סין שולטת בשוק הסוללות: CATL ו-BYD אחראיות ליותר ממחצית מהייצור

סין מחזקת את מעמדה כמעצמת הסוללות העולמית: CATL ו-BYD מרחיבות ייצור בקצב שיא, בעוד דרום קוריאה ויפן מאבדות נתח שוק והמערב מתקשה להדביק את הפער.

שוק סוללות הרכב חשמלי ממשיך להתפתח במהירות – מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט 2025 עמד הייצור העולמי על כ-691 ג׳יגה-ואט-שעה (שמספקים לכעשרה מיליון רכבים), עלייה של כ-35% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

לפי נתוני SNE Research, גוף מחקר דרום-קוריאני המתמחה בניתוח שווקי אנרגיה ואגירת חשמל, שתי היצרניות הסיניות CATL ו-BYD ממשיכות להוביל את הענף, יחד הן מחזיקות בלמעלה ממחצית הייצור העולמי – כ-55% מהשוק.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

הדומיננטיות של החברות הסיניות בתחום נובעת מהשקעות מאסיביות בהקמת מפעלי ייצור חדשים, שליטה בשרשרת האספקה של המשאבים הנדרשים לייצור הסוללות ובמחקר ופיתוח. בשנים האחרונות הפכו CATL ו-BYD לשחקניות מרכזיות גם מחוץ לסין, עם שיתופי פעולה נרחבים מול יצרניות רכב באירופה, בארצות הברית ובאסיה.

בעוד היצרניות הסיניות ממשיכות להתרחב, יצרניות הסוללות מדרום קוריאה ויפן שומרות על צמיחה מתונה יותר ומאבדות בהדרגה נתח שוק יחסי. לפי נתוני SNE Research, שלוש היצרניות מדרום קוריאה – LG Energy Solution, SK On וסמסונג SDI – מחזיקות יחד בכ-17% מהשוק.

סין מול דרום קוריאה ויפן

הנתונים של SNE Research מצביעים על צמיחה עקבית בכלל השוק, אך גם על ריכוז הולך וגדל בידי מספר יצרניות מרכזיות. CATL שומרת על מעמדה כספקית הגדולה בעולם עם נתח של 36.8% ותפוקה של כ-255 ג׳יגה-ואט-שעה. BYD מדורגת שנייה עם 18% ועם שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בענף – כ-50% לעומת השנה הקודמת. יחד, שתי החברות אחראיות על 379 ג׳יגה-ואט-שעה של סוללות שיוצרו מתחילת השנה, המהוות כ-55% מהשוק העולמי.

יצרןמדינהנתח שוק (2025)*
CATLסין36.8%
BYDסין18.0%
LG Energy Solutionsדרום קוריאה9.7%
CALBסין4.6%
SK Onדרום קוריאה4.2%
פנסוניקיפן3.7%
* ששת יצרניות הסוללות הגדולות בעולם לפי נתח שוק (ינואר-אוגוסט 2025), SNE Research.

במקומות הבאים מדורגות LG Energy Solution מדרום קוריאה עם 9.7% מהשוק, CALB הסינית עם 4.6%, SK On עם 4.2% ופנסוניק היפנית עם 3.7%. נתונים אלו ממחישים את הפער הגדל בין שתי המובילות הסיניות לבין יתר היצרניות, שרובן נעות סביב נתחי שוק חד-ספרתיים.

שיתופי פעולה עם יצרניות רכב עולמיות

CATL ו-BYD אינן מתבססות רק על השוק הסיני. CATL מספקת כיום סוללות למגוון רחב של יצרניות רכב ברחבי העולם – בינהן טסלה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס, לצד מותגים סיניים. BYD, לעומתה, ממקדת את עיקר פעילותה בייצור פנימי אך מגדילה בהדרגה את נוכחותה מחוץ לסין באמצעות אספקת סוללות ליצרניות רכב באירופה ובאסיה.

שתי החברות בוחנות הקמת מתקני ייצור נוספים בהודו ובתאילנד, מתוך כוונה לקרב את הייצור לשווקים המתפתחים באסיה ולענות על ביקוש גובר מצד יצרניות הרכב היפניות והקוריאניות הפועלות באזור.

ארצות הברית ואירופה: היקף ייצור מוגבל

במדינות המערב היקף ייצור הסוללות לרכב חשמלי עדיין קטן משמעותית בהשוואה לאסיה. אין אף יצרנית מערבית ברשימה של עשרת היצרניות הגדולות ביותר – כולן מסין, דרום קוריאה ויפן.

טסלה השקיעה רבות בייצור סוללות, אך היקף הייצור בפועל במפעלי החברה נותר נמוך, חלק גדול מהסוללות המותקנות ברכבי טסלה נרכשים מחברות אחרות.

באירופה, חלקן של היצרניות המקומיות בשוק הסוללות העולמי נותר מצומצם – נתח הייצור הכולל של האיחוד האירופי עומד על כ-7% בלבד מהיקף הייצור העולמי. בתוך אירופה עצמה, רק כ-15% מקיבולת הייצור מנוהלת על-ידי חברות שמרכזן באירופה, בעוד שרוב המפעלים מופעלים על-ידי יצרניות דרום-קוריאניות.

האיחוד האירופי שואף להגדיל את עצמאותו בתחום באמצעות השקעות במפעלי ייצור חדשים ובשרשראות אספקה מקומיות, אך נכון להיום היבשת עדיין תלויה בייבוא חומרי גלם ורכיבים מאסיה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button