אחרי ששורת הפחתות בתמריצים הכלכליים לקניית רכבים חשמליים בסין הביאה לירידה משמעותית במכירות רכבים חשמליים במדינה במחצית השניה של שנת 2019 הממשלה המרכזית בסין מצמצמת נזקים ומודיעה שבשנה הקרובה לא תגזור גזרות כלכליות נוספות על הצרכנים הירוקים-אדומים.
בתחילת יולי 2019 הופחתו ההטבות שניתנו על ידי הממשלה הסינית בחמישים אחוזים המגלמים ייקור של מעט יותר מ-3500 דולר בממוצע לרכב, זאת בנוסף על הגבלת תוקף ההטבה רק לרכבים בעלי טווח נסיעה העולה על מאתיים חמישים קילומטר.
מאז כבר שישה חודשים שמכירות הרכבים החשמליים ברחבי המדינה נמוכות מהצפוי ובמקום להגיע לשני מיליון רכבים חדשים נמכרו רק 1.2 מיליון עד סוף השנה – מאה אלף רכבים פחות מאשר בשנת 2018.
בממשלה ובתעשיית הרכב מודאגים מהמגמה ומחפשים להימנע מהעמקת השפל, והבטיחו לא להוציא לפועל את ההפחתה בהטבות המתוכננת ליולי 2020.
קשובים לדעת הקהל- כבר עשר שנים
מאז החליטה הממשלה בבייג׳ינג להעניק תמריצים כלכליים במטרה לקדם מכירות רכבים חשמליים לפני עשר שנים שוק הרכב הסיני הלך ותפח, לעתים אפילו בקצב מעורר השתאות. עם זאת, 2019 הייתה השנה הראשונה בה מספר הרכבים החשמליים החדשים שנמסרו במדינה ירד.
בתחילת הדרך, הממשלה הסינית תכננה לבצע הפחתות הדרגתיות של התמריצים החל משנת 2016 עד הפסקה מוחלטת שלהם בשנת 2020. המחשבה שעעמדה מאחורי התכנון הייתה ששוק הרכב החשמלי יצמח בקצב מהיר וההטבות הכלכליות יהפכו למיותרות עם העליה בהיצע ועם ההתקדמויות הטכנולוגיות שיהפכו לבדן את הרכישה הירוקה לכדאית.
לפי דוח של בלומברג, עד יוני האחרון הממשלה צדקה בתחזיות וההפחתה בתמריצים לא עיכבה את צמיחת השוק. ההפחתה האחרונה הייתה כנראה אחת יותר מדי וגררה אחריה ירידה בביקוש שלא נצפתה עד כה, הפחתה שטרם ראינו סימנים להתאוששותה.
החלטת שר התעשייה והטכנולוגיה הסיני להותיר את התמריצים הקיימים כפי שהם לעתיד הקרוב נתפסת כמהלך חיובי מצד התעשייה ורבים מקווים שתביא לייצוב השוק, הרגעתו ואולי אפילו תציל כמה חברות ברחבי המדינה מהפסדים משמעותיים ומפשיטות רגל פוטנציאליות.
ההזדמנות של פולקסווגן ושל טסלה לזרוח
הירידה הכללית ממכירות הרכב החשמלי בסין נבעה בעיקר מהירידה בביקוש לרכבים היברידיים (PHEV), שקרנם הולכת ויורדת ביחס לרכבים החשמליים המונעים בסוללה (BEV): מכירות הרכבים המונעים בסוללה שמרו על מגמת הצמיחה הקיימת והצליחו לעלות בשיעור של שלושה עשר אחוזים ביחס לשנת 2018.
למעשה יש לא מעט אופטימיסטים זהירים בקרב התעשיינים שבוחנים את הירידות הנמוכות יחסית שהיו בדצמבר ומתעודדים מהן – שכן אלו יכולות לנבא היפוך מגמה וחזרה לצמיחה במהלך 2020. למרות שמספר לא מבוטל דגמים הוצאו מהשוק הסיני בשנה האחרונה לאור הביקוש הירוד, ושאפילו כמה חברות סיניות הפכו לזן נכחד (כמו חברת Hawtai), הריק נוטה להתמלא וכבר חברות ודגמים חדשים מתכננים למלא את השוק – ובראשן כמובן טסלה עם המפעל בבייג׳ינג שיהפוך את רכביה למשתלמים לקונה הסיני, ופולקסווגן שנושפת בעורפה ואף עוקפת אותה בסך המכירות.
עם למעלה מארבעים אלף מכירות של טסלה ושל רכבי פולקסווגן חשמליים בסין כל אחת, נראה שהחלל שנותר יהפוך את המדינה לשדה קרב בין שתי החברות – שלא מוכנות להפסיד את ההזדמנות להפוך ליצרנית החוץ החזקה בסין.
קודם לדאוג לחיים עצמם
למרות הכלכלה, הצמיחה והכניסה הגדולה של טסלה (ובקרוב אחרות) לשוק הסיני – המציאות בשטח נותרת מפתיעה ובלתי צפויה. נראה שהפעם הגיע תפקידו של נגיף הקורונה להוסיף שערות לבנות לראשו של אילון מאסק, שמקפיד לשדר אופטימיות בכנסים ובטוויטר.
טסלה צומחת בקצב מסחרר, ועם שווי שחצה את רף מאה מיליארד הדולר לפני מספר שבועות העניקה למנכ״ל החברה רווח אישי של למעלה ממליארד דולר. כל העיניים נשואות למה שמתכננים אילון וטסלה בשנה הקרובה וההשקעות ממשיכות לזרום ולעודד את צמיחת החברה.
עם זאת, התפרצות נגיף הקורונה שמשתקת את סין יכולה לשבש את התכניות למשקיעים רבים: העליה המתמשכת במספר הנדבקים והמתים בגלל הנגיף, יחד עם הבהלה העולמית סביב המגיפה החדשה מעכבות את הפעילות העסקית בסין ועלולות להביא לירידה משמעותית במכירות במדינה.
זאת לא הפעם הראשונה שהמשק הסיני מושפע ממגפה: כשבוחנים את השווקים הסינים והעולמיים בזמן התפרצות ה-SARS לפני 16 שנה רואים האטה נרחבת, עם ירידות רבות בשווקים שונים. על אף שעברו רק מספר שבועות מאז החל העיסוק האינטנסיבי בנגיף ובהשלכותיו על העולם, השוואה קצרה של הבורסה העולמית מראה תמונה דומה לזו שהייתה במגפה הקודמת ואף משמעותית יותר.
על רקע ההתרחשויות האלו טסלה אמורה להחזיר לממשלה ולבנקים בסין כמעט שני מיליארד דולר שניתנו כהלוואות במטרה לבנות את המפעל החדש בשנגחאי עד מרץ הקרוב. בתרחיש הגרוע ביותר התקדמות מגיפת הקורונה עלולה להביא את הכלכלה הסינית לתקופת יובש וכך להשאיר את טסלה עם מפעל חדש ועתידני, עם חובות של מיליארדים אך בלי הרבה הכנסה.