אם עוד לא יצא לכם להכיר, סיטי טרנספורמר היא חברת הזנק ישראלית המפתחת רכב מיקרו חשמלי המנסה לשלב בין חווית הנסיעה ברכב לבין יכולות ההתניידות של קטנוע. החברה נוסדה ב-2014 על ידי ד"ר אסף פורמוזה, מנכ״ל החברה ואודי מרידור, סמנכ"ל אופרציה ואסטרטגיה.
בשנים האחרונות החברה חשפה את אב הטיפוס של הדגם הראשון של החברה, CT-1 שמו (לקחנו אותו גם לנסיעת מבחן), שמאפשר לשנות את רוחבו של הרכב (ובפועל את המרחק בין הגלגלים), מ-1.3 מטרים למטר אחד בלבד. היכולת הזו מאפשרת לרכב להגיע למהירות גבוהות ולשמור על יציבות מצד אחד, ומהצד השני, כאשר רוחבו עומד על מטר אחד בלבד, הוא מאפשר לחנות במקומות צרים, ולעקוף פקקים בקלות. תיאורטית לפחות.
כעת החברה חושפת את דגם הייצור הסופי, שייקרא CT-2, שצפוי להכנס לייצור בסוף 2026 באיטליה. לפי החברה ה-CT-2 כולל מספר רב של עדכונים הכוללים ליטושי עיצוב, מערך מתלים ומנגנון התרחבות משופרים, מנגנון ההיגוי חדש, שיפור לארגונומיה בתא הנוסעים, שדרוג באבזור בטיחות ובאבזור הנוחות ועוד.
טווח, סוללה, הנעה
כאמור הרכב מאפשר לבחור בין שני מצבים, מצב ״עירוני״ בו רוחבו של הרכב עומד על מטר אחד, במצב זה מהירות הנסיעה מוגבלת ל-40 קמ״ש, ומצב בינערוני בו הרכב יכול להגיע למהירות של 90 קמ״ש, המאפשרת לו להתנייד גם בכבישים בינעירוניים. הרכב מצויד בצמד מנועים חשמליים המספקים הנעה אחורית בהספק של 20 כ״ס, ועד 30 כ״ס במצב בוסט (BOOST).
הרכב מצויד בסוללת 15 קוט״ש, שלפי החברה מספק טווח נסיעה של 180 ק״מ, או טווח של 120 ק״מ עם מיזוג אוויר. טווח הנסיעה בפועל צפוי לנוע באיזור ה-100 ל-120 קמ״ש, בעיקר בשל משקלו הנמוך של הרכב (משקל עצמי של 450 ק״ג) – מה שמייעד את הרכב בעיקר לנסיעות עירוניות או נסיעות קצרות יחסית.
ה-CT-2 תומך בטעינה בהספק של 3.3 קילוואט, המאפשרת להטעין את הרכב מ-0 ל-100% ב-4.5 שעות של טעינה. הוא מצויד בשקע טעינה סטנדרטי של רכב חשמלי (Type2), המאפשר לו להתחבר לכלל עמדות הטעינה האיטיות – ציבוריות או פרטיות, ואף להטען משקע ביתי (באמצעות כבל ייעודי).
פנים הרכב ואבזור
סיטי טרנספורמר CT-2 מיועד בעיקר לאדם בודד, אך יש בו שני מושבים בסידור 1+1 (בטור). ניתן לקפל את המושב האחורי ולקבל תא מטען נדיב בנפח של 450 ליטרים, מה שיכול לייעד את הרכב גם לשירותי משלוחים או לשימוש כרכב תפעולי.
פנים הרכב מצויד בין היתר במערכת שמע מבית MOREL עם ממשק מלא לטלפון החכם, בקרת שיוט, מחשב נסיעה, חימום וקירור לתא הנוסעים, ועוד. אבזור הבטיחות כולל בין היתר כרית אוויר אחת, מערכת התרעה על הימצאות רכב בשטח המת של המראות והתרעת התנגשות מלפנים.
"הרכב, מצויד בקישוריות מלאה, צמד מסכי תצוגה ורמקולים איכותיים מאוד הודות לשיתוף פעולה עם חברת MOREL אשר יחד מציעים חוויית נסיעה מתקדמת וייחודית בעולם רכבי המיקרו." אומר מרידור, ״CT-2 הוא רב-תכליתי כמו הערים בהן הוא נע: יש לו מושב נוסע שני מתקפל, הוא יכול להכיל מאחורי הנהג מושב ילדים והודות לנפח הטענה של 450 ליטר״.
