המדינות החברות באיחוד האירופי הסכימו על הצעת החוק שתביא לסוף חייהן של המכוניות המזהמות באירופה. הפרלמנט האירופי – הרשות המחוקקת של האיחוד המחייבת את כל חברותיה – סוף סוף הטיל את כובד משקלו על הזיהום מתחבורה. זאת כחלק מעליית המדרגה במאבק של אירופה מול משבר האקלים.
החל מ-2035 יצטרכו כל הרכבים החדשים הנמכרים במדינות האיחוד לעמוד בסף של 0 גרם של פליטות גזי חממה מהאגזוז. התקנה החדשה תוחל על כל הרכבים הפרטיים ועל ואנים, בכל 27 המדינות החברות באיחוד. במקביל, אימצו המחוקקים כמטרה את ההפחתה של פליטות הפחמן מרכבים ב-55 אחוזים עד סוף העשור, ביחס לשנת 2021.
החקיקה החדשה אוסרת הלכה למעשה מכירה של רכבים שאינם חשמליים – אלא אם הם מונעים בדלקים חלופיים שאינם גורמים לפליטה של פחמן דו-חמצני לאטמוספירה.
לא מושלם
ההחלטה של האיחוד האירופי היא אכן החלטה היסטורית – למעשה, אחד משלושת שווקי הרכב הגדולים והחשובים בעולם הודיע רשמית כי בכוונתו להיפטר מדלקים מזהמים. עם זאת, הפוליטיקה עשתה את שלה וכמה מההחלטות השאפתניות רוככו, ועוד מוקדם להיפרד לשלום ממנוע הבעירה הפנימית.
ענקית הרכב והתעשייה, גרמניה, שהיא במקרה גם הכלכלה הגדולה באירופה – הודיעה בתחילה כי החלת איסור מוחלט על מנועי בעירה פנימית תגרום לה להתנגד להצעה ולהפיל אותה. במקביל בלט הלחץ של יפן במסגרת פסגת G7 שנערכה בחודש שעבר במדריד לדחות ככל הניתן את האיסור המדובר.
בעקבות זאת, הוחלט להכניס להצעת החוק, בת 36 העמודים, ציון כי האיחוד יאפשר שימוש בדלקים חלופיים המבוססים על בעירה פנימית. לא רק מדובר על השימוש בדלק מימן במנוע בעירה פנימית, כפי שמפתחת היום טויוטה במרץ, אלא גם בשימוש ״ממוחזר״ בבנזין או בדיזל שמיוצר באמצעות לכידה של פחמן מהאטמוספירה. בגלל שמדובר בשריפה של פחמן שכבר נפלט בעבר, תחשיב אותו התקנה המדוברת כדלק ״ניטרלי פחמנית״.
כמו כן, חברות רכב קטנות שמייצרות פחות מעשרת אלפים רכבים בשנה – למבורגיני, לדוגמה – יוחרגו מהאיסור הגורף בשנת 2035. חברות ״בעלות נפח ייצור נמוך״ לא יצטרכו לעמוד בסף ההפחתה המתוכנן ל-2030, של 55% בהשוואה לפליטות האגזוז של 2021.
בצד הטוב – הצליח הפרלמנט האירופי להעביר בדוחק את ההכנסה של רכבים היברידיים לאיסור המיועד לשנת 2035. אנשי המפלגה השמרנית (והגדולה) בפרלמנט ניסו בשבועות האחרונים להחריג את הרכבים הללו, שמהווים יותר מכל דבר אחר גרינווש בולט של תעשיית הרכב.
במקביל אירופה תצמצם את תקציב הפחמן שלה
במקביל לדיון על רכבים ניהל הפרמלנט האירופי מאבק ארוך בהפתעה על השדרוג הצפוי למערכת מסחר הפחמן שמפותחת בימים אלו. אחרי נפילה מפתיעה של הצעה מהחודש שעבר, העבירו בסופו של דבר מחוקקי הפרלמנט הצעת חוק שקובעת הפחתה של 61% בפליטות גזי החממה של האיחוד האירופי עד 2030.
בכל שנה צפוי האיחוד להקטין את פליטות גזי החממה משטחו ב-4.2%, יחד עם החרגה של קרן תקציבית גדולה שתעזור לאוכלוסיות החלשות והעניות יותר באיחוד להתמודד עם המחיר ההולך ועולה של פחמן.
במסגרת ההצעה שעברה, תפתח המועצה האירופי מערכת מסחר עבור פליטות הפחמן של כלל מרכיבי המשק, עם יצירה של שוק נפרד המכמת ומתמחר את הפליטות ממגזר הבנייה והתחבורה – מגזרים בהם דרושה הפחתה שנתית של 5.5% בפליטות. החל מ-2027 יתחיל האיחוד להציב גם מגבלה על פליטות גזי החממה מתעופה, במטרה לתמרץ את הפחתת הפליטות במגזר זה.
מביטים ומקנאים
בביצה המקומית שלנו, הסביבה והתחבורה הנקיה עדיין נשארת כנושא שולי בדרך לעוד מערכת בחירות. על אף שהועבר לאחרונה חוק אקלים שמנסה לקבוע יעדים להפחתת פליטות עתידית – הוא חסר שיניים וחסר שאיפות.
גם משרד האנרגיה, שאיכשהו תחום הרכב החשמלי נמצא באחריותו, מסוגל רק לנפק המלצה על קביעת איסור עתידי למכירות של רכבים מזהמים – בלי שהממשלה באמת תדרש לנושא. אפילו חוק המטרו, החיוני כל כך על מנת להפחית את הפליטות מתחבורה בישראל, לא היה חשוב מספיק למחוקקים הישראלים.
בזמן שאנחנו ממשיכים לנשום אוויר אגזוזים ולצפות באסדות גז מחרחרות מאבקי טריטוריה עם השכנים מצפון – אירופה מסמנת שהיא לא מעוניינת יותר לראות את העתיד שלה בדלקים מאובנים. יעשו מקבלי ההחלטות והפוליטיקאים הישראלים טובה לכולנו אם יעזרו אומץ ויתחילו לפעול כדי לנקות את הסקטורים המזהמים ביותר בישראל: אנרגיה ותחבורה.
שלום לכם
ידוע לכם משהו על רגולציה כלשהי בתחום העמדות טעינה ביתיות/ציבוריות ? כחשמלאי שנותן פתרונות טעינה לרכבים חשמליים אשמח לכל שביב מידע בנושא.
תודה מראש
השכנים מצפון
כל יהודי שחי במדינת ישראל הוא מחרחר ריב עם השכנים מצפון
אני פשוט לא האמנתי שיש מישהו שחושב שאם נפנה את אסדות הגז חיזבללה יהפכו לשכנים טובים