שנת 2025 ממשיכה להביא עימה בשורות יוצאות דופן בתחום הרכבים החשמליים – במהלך החודשים האחרונים הגיעו לכאן מספר דגמים ומותגים חשמליים שהציעו תמחור אטרקטיבי מאוד ומשתלם לרכבים מרווחים ומאובזרים, ולא פחות חשוב – בעלי טווחי נסיעה גבוהים וטעינה מהירה מאוד.
נראה שתעשיית הרכב הסינית עברה קפיצת מדרגה משמעותית בשלוש השנים האחרונות, והיא ממשיכה לספק הפתעות (טובות) לצרכן הישראלי – ובמובן הזה ההשקה של IM מוטורס בישראל היא גם חלק מקפיצת המדרגה של תעשיית הרכב החשמלית וגם של הבשורות החשמליות של השנה בארץ.
IM מוטורס הוא מותג רכב חשמלי פרימיום מבית SAIC, יצרנית רכבים סינית שבבעלותה מותגים כמו MG או מיפה. המותג מגיע לישראל עם שני דגמים מעניינים מאוד – הראשון IM5 – רכב סדאן חשמלי, ו-IM6, רכב פנאי חשמלי.
שני הדגמים מבוססים על פלטפורמה חשמלית זהה ומוצעים בשתי גרסאות סוללה שמציעות טווחי נסיעה שנעים בין 505 ק״מ ועד ל-710 ק״מ לפי התקן, טעינה סופר מהירה (עד 396 קילוואט), ומערכת הנעה עצמתית (בגרסת הביצועים הנעה כפולה בהספק של 777 כוחות סוס).
מעבר לכך שני הדגמים מציעים פנים מרווח, עיצוב נקי ואסתטי וחבילת אבזור נדיבה ויוצאת דופן, שכוללות בין היתר גג פנורמי, היגוי אחורי, תא אחסון מקורר, ובגרסאות הבכירות גם מתלי אוויר.
שני הדגמים זכו לדירוג של 5 כוכבים במבחני הריסוק האירופאיים Euro NCAP, והם מצוידים בשלל מערכות בטיחות יחד עם מספר מערכות אוטונומיות מעניינות המאפשרות לרכב להכנס ולצאת מחניות, ולחזור על עקבותיו ברוורס – עוד על כך בהמשך.
IM מוטורס IM5
דגם ה-IM5 הוא דגם סדאן חשמלי, שמציע את טווחי הנסיעה הגבוהים יותר מבין שני הדגמים, יחד עם תמחור נמוך יותר מדגם ה-IM6 – הדגם נמכר במחיר התחלתי של 205 אלף שקלים לגרסת הכניסה.
סוללה, טווח והנעה
שני הדגמים מבוססים על פלטפורמה זהה, והם נמכרים בשלוש גרסאות:
- גרסת 75kWh RWD – גרסת הכניסה מצוידת בהנעה אחורית ובסוללת 75 קוט״ש, המספקת טווח נסיעה מוצהר של עד 490 ק״מ לפי התקן. טווח הנסיעה הריאלי של גרסה זו צפוי לנוע באיזור ה-400 ק״מ בפועל.
- גרסת 100kWh RWD – בעלת הנעה אחורית וסוללת 100 קוט״ש, המספקת טווח נסיעה של עד 710 ק״מ לפי התקן. טווח הנסיעה הריאלי של גרסה זו צפוי לנוע באיזור ה-550 ק״מ בפועל.
- גרסת 100kWh AWD – גרסת ההנעה הכפולה, מצוידת בהנעה בהספק של 777 כוחות סוס, ותאוצה מעמידה למאה קמ״ש ב-3.2 שניות בלבד. לגרסה זו טווח נסיעה של 575 ק״מ לפי התקן, שצפוי להתרגם בפועל לכ-450 עד 500 ק״מ.
לגרסת הבסיס טעינה מהירה בהספק של 153 קילוואט – המאפשרת לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ בעשר דקות של טעינה בלבד. לגרסאות עם הסוללה הגדולה הספק טעינה מירבי יוצא דופן של 396 קילוואט – מה שמאפשר, תיאורטית לפחות, לקבל עוד 100 ק״מ של טווח בפחות מ-5 דקות של טעינה.
