fbpx

עתידו של ההאמר החשמלי בישראל בסכנה?

רשות המיסים הודיעה כי יותר ממחצית מבעלי ההאמר החשמלי לא עושים בו שימוש מסחרי ולכן, ולמרות משקלו של הרכב החשמלי העצום, תבוטל הטבת המס ממנה נהנו עד כה מאות הרוכשים.

אין חגיגה בלי הטבה. ב"נייר עמדה מקצועי" שפרסמה בתאריך ה-8.10.2024 בנושא "ניכוי מס תשומות ברכישה או יבוא של רכב מסוג האמר", הודיעה רשות המיסים שהטבת המס שממנה נהנו רוכשי רכבי האמר החשמלי, במסגרתה הם זכו "לקזז" את המע"מ על הרכב, הטבה בשווי של עשרות רבות של אלפי שקלים, מבוטלת.

למרות משקלו והעובדה כי ההאמר החשמלי מוגדר גם על פי היצרן כטנדר חשמלי (בדגם עם הארגז הפתוח), ברשות המיסים החליטו שהחגיגה נגמרה, ומעתה יחשב ההאמר החשמלי, שמאות יחידות ממנו הגיעו לישראל ביבוא מקביל, כרכב פרטי.

חברת UMI, יבואנית שמייבאת לישראל את מותגי חברת ג'נרל מוטורס, לא מייבאת לישראל את ההאמר החשמלי באופן ישיר.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

חלק מההאמרים החשמליים שהגיעו לישראל מסווגים ברישיון כרכב 2M פרטי נוסעים וחלק כרכב 2N משא פתוח – על פי רשות המיסים, ההאמר החשמלי הוא "רכב יוקרתי עם חמישה מקומות ישיבה, עם מאפייני נוחות ועם ארגז קטן יחסית" ולכן גם האמר חשמלי ש"מסווג ברישיון הרכב כרכב מסוג 2N משא פתוח, גם הוא בבחינת "רכב פרטי", אף כי משקלו מעל 3,500 ק"ג".

ההאמר החשמלי מיועד למטרות בילוי ומשווקים ככלי רכב לשימוש פרטי ולא ככלי רכב לעבודה; כך קבעו רשויות המס. 

מבדיקה שערכה רשות המיסים, עולה כי "57% מהבעלים הנם פרטיים, ורק 43% הנם עסקיים ואין רכבים מסוג זה הרשומים על שם עמותות, רשויות מוניציפליות וכד'", כך שמבחינתם ברור שלפחות בחלק מהמקרים, מדובר בניצול של פרצה.

האמר חשמלי בצבע לבן בשטח
האמר חשמלי בצבע לבן בשטח

ההאמר החשמלי נחשף במלואו לראשונה לקראת סוף שנת 2020, בתחילה בגרסה עם ארגז פתוח מאחורה ואח"כ גם בגרסת פנאי סגורה. ההאמר החשמלי הוצג במספר גרסאות, בהן גם גרסת ה-EV3X המצוידת בשלושה מנועים חשמליים המפיקים יחד הספק של כ-1000 כ"ס, טווח נסיעה של כ-500 ק"מ על פי תקן EPA האמריקני, בסיס גלגלים של יותר מ-3.4 מטרים, מתלי אוויר שמאפשרים הגבהה/הנמכה של הרכב וכמובן גם את פיצ'ר "הליכת הסרטן", שמאפשרת לטנדר החשמלי האימתני לנסוע לצדדים.

כעת, מחירו של ההאמר החשמלי שגבוה גם ככה ועומד על יותר מחצי מיליון שקלים ומעלה, צפוי לעלות בעוד כמה עשרות אלפי שקלים, מה שצפוי לפגוע באטרקטיביות שלו, מן הסתם. האם זה אומר שעתידו של הדגם בישראל נמצא בסכנה?

אין ספק שההאמר החשמלי הוא רכב מיוחד עם נוכחות שאנחנו לא חושבים שיש לאף רכב אחר כיום בישראל, חשמלי ולא חשמלי – ההאמר החשמלי מתחרה לאו דווקא במתחרים ה"טבעיים" שלו כמו השברולט סילברדו החשמלי, אלא דווקא גם ברכבי פנאי-שטח יוקרתיים לא-חשמליים כמו פורד ברונקו, לנד רובר דיפנדר והטנדרים האמריקנים הגדולים כמו הפורד F-250 ברמות הגימור היוקרתיות ועוד.

השאלה אם זה יהיה מספיק.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button