ענקיות שירות שיתוף הנסיעות Uber ו- Lyft צפויות לתת את שירות הנסיעות שלהן באמצעות רכבים חשמליים בלבד, כך על פי התכנית של מדינת קליפורניה. קליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית, שידועה במדיניותה הירוקה, מתכננת להפוך לירוקה יותר על ידי הפחתה של פליטת גזי חממה וכצעד בדרך לשם, לחייב את שתי החברות האמריקאיות לעבור לרכבים חשמליים.
קליפורניה היא מדינה שוחרת רכבים ירוקים וכבר הודיעה בעבר שתשקיע 95 מיליון דולר בתחבורה נקייה, כשהמטרה בסופו של דבר היא לוודא שכל אזרחיה ישתמשו ברכבים ירוקים בלבד. רק כדי לסבר את האוזן, בשנת 2018 שלטה קליפורניה בשוק הרכב החשמלי בארה"ב והייתה אחראית על כמעט 50 אחוז מכלל מכירות הרכבים החשמליים באותה שנה, כך שתכניתה של המדינה לגבי אובר וליפט נראית כמו צעד טבעי.
Uber אמנם לא פועלת בישראל, אבל ידועה מאוד ברחבי העולם ומשמשת מיליוני נוסעים. החברה מספקת שירותי קריאת הסעה באמצעות אפליקציה המאפשרת קשר בין נהגים לנוסעים פוטנציאלים על עקרון כלכלה משותפת. הטכנולוגיה מאפשרת את החיבור בין הנהגים לנוסעים ומספקת את אמצעי התשלום ובתמורה לכך גובה עמלה.
Lyft המתחרה, כמו אובר נולדה בקליפורניה, ומציעה שירות דומה, אלא שלעומת אובר פועלת בארצות הברית בלבד.
על אף שהעיקרון לפיו עובדות שתי החברות הוא כלכלה שיתופית, יש בפעילות שלהן גורמים מזהמים לסביבה. אמנם השירות שלהן חוסך נהגים ומכוניות אבל עדיין מזהם מאוד. כשנהג אובר מבצע נסיעה הוא נוסע הלוך ושוב, מה שיוצר 50 אחוז יותר פליטות גזי חממה מנסיעה ממוצעת ברכב רגיל. בנוסף, בטווח הזמן שבין נסיעה אחת לשנייה, הנהגים יושבים לעתים קרובות במכוניותיהם וממתינים לקריאה, מה שמגדיל את פליטת גזי החממה מרכביהם. מתוך ההנחה הזאת, הודיעה קליפורניה על תכניתה לחייב את החברות בשימוש ברכבים חשמליים בלבד. אבל הרעיון לגרום ל- Uber ו- Lyft להשתמש ברכבים חשמליים איננו חדש. בשנה שעברה ראש עיריית לוס אנג'לס יזם מהלך דומה במטרה לצמצמם את פליטת גזי החממה בעיר.
הצעד הזה של קליפורניה הוא כאמור עוד צעד בדרך להשיג את מטרתה ולהפוך את התחבורה בה לירוקה בלבד. בשנה שעברה חתמה המדינה על הסכם לצמצום פליטת גזי חממה מרכביהן עם ארבע יצרניות הרכב הגדולות, פורד, פולקסווגן, הונדה ו-BMW , המהוות כ- 30% משוק הרכב בארצות הברית. ההסכם, שנחשב מהלך נגד מדיניות הרכב של טראמפ, יביא לכך שהחברות הללו יגיעו לצריכה ממוצעת של של 51 מייל לגלון (21.7 ק״ לליטר) עד שנת 2026. לתכנית הזו של קליפורניה הצטרפה גם קנדה שנתנה לה רוח גבית. כפי שנראה כרגע, טראמפ מתכוון לנסות ולסכל את ההסכם ולערער על זכותה של קליפורניה לקבוע תקנות מסוג אלה בעצמה.