fbpx

הרכב החשמלי של אפל מתקדם- ויכול למשוך את גוגל עמוק לתחרות

אחרי שתוכנן, נגנז, חזר ונגנז שוב, פרויקט הרכב החשמלי של אפל שוב קורם עור וגידים, כך על פי מקורות בחברה. אפל צפויה להציג ביצועי סוללה מרשימים בזכות הטכנולוגיה הייחודית לה, אך כבר הייתה יכולה להיות חברת רכב חשמלי מרכזית אילו הייתה מסכימה להצעה של מאסק ב-2018.

הרכבים החשמליים, כפי שהוכיחה לנו טסלה, הם רעיון טכנולוגי בהרבה מאשר קופסת מתכת שמזיזה אותנו ממקום למקום. כבר עכשיו הרכבים החשמליים הם למעשה סוכנים של טכנולוגיית בינה מלאכותית ופוטנציאל לפתרון הסעת המונים כפי שרק דמיינו לפני עשור.

בתוך שנים ספורות עשויים הרכבים להפוך מעגלה עם מנוע למרכיב דרכו נוכל לנהל את חיינו – אם באמצעות מערכות בידור, דרך מניעת הצורך להישאר ערניים מאחורי ההגה ועד לאפשרות לנהל פגישות עבודה מורכבות בזמן שנוסעים לצימר בגליל. האמת, תהליך שמזכיר את השינוי שעברו הטלפונים הניידים בעשור האחרון.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם?
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כשחושבים מחדש על מקומם של הרכבים, כפי שהתחבורה החשמלית גורמת לנו, קשה להיות מופתעים מהרעיון של אפל לפתח רכב חשמלי ואוטונומי משלה, שהחל להישמע כבר ב-2014 ועשוי, לפי הדיווחים האחרונים, להגיע לייצור תוך ארבע שנים.

מוכנים להתקדם בתכנית

רכב עם הלוגו של אפל עליו
צילום: Withgod / Shutterstock.com

תכניות הרכב של אפל התקדמו בקצב משתנה לאורך השנים האחרונות, כשהשמועות הראשונות על פיתוח רכב הגיעו הרבה לפני שרכבים חשמליים היו הדבר שכולם מדברים עליו. במסגרת הפרויקט, שכונה ׳פרויקט טיטאן׳, החלה החברה לעצב רכב מאפס. 

בשלב מסוים, אפל גנזה את הפרויקט ומיקדה מחדש את מאמציה בתחום התוכנה, עד שבשנת 2018 גויס עובד לשעבר של טסלה לפקח מחדש על הפרויקט. למרות שב-2019 הושהה הפרויקט על 190 אנשי הצוות שבו, גורמים אפל דיווחו ל״רויטרס״ שהחברה התקדמה מספיק על מנת לכוון לייצור רכב לצרכנים, בתכנית שעדיין לא נחשפה לציבור.

התכנית של אפל מתכתבת עם מתחרתה המרכזית, אלפאבית (חברת האם של גוגל), שהחלה בבניה של מוניות רובוטיות שמיועדות להקמת מערכת היסעים ללא נהג. כרגע לא ברור אם אפל תבנה את הרכב בעצמה או שתסתמך על שותפות עם חברת רכב, אך על פי המקורות בחברה מדובר על רכבים פרטיים בייצור נרחב ולא על מונית רובוטית או רכב מסחרי.

מיטב המהנדסים ושיתוף פעולה אסטרטגי

בדרך לרכב חשמלי משלה, אפל קטפה מהנדסים מטסלה, פורשה וחברות אחרות – כולל אלכסנדר היצינגר, שהגיע מפולקסווגן וכבר חזר אליה על מנת לנהל את פרויקט ׳ארטמיס׳ העתידני של אאודי.

למרות שהפרויקט עוד עשוי להידחות בשנה או יותר, גורמים רבים בשוק משוכנעים שהפעם הכוונות של אפל מספיק רציניות ושהתכניות ישימות על מנת להתקדם לכיוון הייצור. שמועות על קשר בין אפל ובין חברות לפיתוח סנסורים לרכבים כבר החלו לצוץ.