מיועד גם עבור צי רכב חשמלי
החברה מייעדת את הרכב בין היתר לשימוש בציי רכב, הרכב מאפשר לאנשי משלוחים ושירות להתנייד בקלות ובמהירות בסביבה עירונית ובמטרופולין, ולבצע משלוחים (או להחזיק כלי עבודה וחלקים) הודות לנפח תא המטען. הרכב מאפשר בין היתר לחסוך בנדל״ן. ״ארבעה רכבי CT-2 תופסים מקום חניה אחד״ מציין ד״ר פורמוזה, ״מה שהופך אותו לאידיאלי עבור הן ציי רכב עירוניים משותפים והן עבור ציי רכב לוגיסטיים. פינוי 75% מהשטח מאפשר לעיריות לקבל יותר אזורים ירוקים מאשר אזורי חניה ולנו תשובי הערים, ליהנות מהם״.
בנוסף עלויות התפעול הנמוכות של הרכב מאפשרות להגיע לחסכון משמעותי בהוצאות האנרגיה ותפעול הצי. עלות טעינה לילית מלאה של הרכב תנוע בין 5 ל-9 שקלים (כתלות בתעריף החשמל), המתרגמת למחיר חשמל של כ-4 עד 7 אג׳ לקילומטר בלבד.
הזווית שלנו
הניסיון לפרוץ עם רכב מיקרו חשמלי הוא ניסיון לא פשוט, מצד אחד מחירם של רכבים הוא גבוה ביחס לכלים עירוניים, כמו קטנוע ואף כלי תחבורה כמו קורקינט או אופניים, ומהצד השני הם לרוב לא מייתרים את הצורך ברכישת רכב נוסף, שכן טווחי הנסיעה שלהם, כמו במקרה של ה-CT-2 מגבילים אותם לנסיעה בסביבה הקרובה בלבד.
ל-CT-2 יש יתרונות רבים בכל מה שקשור להתניידות עירונית, מצד אחד הוא לא דורש רישיון על דו גלגלי בדומה לקטנוע או אופנוע, הוא יציב, סגור וממוזג ומהצד השני הוא עדיין שומר על טביעת רגל קטנה המאפשר לו לחנות בקלות בעיר, ותיאורטית לפחות, גם לעקוף פקקים (דבר שיהיה תלוי בין היתר בחקיקה ובנורמות).
הרכב יכול להיות פתרון יעיל לציי רכב עם רכבי שירות עירוניים, שמוציאים כיום כסף רב על הוצאות דלק ועמידה בפקקים – אם הרכב אכן יוכל לקצר את זמני הנסיעה ולחנות בחניות של רכבים דו גלגליים, כפי שמבטיחים בחברה, יכול להיות שמדובר ברכב שישנה את כללי המשחק.
השאלה שמרחפת מעל הכל היא מחיר הרכב – בראיון עם המייסדים אמר ד״ר פורמוזה כי ״המחיר שלו [של הרכב] יהיה לכולם 16 אלף אירו לפני מסים״ – 67 אלף שקלים בתרגום לעברית. מכיוון שהרכב צפוי להכנס לייצור באיטליה, לא צפויים עליו מסי קנייה באירופה למעט מע״מ (בחלק מהמדינות, כמו נורווגיה רכבים חשמליים פטורים גם ממע״מ).
בישראל עדיין לא ידוע מה יהיה המיסוי על רכבים חשמליים בשנת 2026-27, בשל התנהלות פזיזה וקופצנית של רשות המסים ומשרד האוצר, שדוחפים עזים בכל הזדמנות, מבלי לספק תכנית מיסוי מסודרת קדימה. אך גם לפי המיסוי הנוכחי מחירו של הרכב צפוי לעמוד על כ-100 אלף שקלים.
האם הייתם רוצים לראות את הרכב בישראל? ספרו לנו בתגובות.
(תמונות כתבה: סיטיטרנספורמר)
צריך לעלות במחיר של עד פי 2 מאופניים חשמליים, לא יותר
מה פתאום 100 אלף, לחלק ל5 לפחות. מי יקנה ,לבטל.או להוריד ל20אלף.
זה היה נשמע מושלם עד שהגעתי למחיר. ביי
במחיר הזה ימכרו רק יחידות בודדות.
