כחלק מהמאבק בזיהום שמקורו באמצעי התחבורה, זיהום אשר על פי כל דעות המומחים העדכניות מגביר תחלואה ותמותה, החליטו הרשויות באמסטרדם לאסור על שימוש בכלי רכב שורפי דלקים עד לשנת 2030.
כעת נחשפת תכנית ברשות המקומית, לפיה החל משנת 2030 ייאסר שימוש בכלי רכב שורפי בנזין וסולר ברחבי העיר באופן גורף. התוכנית לצמצום השימוש בכלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית צפויה להיות הדרגתית ובעלת מספר פעימות עד לאיסור המוחלט ב-2030.
השלב הראשון צפוי להתחיל מהשנה הבאה, בה העירייה מתכוונת לאסור על מכוניות דיזל בנות למעלה מ-15 שנה להיכנס לעיר. לאחר מכן, ב- 2022 לא תותר כניסה לאוטובוסים שורפי דלק למרכז העיר. הפעימה הבאה אשר צפויה ל-2025 תאסור על שימוש באמצעי תחבורה תיירותיים השטים בתעלות המפורסמות של העיר, יחד עם קטנועים שורפי דלק.
העירייה מתכוונת להתקין תחנות טעינה לכל אלו שירכשו כלי רכב מונע חשמל, וזאת על מנת לעודד את תושבי העיר לזנוח את הרכבים המזהמים שלהם לטובת מכוניות חשמליות. נכון להיות, פזורות ברחבי העיר כ-3000 תחנות טעינה חשמליות, ועל פי ההערכות יש צורך בין 16,000 ל- 23,000 עד 2025 על מנת לעמוד בביקוש.
בכך מצטרפת אמסטרדם לערים אחרות באירופה עם יוזמות דומות. מדריד, אשר החלה להגביל מכוניות מונעות בנזין אשר יוצרו לפני שנת 2000, ומכוניות דיזל אשר יוצרו לפני 2006 בתוך העיר. כמו כן רומא, אשר מתכוונת לאסור על מכוניות דיזל להיכנס למרכז העיר החל משנת 2006, ובדנמרק יש כוונה לאסור לחלוטין שימוש במכוניות מונעות בנזין ודיזל עד שנת 2030, ומכוניות היברידיות עד 2035.
לא כולם שבעי רצון מכוונת הרשויות באמסטרדם. הלובי של יצרני הרכב למשל טוען שהיוזמה לא ידידותית כלי מעוטי הכנסה, ומיועדת לעשירים בלבד, שכן לא לכולם יהיו האמצעים להחליף את רכבם שורף הדלק במכונית חשמלית חדשה. למרות זאת, הוגי התוכנית צופים כי המהלך יגדיל בצורה נכרת את שוק המכוניות החשמליות המשומשות, ויאפשר גם למעוטי הכנסה להמיר את הרכב המזהם באחד שלא פולט זיהום.
המגבלה היא ייצור. אף אחת מן היצרניות חוץ מטסלה לא ערוכה לייצור המוני באמת.