fbpx

נוסעים רחוק: בקליפורניה מתכננים רכב חשמלי עם טווח של 1,500 ק"מ

סקר חדש בבריטניה מראה שסוגיית מרחק הנסיעה היא הגורם העיקרי לרתיעה מרכישה של רכב חשמלי במדינה. בינתיים, חברת סטרט-אפ חדשה-ישנה מחפשת למתוח את הטווח לשיאים חדשים בעזרת רכב שנראה כמו מטוס ויעיל פי 2.5 מהטסלה S.

סקר חדש שנערך בבריטניה על ידי חברת Venson Automotive Solutions ניסה לבחון את הגורמים המרתיעים נהגים מהחלפת רכבם המונע בדלק מאובן לכזה המונע בחשמל. מבין העונים, 69 אחוזים ציינו את דאגתם בנוגע לנגישות עמדות טעינה. כמו כן, 57 אחוזים מהמשיבים ציינו שטווח הנסיעה מהווה שיקול מרכזי בנוגע למעבר לרכב חשמלי. 

ממצאי הסקר חשובים במיוחד שכן שבריטניה החלה לאחרונה מאמץ לאומי לצמצום פליטות מזהמות שצפוי להזניק את הביקוש לרכבים חשמליים בממלכה בשנים הקרובות.

טווח המכוניות החשמליות בעלייה מתמדת 

העובדה שהנהגים הבריטים, בדומה לחבריהם ברחבי העולם, שמים את קריטריון הטווח כחשוב ביותר ברשימת שיקוליהם היא בגדר חדשות טובות לענף הרכב החשמלי: טווחי הנסיעה של הרכבים החשמליים הולכים ומשתפרים באופן מתמיד בשנים האחרונות כך שהם הופכים רלוונטיים יותר ויותר. שיפורים בטכנולוגית הסוללות יחד עם התייעלות כלכלית משמעותם שיפור הולך וגדל בטווחים ללא האמרת מחירים. כיום, רוב מוחלט של הרכבים מגיע בקלות לטווח של 200 ק"מ בטעינה בודדת. רכבים אחרים כבר נושקים לטווחים כפולים מכך ואף יותר.

דוגמה למגמה זו ניתן לראות בדגם ה-S של טסלה ששיפר את הטווח שלו במעל ל-160 קילומטרים בדירוג EPA בין מודל 2012 ל-2019. קפיצה גדולה נוספת שממחישה את המגמה בקבוצת מחיר אחרת של הענף היא הרנו Zoe שנמכרת בישראל: בין השקתה ב-2012 לגרסתה הנוכחית השתפר הטווח בכ-190 קילומטר.

הבטחות העבר ויכולות ההווה

המחשבה על רכב שאינו מצריך הטענה במהלך היום ומסוגל להתמודד עם נסיעה בין-עירונית בקלות קסמה לנהגים רבים עוד לפני טסלה. בדיוק להגשמת חלום זה מכוונות חברות סטראט-אפ רבות ברחבי העולם ובהן חברת אפטרה מקליפורניה.

חברת Aptera – ששמה מגיע מהביטוי היווני "נטול כנפיים" – שבה לחיים לאחרונה לאחר שמונה שנים של חוסר פעילות והניסיון הקודם שלה לייצר את ה-Aptera, רכב היברידי דו-מושבי בעל שלושה גלגלים שנראה כמו מטוס חסר כנפיים. הרכב היה יעיל במיוחד ועל פי התכנון הצריך טעינה אחת ל-190 קילומטרים וסך הכל צרך כ-1.2 ליטר דלק לכל 100 קילומטרים.

בגלגולה הנוכחי שהחל השנה החברה מתכוונת לייצר רכב קטן הדומה לדגם המקורי אך בעל יעילות מדהימה שעומדת על 100 וואט-שעה לכל מייל. לשם השוואה, הטסלה מודל S דורש פי 2.5 מכך.

יעילותה של המכונית תאפשר לה להגיע לטווח של כ-640 קילומטר בגרסת סוללה קטנה (40 kWh) וכ-1600 קילומטר בגרסת סוללת 100 kWh.

עד כווית בלי לתדלק

הרכב החשמלי של חברת Aptera יוכל לנסוע למרחקים ארוכים על טעינה בודדת באמצעות תכנון אווירודינמי נכון (קרדיט תמונה: Aptera)

החברה מתכננת להגיע להישג זה באמצעות גוף מכונית העשוי שכבות פלסטיק המותכות יחד עם שרף, בלי שימוש באלומיניום. הגוף מעוצב בצורה אווירודינמית, בהתאם למודלים ממוחשבים של מעבר גוף בתוך נוזל, כך שהתכנון יביא את המכונית ליעילות שלא נראתה כמוה עד היום בענף.

עם מנוע המפיק 50kW (שמיוצר ע"י חברה מזרח אירופית החתומה על הסכם סודיות), צוות אפטרה מתכנן לבחון הן דגם דו-גלגלי והן דגם תלת-גלגלי, ולדברי מנכ"ל ומקים החברה סטיב פאמברו יוגבל "רק על-ידי חיכוך הגלגלים".

מפחדים לחזור על טעויות

בגלגולה הנוכחי אפטרה מתנהלת בזהירות עם תקציב של מיליונים בודדים, אך בניגוד לעבר היא מסרבת לקבל הזמנות מראש עד אשר יהיו תאריכי משלוח לדגמים הראשונים. החברה מתכננת להשקיע כ-2.5 מיליון דולר לצורך בניית שלושה דגמי אב-טיפוס עד סוף השנה, בתקווה להגיע לעיצוב הסופי במהלך שנת 2020.

באופן רשמי אפטרה מתכננת לייצר כ-10,000 דגמים עד שנת 2022 וכ-40,000 הזה עד 2024. אומדנים אלה תומכים בהצהרות שהיצרנית האמריקנית הזעירה לא מכוונת להיות דומה לטסלה במונחי נפח, אלא למלא נישה של רכבים יעילים במיוחד.

דבר זה מציב את החברה מול מתחרה אחת עיקרית כרגע – חברת סטרט-אפ הולנדית בשם Lightyear, שמכוונת ליעד "צנוע" יותר של 800 ק"מ עבור כל הטענה. זאת, בעזרת חיפוי לוח סולארי בשטח של 5 מטר רבוע שיטעין את הרכב ב-12 קילומטר נוספים בכל שעת נסיעה. עם זאת, הלייטייר צפויה לפנות לקהל אחר מהאפטרה ולהתהדר בתג מחיר יקר במיוחד: כ-150,000 דולר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button