fbpx

מ-2026: מס נסועה על רכב חשמלי?

משרד האוצר מתכנן להטיל מס נסועה של 15 אג׳ לקילומטר על רכבים חשמליים. ההצעה צפויה לעלות לאישור הממשלה מחר (חמישי).

עוד לא עברו שבועיים מאז עליית המס על רכב חשמלי בעוד 15% (ל-35%), ובאוצר כבר מתכננים להכניס מס נסועה על רכבים חשמלי, במטרה שייכנס לתוקפו ב-2026. המהלך מתוכנן כחלק מחוק ההסדרים והתקציב המתוקן ל-2024, שצפוי להגיע לאישור הממשלה מחר (חמישי).

מס הנסועה המוצע עומד על 15 שקלים ל-100 ק״מ, או 15 אג׳ לקילומטר, הוא יגבה בהסתמך על קריאת הקילומטר ברכב שתתבצע בכל שנה במכוני הרישוי, והוא יסתכם לכדי כ-3,000 שקלים בשנה לנהג הנוסע 20,000 ק״מ בשנה.

״גובה מס זה חושב כך שיהיה שקול למס הבלו אותו משלמים רכבי מנוע בעירה פנימית״ כך מסבירים במשרד האוצר את המהלך, ״בהתייחס לרכבים המתאפיינים בצריכת דלק יעילה, ותוך הפחתה של התועלות הייחודיות לרכבים חשמליים בהיבטים של הפחתת פליטות גזי חממה, זיהום אוויר והפחתת רעש״.

מס נסועה ככלי להפחתת הגודש בכבישים?

מהלכים כאלו שהאוצר מעלה מדי תקופה, כמו גם אגרות גודש ומיסים נוספים שיש על רכבים בארץ (שהם גם כך גבוהים מאוד), נועדו לכאורה להוריד את הגודש מהכבישים. למה לכאורה?

כי המהלך הטוב ביותר שניתן לעשות כדי להוריד גודש הוא לספק תחבורה ציבורית יעילה, נוחה ואמינה. אך לצערינו זה לא קורה, וההשקעה בתחבורה ציבורית לתושב בארץ היא מהנמוכות בעולם המערבי. בדו״ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת נכתב כי ״מצב התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל ירוד בהשוואה לזה של התחבורה הציבורית במטרופולינים בעולם. […] ההשקעה בישראל עדיין נמוכה ב-86% מהממוצע העולמי: 1,400 אירו לתושב לשנה לעומת 10,000 אירו לתושב לשנה

דו״ח שפרסם מבקר המדינה ב-2019 על מצב התחבורה הציבורית בישראל, מציין מספר בעיות מרכזיות במערך התחבורה הציבורית בישראל: בין היתר רמת שירות ירודה, תדירות נמוכה של קווי אוטובוסים ורכבות, מחסור בקטרים ובקרונות ברכבת ישראל המובילים לפגיעה בטיב השירות, צפיפות גבוהה בקרונות, איחורי רכבות בעיקר בשעות השיא, ולביטולי נסיעות של רכבות.

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, שתוכנן להתחיל לפעול ב-2010, נפתח בעיכוב קל של 13 שנים, כמות הבעיות בתחבורה הציבורית בפריפריה יכולה למלא ספר שלם (או לפחות סדרת כתבות שהוקדשה רק עבורה), ואפילו כשמחדשים את תחנות האוטובוס, לא חושבים על הקיץ הישראלי ומקימים תחנות ללא הצללה נאותה לנוסעים הממתינים לאוטובוסים עם תדירויות נמוכות.

אפשר כמובן להאשים את הישראלים, חברות הליסינג או את המעסיקים שמציעים רכבים לעובדים, או שאפשר להבין שגודש בכבישים ושימוש נמוך בתחבורה ציבורית נובע, בעיקר, מתחבורה ציבורית גרועה. אף נהג או נהגת לא ששים לעמוד בפקקים ולבזבז זמן רב בהגעה לעבודה או לכל מקום אחר, וכולם היו מעדיפים לקפוץ לאוטובוס או לרכבת שיקחו אותנו במהירות ובנוחות ליעד שלנו.

האם מס נסועה יפגע בנתח השוק של רכבים חשמליים?

התשובה הפשוטה היא – כן. למרות שמצד אחד יש חסכון כלכלי במעבר לרכב חשמלי, יש בצד השני את השילוב של עלות רכישה גבוהה יותר (בעיקר עם עליית המס שנכנסה לתוקפה ב-1 בינואר), עלויות התקנת עמדת טעינה, ולעתים אף עלויות נלוות למערכות טעינה (כמו תשלום חודשי קבוע או עלות חשמל גבוהה יותר במערכות מנוהלות בבניינים משותפים).

מס הנסועה, יהפוך את המהלך ללא משתלם עבור נהגים רבים, וצפוי לפגוע גם בחדירה של רכבים חשמליים לציי הרכב ולחברות הליסינג. למעשה התוצאה של מס הנסועה צפוי לגרום לשינוי אחד – פחות רכבים חשמליים, ויותר רכבי בנזין ודיזל על הכבישים.

״ישראל חייבת רפורמה כוללת וצודקת במיסוי רכבים שתחול על כלל הרכבים ולא רק על הרכבים החשמליים.״ אומר על ההצעה איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה, ״צריך להגדיר מטרות לרפורמה, לדוגמא הקטנת הגודש, מעבר לתחבורה ציבורית וגם עידוד תחבורה חשמלית. הטלת מס נסועה רק על רכבים חשמליים לא תשיג שום מטרה והיא תפגע בביצועים הכלכליים של ישראל.״

מאמרים נוספים

9 תגובות

  1. ממשלה הכי זבלה שהייתה אי פעם סמוטריץ חתיכת כלומניק נער גבעות ….הרסתם את המדינה מוצצי דם , מס נסועה . תתביישו .. נבוא אתכם בחשבון בקלפי , אחד שהצביע ימין

  2. למה זה מפתיע מישהו?
    תחוברה ציבורית טובה יותר = פחות קניות רכבים = פחות הכנסות לכיס הממשלחה ממיסוי. שלא נדבר על קושי להכניס עוד כסף מחוקים מטופשים חדשים.
    יותר רכבים חשמליים = פחות צריכה בדלק = פחות הכנסות לכיס הממשלחה ממיסוי. על אוויר נקי יותר אי אפשר לקחת כסף (בינתיים).

    לא תהיה שום רפורמה. די להיות נאיביים.

  3. למען צדק ושוויון, הלא-מעשנים חייבים לשלם מס כמו המעשנים.
    פיגור מערכתי מאובחן ..

  4. איכס מדינה מגעילה. מקווה שעד אז לא אהיה במדינה המסריחה הזאת!

  5. מדינת חלם. במקום לעודד קניית רכבים חשמליים עושים בדיוק ההפך ומעודדים קניית רכבים דלקיים מזהמים. אם המצב הזה ימשיך אני מרחם על הדורות הבאים אחרינו.

  6. ההחלטה הזו תגדיל את הרכבים המזהמים. ואני לא מבין: המדינה מעדיפה להביא רכבים מזהמים ולשלם מאות מליארדים על נזקים בריאותיים ולא לתת הנחה ותמרוץ לרכבים חשמליים נקיים? איפה ההיגיון????

  7. ארץ אוכלת יושביה.. הנבלות המדושנים לא יותרו על פרומיל משכרם לטובת הקופה הציבורית..טינופות.

    1. לא ארץ אוכלת יושבה
      מדינת גנרלים אוכלת יושבה
      יש לנו ארץ נהדרת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button