fbpx

אחרי נפילה במכירות הרכב החשמלי בסין הממשלה שוקלת להחזיר את התמריצים

אחרי ירידה קיצונית במכירות הרכבים החשמליים בפברואר בשוק רכב שנמצא בכל מקרה בדעיכה כללית, בממשלה הסינית שוקלים החזרת הטבות על רכבים חשמליים כדי להתניע מחדש את השוק ואת הרכישות.

כנראה שחודש פברואר 2020 ירשם בתולדות תעשיית הרכב הסינית כאחד מהחודשים החלשים מזה שנים, שאופיינו דווקא בצמיחה עקבית למדי, כשבחודש אחד סך מכירות הרכבים הפרטיים צנח ביותר משמונים אחוזים.

בכל הנוגע לרכבים חשמליים הירידה במכירות הייתה מעט פחות קשה ועמדה על שישים וחמישה אחוזים ביחס למכירות של פברואר 2019. בסך הכל נמכרו 14,693 רכבים בכל הרפובליקה העממית.

חצי הכוס המלאה היא שהחלק היחסי של רכבים חשמליים מכלל מכירות הרכב בחודש החולף עלה והגיעה ל-6.6%. מתוכם שיעורם של הרכבים החשמליים באופן מוחלט עמד על 84 אחוזים – BEV (רכבים חשמליים 'מלאים') חוו ירידה "קלה" יותר של 57 אחוזים לעומת PHEV (רכבי פלאג-אין היברידיים) שצנחו לחמישית מהמכירות הצפויות.

הירידה במכירות היא בעיקרה בשל המשבר הבריאותי שפקד את סין אך לא ניתן להכחיש את המכירות הירודות שנצפו מאז הסרת ההטבות הכלכליות שהממשלה הסינית העניקה לרוכשי רכבים חשמליים.

הטבות מקומיות בהוראות הנשיא שי

הירידה בביקוש ובקנייה של רכבים חשמליים דוחפת את השלטון המרכזי בבייג'ינג לשקול את החזרת התמריצים שניתנו במהלך העשור האחרון, לפחות עבור דגמים בייצור מקומי שיתמכו בתעשייה בסינית.

בניגוד לטסלה שמכירות מודל 3 שלה ירדו "רק" ב-35 אחוזים והוא נותר הדגם הנמכר ביותר בפברואר, מכירות הדגמים הסינים נפגעו מאד והגבירו את הלחץ על השיחות שהתקיימו עוד לפני כן בדבר השבת ההטבות לרוכשים.

במהלך פברואר האיץ הנשיא הסיני שי בממשלות המקומיות לפעול לקידום מכירה של רכבים חשמליים. בגוואנזו, עיר הבירה של המחוז הדרומי גוואנדונג, החלו להציע עשרת אלפים יואן (כ-1400 דולר) כתמריץ עבור כל רכב חשמלי למשך עשרת החודשים הקרובים.

גוואנדונג, המחוז הראשון שפורסמו בו ההטבות לעוברים לרכב חשמלי, הוא בעל הכלכלה הגדולה בסין והבסיס לכמה מיצרניות הרכב החזקות בסין – בשנה שעברה יוצרו בו 3.1 מיליון רכבים, כשמינית מכלל הייצור בסין.

המחוזות העשירים תחילה

ההחלטה על הטבות בערים ובמחוזות מסוימים, שהתקבלה באופן עצמאי, עשויה לעודד עוד שלטונות מקומיים ברחבי המדינה להזרים כספים במטרה להניע את הציבור בחזרה לכיוון הרכב החשמלי. במצב זה יוכלו ערים חזקות להחליף את כספי הממשלה המרכזית ולאפשר לאחרונה להשקיע את הכספים בחיזוק האזורים המתפתחים.

בערים פחות עשירות הציעו לרוכשים הקלה של אלפיים יואן וכאלף למבצעים טרייד-אין לרכב חשמלי. גם במחוז הונאן במרכז סין פועלים היום על בניית תכנית הטבות לעוברים לתחבורה חשמלית.

