוצאה מהשימוש בשמות ידועים, המספר הכולל של דגמי רכבים המוצעים לציבור יגדל באופן מתון יחסית: בשנת 2018 הוצעו 361 דגמים למכירה (בכל שיטות ההינע) הצפי הוא כי ההיצע של כלל מספר הדגמים יגדל ל-400 בשנת 2022 אך ירד חזרה ל-390 עד לשנת 2024.
מכירות
אם כיום מדובר על 1.2% מכלל המכירות, עד לשנת 2026 הצפי הוא שמכירת רכבים בעלי הנעה חשמלית תתפוס כ-7.6% מהמכירות: כ 1.28 מיליון רכבים חשמליים ימכרו בארה"ב בשנה זו על פי התחזית לעומת מעט פחות יותר מ-200,000 רכבים בשנת 2018, כמות שהוכפלה לעומת 2017. למרות העלייה חדה הצפויה במכירות, רב החברות לא יראו מכך רווח. עשרת החברות המובילות ימכרו למעלה משני שלישים מהרכבים – יותר מ-890,000 רכבים, מה שישאיר ל-33 חברות להתחרות על שוק מכירות של 392,000 רכבים.
כאשר מוציאים את טסלה מהתמונה, יתרת תשעת החברות המובילות במכירות ימכרו בממוצע 25,000, יתר 33 החברות יסתפקו במכירה ממוצעת של 11,900 רכבים לדגם, לדברי סטפני ברינלי, מנתחת שווקי הרכב בחברת IHS. כהשוואה, ברכבים מונעי דלק, צפי המכירה לדגם הוא של 350,000 רכבים בממוצע לשנה בשנת 2026.
המכירות יתבצעו בכל הסגמנטים של הרכבים כאשר החלוקה בין הסגמנטים תלך ותשתווה לחלוקה המקובלת כיום בכלל הרכבים. הסגמנט המוביל ב-2026 צפוי להיות רכבי השירות – SUV קומפקטי, שצפוי למכור כמעט 400,000 לעומת 701 בשנת 2018. הסגמנט המוביל כיום, רכבי קומפקטי, יעבור להיות במקום השלישי אחרי הקרוסאובר ורכבי ה- SUV בגודל בינוני. שינוי תמהיל המכירות נובע גם משינוי ההיצע הקיים וגם מאימוץ מתרחב בקרב אוכלוסיות וקהלים נוספים בארה"ב.
מסקנת המחקר היא כי בעתיד הקרוב פני תעשיית הרכבים החשמליים בארה"ב עתידה להשתנות: היצע הרכבים והדגמים יגדל ותמהיל המכירות בין סגמנטים שונים ישתנה. יחד עם זאת הדרישה בעתיד הקרוב מאד תהיה נמוכה מההיצע והתחרות בין היצרנים תהיה אגרסיבית. המחקר גם התייחס להיבט הגלובלי של שוק הרכבים החשמליים וציין כי למרות שיצרנים רבים מתמקדים בשוק האירופאי והסיני, עדיין ארה"ב היא השוק השני בגודלו בתחום זה והשקעת היצרנים בוא לידי ביטוי גם שם.