העלייה במודעות לשינויי האקלים הביאה להאצת תוכניות מימון ממשלתיות לחשמול התחבורה. מדובר במהפכה שיכולה להביא להפחתת זיהום האוויר והפגיעה בכדור הארץ כבר בשנים הקרובות, במידה ונשכיל לפתח את הטכנולוגיה והתשתיות.
בישראל, למשל, נרשם בשנת 2021 זינוק של 600% במסירת רכבים חשמליים חדשים, ולפי תחזיות מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מכירת רכבים חשמליים בישראל תעבור את מכירות הרכבים המבוססים על מנועי בעירה כבר בשנת 2030.
המהפכה תעמיד בפני המדינה צרכים רבים שיש לענות עליהם, וזאת כשעדיין אין תשתית חקיקתית תומכת או היערכות ממשית בשטח לשינויים המהירים.
חשמול התחבורה מהווה אתגר גדול עבור תשתיות החשמל בישראל, ומחייב היערכות מצד הרשויות וכן מצד גופים מסחריים המעוניינים להיכנס לשוק הטעינה.
כמה מגמות מרכזיות יובילו את עולם התחבורה החשמלית בעשור הקרוב, והן דורשות התייחסות גם אצלנו בישראל:
היערכות של ספקיות חשמל ואנרגיה
על פי הערכות, רשת החשמל שלנו תידרש לגדול ב-25-50% כדי לספק את הצרכים החשמליים החדשים של נהגי ישראל. הרחבת קיבולת הרשת תיקח זמן ותדרוש פתרונות טכנולוגיים מורכבים ויקרים, שיחייבו גם מימון ממשלתי לפיתוחם. כך, ארה"ב כבר הקצתה 550 מיליארד דולר להרחבת תשתיות הטעינה לרכב חשמלי, יחד עם שותפים ציבוריים ופרטיים.
רגולטורים ובעלי מניות מוכנים להתחיל להשקיע כבר היום בבניית הקיבולת העתידית, אך זה לא המצב בישראל.
בנוסף, הגידול בדרישות האנרגיה יפתח בפני ספקיות שירותי החשמל הזדמנויות עסקיות לשיתופי פעולה עם יצרני רכב, מפעילי ציי רכב, מפעילי נקודות טעינה, בעלי חניונים ושחקנים רבים אחרים שיכנסו לשוק.
למעשה, כבר היום ספקי שירותי חשמל נכנסים לתחום חשמול התחבורה עם תוכניות תעריפים חדשות. ביכולתם להיכנס לשוק הטעינה של רכב חשמלי כספקי פתרונות eMobility (תחבורה מבוססת חשמל) באופן מלא.
צורך בפתרונות ניהול אנרגיה חכמה
מכיוון ש-80% מהטעינה של רכבים חשמליים תתבצע בבתים, בבנייני מגורים ובמקומות עבודה (ולא בעמדות בכבישים ובתחנות הדלק), יהיה קריטי להבטיח זמינות של חשמל בקצה הרשת כדי לענות על צרכי הנהג.
כך למשל, יפותחו פתרונות אחסון אנרגיה חדשים כדי לענות על הצורך באגירת חשמל שיוצר בשעות היום (באמצעות אור השמש, למשל) על-מנת להטעין רכב בשעות הלילה.
כדי שכל אלו יעבדו יחד, יהיה צורך בפתרונות ניהול אנרגיה חכמה. לכן, נראה יותר ספקי שירות טעינה לרכבים חשמליים, המוסיפים אחסון סוללות מקומי לצד מקורות מקומיים לאנרגיה מתחדשת – במקומות עבודה, במחסני ציי רכב, ובמתקני טעינה מרובי תחנות.
הצרכים של מנהלי ציי רכב
חשמול ציי הרכב מציג אתגרים חדשים למנהלי הציים: חברות קטנות, בינוניות וגדולות, עיריות וגופים רבים אחרים. המיקוד של מנהל הצי הוא בצורך העסקי של טעינת הרכבים, בתזמון הטעינה ובהיערכות לכמות החשמל הנחוצה לצורכי הצי.
במקרים מסוימים, לציי משלוחים ותחבורה ציבורית יידרשו חניונים עם עמדות טעינה במהירות הגבוהה ביותר.
עבור משאיות כבדות, למשל, יידרשו כנראה עמדות טעינה בהספק של מגה-וואט (1 MW), לעומת מטענים מהירים למכוניות פרטיות בהספק של 100/150/350 קילוואט.
חשמול צי רכב מחייב תמיכה טכנולוגית בפתרונות שיאפשרו למנהל הצי להצטרף למהפכת החשמול, ועדיין לשרת את הצרכים העסקיים של הצי.
גידול אקספוננציאלי בתשתיות טעינה ציבוריות
ככל שדרישות הטעינה של נהגים יגדלו, כך גם נראה צמיחה אדירה בתשתיות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים. העמדות הציבוריות יסייעו להפיג את חששות הנהגים סביב נסיעות ארוכות, ויעודד אימוץ רכבים חשמליים.
בשלב זה נראה את התחזקות המגמה שבה חברות נפט מסבות תחנות דלק למתקני טעינה מהירה, תופעה שאנחנו מתחילים לראות כבר היום.
מיזוגים ושותפויות
ככל שיגדל מספרם של ספקי טעינה, נראה קונסולידציה של רשתות טעינה בתהליכי מיזוגים ורכישות. הרשתות המשולבות יידרשו לפלטפורמת ניהול טעינה מאוחדת, שתוכל לשרת את כל סוגי המטענים ותוכל לטפל בחיובים ובעסקאות חוצות-גבולות.
לסיכום, אנו על סף התרחבות אדירה של מהפכת התחבורה החשמלית, והרבה חידושים מרגשים עוד לפנינו. ככל שנתקדם לעבר תחבורה ללא-פחמן תוך מיטוב מקורות האנרגיה, נצליח לספק ערך-מוסף לנהגים ואף לשמור על כדור הארץ.
דורון פרנקל הוא מייסד ומנכ״ל Driivz.
וכן בתחום הרגלטורי של מערכות הנהיגה האוטונומית שפולשת יחד עם התחום החשמלי .מדינת ישראל לא ערוכה לשינויים אלה ותמצא את עצמה מפגרת וגוררת רגליים אחרי יכולות הקדמה והעתיד