אחרי גוואנזו והונאן, צפויים עוד אזורים עשירים ומקורבים לתעשיית הרכב כמו שנגחאי וזג'יאנג לפרסם הטבות משלהם. כניסה של מחוזות אלה עשוי להקפיץ את הביקוש בחזרה.

הטלטלה בשוק הסיני לא מיטיבה עם חברות הרכב

למרות שתעשיית הרכב הסינית, בפרט החשמלית, הפכה למשמעותית מאד בשנים האחרונות שנת 2020 והתפרצות נגיף הקורונה הפכה את התוכניות של רבים בתעשייה לבלתי צפויות, במקרה הטוב.

התמיכה ביצרניות מקומיות, תוך יצירת תחרות לטסלה שסחפה אחריה את השוק הסיני היא אבן בסיס בתוכניות של בייג'ינג להוביל את המעבר העולמי לתחבורה חשמלית מבוססת סוללות. ההשקעה המאסיבית שנעשתה בשנים האחרונות נועדה בדיוק לשם מטרה זו, שעכשיו מתערערת לאור המצב ולאור הירידה במחירי הנפט בעולם – שהופכים את המעבר לקשה יותר.

משבר הקורונה העולמי הוא מבחן מאמץ לחברות השונות וליכולתן להתאים עצמן לסביבה שתיוולד מתוך המגיפה. דווקא חברות סטארט-אפ הרכב הסיניות, שחלקן כבר בשלבי ההתאוששות, לא נמצאות במקום מספיק יציב כדי לנצל את המצב לטובתן כעת.

חברות הסטארט-אפ דואגות יותר מכולם

בשביל חברות סטארט-אפ רכב סיניות כמו ניו (Nio), שפנג (Xpeng) ו-WM מוטורס המצב כעת יכול להיות בדיוק הגשמת התקוות שלהן לתחרות מופחתת בכניסתן לתעשייה, בפרט אם התקצוב הממשלתי יתמוך בהן.

אבל כדי שגם החברות הסיניות וגם הממשלה יצליחו להגיע ליעד של שני מיליון רכבים חשמליים חדשים בשנה הקרובה, נצטרך לראות השקעה של בערך מאה מיליארד יואן (12.7 מיליארד דולר) בתכנית לקידום הרכבים החשמליים. כל כך הרבה כסף לא בהכרח יצליח להגיע בלי תמיכה ממשקיעים פרטיים, במיוחד כשהגשמת היעד הופכת למורכבת יותר כשמוסיפים לו תיקון נזקים כלכליים של היום שאחרי הקורונה.

אם כן, מימון הוא הבסיס לכניסה בחזרה לזירה הסינית וכעת אינו מצוי בשפע, בפרט כשהמשקיעים מחפשים השקעות בטוחות בחברות שיצליחו לשרוד בהצלחה את המשבר. נטייה כזו בשוק עלולה להגביר את מעט הפערים שקיימים בין החברות ולהפוך אחת למנצחת על חשבון הרבה אחרות.

תגיות

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. אני רואה את כל המהמפכה של הרכבים החשמליים כדרך מעולה לחסוך.
    במיוחד במיתון הכלכלי שניראה שאחרי סין, ככל הניראה יגיע אלינו בכל העוצמה. קיבלתי לא מזמן הצעה על ה GE3 של GAC ואני חייב לציין שניראה שגם בארץ הולכים באותה הגישה. ההטבות שמקבלים יחד עם החשמלית הזאת מושכות וניראה שבהחלט יעזרו לחסוך. טיפולים חינם לשלוש שנים, 8 שנים אחריות על הסוללה, חיסכון בדלק וכו'.
    כניראה שלא רק סין בדרך למהפכת החשמליות. גם פה זה יכול לעזור לכולנו לחסוך משמעותית בהוצאות ולא פחות חשוב, לצמצם את זיהום האוויר משמעותית על הדרך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close