בכל הנוגע לייצור עצמו, השמועות הן שאפל פנו לחברת מגנה (Magna), שכבר פיתחה פלטפורמה לרכבים חשמליים לשימושן של חברות אחרות. לא ידוע מה השיחות העלו אך במקביל חשפה פוקסקון (Foxconn), שותפת ייצור ותיקה של אפל, פלטפורמת רכב חשמלי משלה.

הרכב החשמלי, אם וכאשר יגיע להשקה רשמית, יונע באמצעות הסוללות שפיתחה אפל, ה-״מונוסל״ (Monocell). הסוללות של ענקית הטכנולוגיה מתוכננות להשתלב זו עם זו בצורה פשוטה יותר מאשר חברות הרכב מייצרות היום, והן מסוגלות לאגור יותר אנרגיה ביחס ליחידת נפח מאשר סוללות מסורתיות. במקביל, אפל בוחנת בימים אלו תרכובות כימיות שונות להפעלת הסוללות.

iTesla-  עד לפני שנתיים טסלה רצתה להימכר לאפל

עוד לפני שרעיון הרכב תוצרת אפל הספיק להותיר חותם במחזור חדשות הטכנולוגיה, הגיע מי שנחשב היום בין היזמים הגדולים בעולם והוכיח שהוא גם יכול למשוך אליו את אור הזרקורים בהינף יד.

כמעט במקביל לחשיפת התכניות של אפל הודיע אילון מאסק שהוא פנה לטים קוק, מנכ״ל אפל, בניסיון למכור לה את טסלה – וזה קרה לפני לא הרבה זמן. לפי מאסק, הפניה נעשתה ״בימים האפלים ביותר של תוכנית מודל 3״ (ככל הנראה תחילת 2018, קצת לפני שהתחילו המכירות) במטרה למכור את החברה.

אילון מאסק, מנכ״ל טסלה, לאחר שיגור הפלקון 9 של SpaceX בועידה
אילון מאסק (צילום: Alex Gakos / Shutterstock.com)

הפניה של מאסק לאפל אינה מפתיעה. במהלך העשור שעבר מאז הפכה לחברה ציבורית, טסלה ראתה ימים קשים במיוחד, ומאסק ניסה למכור אותה גם ללארי פייג׳ מגוגל (שהשקיע בה בתחילת הדרך) ב-2013.

בשורת ציוצים בטוויטר כתב מאסק שבזמן שניסה למכור אותה, שוויה של טסלה עמד על עשירית משוויה היום, כרבע משוויה של אפל. טים קוק, לפחות לפי מאסק, סרב להיפגש אתו בנושא. את התהייה על טיב עולם הרכב אילו טסלה הייתה עוברת לשליטת אפל נותיר לכם.

לא סטארט-אפ רכב

עולם הרכב החשמלי, כמו עולם הסטארט-אפ הטכנולוגי, מלא בכישלונות ובחלומות שחוזרים למגירה. מצד שני, אחרי 6 שנים של שמועות, ההודעות הנוכחיות הן כנראה הרציניות ביותר שראינו בקשר לרכב של אפל עד כה.

כשלוקחים בחשבון את מצב השוק – בו טכנולוגיית הסוללות השתפרה פלאים, המחיר הולך ומתקרב לשוויון עם הנעה בדלקים מאובנים והביקוש ההולך וגובר – אפשר לקחת את הרעיון של אפל הרבה יותר ברצינות.

עם העוצמה הכלכלית ויכולת הייצור חובקת העולם שיש ליצרנית האייפון, ברור שהכניסה שלה לעולם הרכב החשמלי לא תראה דומה בשום צורה לניסיונות של חברות ההזנק להגיע להישגים משמעותיים בתחום. כשהיא לא תלויה בהזמנות מוקדמות או בגיוס הלוואות לקיומה, אפל יכולה לקדם דגמים חשמליים שישנו את השוק מבחינת הביצועים והמחיר בקלות יתרה.

(תמונת כתבה: לוגו של אפל על בניין החברה, צילום: zomby / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. לדעתי עדיף פשוט לקנות רכב של טסלה או שאר חברות הרכבים שיש בשוק ולא לנסות לקנות רכבים שהיו של אפל או גוגל… זה לא מקום, לדעתי, והם היו הרבה יותר יקרות ממה שכבר לראות בהשוואה למכשירי הסוללרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button