צריך לעלות 10k יורו או 50k שקל. לא יותר על קלנועית עם מזגן.
נתחיל מזה שגם 16 אלף יורו זה די יקר.
לדעתי, בהתחשב ב 83% מיס שמשלמים, בארץ המחיר ההתחלתי של קיה פיקנטו עולה פחות.
ואז יוצא שעם מס 35%, 100k על קלנועית זה המון. אין מצב שמישהו בארץ יקנה.
בשליש מחיר קונים קיה פיקנטו 2018 ידראשונה, שנוסעת 20 ק"מ לליטר, עם אבזור בטיחותי והכל.
רוב הבעייתיות כאן כאמור, זה המחיר הלא סביר בעליל.
רעיון יפה אבל עם תג מחיר כזה אין מה לדבר בכלל בישראל. בחצי מהסכום הזה אפשר לקנות כבר רכב מיני רגיל וכל ההוצאות שהוא יביא לא יביאו אותו לסכום הרשום כאן.
כל הכבוד ליזמים, רק משתתף בצערכם שמדינת ישראל מתנהגת כמו החמאס שזה קשור בעסקים. שיהיה בהצלחה בחו"ל
20000 זה המחיר שצריך
תכלס
100000 שח , מחיר לא סביר לתמורה . קרוב למחיר הזה יש רכבים אמיתיים ולא משהו כמו רכב תיפעולי , גם לא תחליף אופניים חשמליים וקורקינט כי מצריך רישיון /רישוי /ביטוח עלויות שלא קיימות באופניים חשמליים וקורקינטים .
גם לא בטוח שיחסוך פקקים , מי יאשר לו לעקוף פקקים ולהשתחל כמו קטנועים ?
להכנס לאלבר ולרכוש יד שניה היבריד בחצי מחיר.
עם היה בחצי מחיר הייתי רוכש כרכב נוסף.
במחיר הזה לא שווה.
למה להיות גרדי ?
פשוט נסתפק בווספה.
100000₪ יקר מאוד לדעתי…
למה לא שייצור הרכב לא יהייה בישראל, כחול לבן על מלא?
טווח מאוד קצר…
בכל מקרה , לא חושב שלרכב הזה בתג מחיר כזה יש סיכוי
חבל מאוד שזה יקר זה היה יכול להיות מעולה לערים הגדולות בישראל … תורידו מחירים וזה יצליח לכם בכל העולם הרכבים הקטנים מצליחים במיוחד באלה שכן יש להם יכולת לרכוש
צודק. זה יקר מידי
לא סביר שזה יעלה כמו רכב מיני.
במחיר הזה חבל להם בכלל לשווק בארץ. ב 100k קונים רכב בן שנה-שנתיים עם 5 כוכבי בטיחות ולא קופסת גפרורים עם כרית אוויר אחת.
חברה ישראלית ועדיין המחיר באירופה יהיה כ40% יותר זול מהארץ….רק בישראל
צודק. זה יקר מידי
לא סביר שזה יעלה כמו רכב מיני.
חחחחחחחח 100 אלף בשביל קופסת השימורים חסרת הטווח והכוח הזאת
שיהיה בהצלחה אבל, לא הייתי רוצה להיות שפן נסיונות ועוד של חברה ישראלית שלאחר הקניה תבעט בי בכל הכוח כמו, כמו כל החברות הגדולות והקטנות במשק שלא רואות את הלקוחות ממטר.
100,000₪?
עדיף כבר לא לשווק בארץ ובכלל
100K ש"ח ? יצאתם מדעתכם. כמה כוכבי בטיחות יש לרכב ?
למעט מקומות צפופים מאוד, כמו רומא מה היתרון של הרכב הנ"ל?
תל אביב
נו באמת, שוב אותה טעות כמו בטר פלייס ?
לא קוראים נכון את השוק !
זו לא סמארט יוקרתית…
זו עגלה נחמדה שצריכה להיות קצת שובבה לצעירים וצעירים ברוחם עם קצת חסכונות שמוכנים לקחת סיכון ולהכנס להרפתקאה.
אם הרכב למשל יכול היה לשמש כאורגן אורות שמגיב למוסיקה בתיאום עם רכבים אחרים מאותו סוג…אפשר היה להדליק את הצעירים במחיר הנכון.
אתם לא שם.
מה הועלתם אם המחיר ה גבוה הזה ?
55 רוצים ?
המחיר זועתי אין לרכב כול סיכוי.