נציין שהספקי טעינה כאלו הם נדירים, הדגם היחיד לו הספק טעינה גבוה יותר הוא זיקר 7X עם הספק טעינה של 450 קילוואט – אך נכון להיום אין בישראל עמדות המאפשרות הספקי טעינה גבוהים כל כך (מצב זה עתיד להשתנות עם ההקמה של רשת הטעינה של אקספנג בישראל). מבלי להכנס לפרטים יותר מדי נציין שגרסאות אלו יוכלו להנות ממלוא הספק הטעינה של העמדות האולטרה מהירות בישראל, שיאפשרו לכם לקבל עוד 100 ק״מ של טווח בפחות מעשר דקות של טעינה (לפריסת עמדות מהירות ראו מפת עמדות טעינה).
| גרסה | IM5 RWD 75kWh | IM5 RWD 100kWh | IM5 AWD 100kWh |
|---|---|---|---|
| הנעה | אחורית | אחורית | כפולה |
| הספק (כ״ס) | 295 | 408 | 777 |
| טווח נסיעה מוצהר (ק״מ) | 440 | 655 | 575 |
| טווח נסיעה עם ג׳אנט אווירודינמי (ק״מ) | 490 | 710 | – |
| סוללה (קוט״ש) | 75 | 100 | 100 |
| טעינה מהירה (קילוואט) | 153 | 396 | 396 |
פנים הרכב ואבזור
כבר בגרסת הכניסה ה-IM5 מציע אבזור עשיר מאוד – סביבת הנהג מעוצבת בצורה נקיה ואסתטית ומצוידת בשני מסכים גדולים מאוד – לוח מחוונים ומולטימדיה במסך אחד בגודל ״26.3, יחד עם מסך שליטה בגודל 10.5״, תמיכה אלחוטית באנדרואיד אוטו ובאפל קארפליי, תאורת אווירה, בקרת אקלים דו-איזורית, משטח טעינה אלחוטי לנייד עם אוורור, קונסולה מרכזית עם תא אחסון מקורר, חימום לארבעה מושבים יחד עם אוורור למושבים הקדמיים, חימום הגה ועוד.
הדגם מצויד גם בגג פנורמי גדול, שמשה וחלונות אחוריים כהים, ידיות דלתות נסתרות, מראות מתקפלות חשמלית, תא מטען חשמלי בנפח של 457 ליטרים ותא מטען קדמי בנפח צנוע של 18 ליטרים.
בגרסת ה-RWD 100kWh תקבלו גם חישוקי 20״ ואפשרות למתלי אוויר בתוספת תשלום. גרסת ההנעה הכפולה מגיעה עם מתלי אוויר וחישוקי 20״.
IM מוטורס IM6
ה-IM6 צפוי להיות הדגם הפופולארי יותר – מדובר בדגם פנאי, גבוה יותר מה-IM5, ומרווח מאוד. הדגם מגיע עם טווחי נסיעה שנעים בין 450 ל-625 ק״מ לפי התקן – עם טווחי נסיעה בעולם האמיתי שצפויים לנוע בין 400 ל-500 ק״מ כתלות בגרסה.
סוללה, טווח והנעה
כאמור ה-IM6 מבוסס על אותה הפלטפורמה של ה-IM5 והוא מוצע באותן שלוש גרסאות, אך עם נתונים מעט שונים בגלל גודלו ומשקלו:
| גרסה | IM6 RWD 75kWh | IM6 RWD 100kWh | IM6 AWD 100kWh |
|---|---|---|---|
| הנעה | אחורית | אחורית | כפולה |
| הספק (כ״ס) | 295 | 408 | 777 |
| טווח נסיעה מוצהר (ק״מ) | – | 555 | 505 |
| טווח נסיעה עם ג׳אנט אווירודינמי (ק״מ) | 450 | 625 | – |
| סוללה (קוט״ש) | 75 | 100 | 100 |
| טעינה מהירה (קילוואט) | 153 | 396 | 396 |
פנים הרכב ואבזור
לדגם בסיס גלגלים של 2,950 מ״מ (כמו גם ל-IM5) – מה שמאפשר את תא הנוסעים המרווח מאוד, וממצב אותם בין דגמים כמו טסלה מודל Y (עם 2,890 מ״מ) לדגמים כמו יונדאי איוניק 5 (עם 3,000 מ״מ).
רשימת האבזור של ה-IM6 ארוכה ומפנקת כמו ה-IM5, עם לוח מחוונים ומולטימדיה במסך אחד בגודל ״26.3, יחד עם מסך שליטה בגודל 10.5״, תמיכה אלחוטית באנדרואיד אוטו ובאפל קארפליי, בקרת אקלים דו-איזורית, משטח טעינה אלחוטי לנייד עם אוורור, קונסולה מרכזית עם תא אחסון מקורר, חימום לארבעה מושבים יחד עם אוורור למושבים הקדמיים, חימום הגה ועוד.
גם כאן הדגם מצוידת בגג פנורמי גדול, שמשה וחלונות אחוריים כהים, ידיות דלתות נסתרות, מראות מתקפלות חשמלית, אך תא המטען גדול יותר – 646 ליטרים, יחד עם תא מטען קדמי בנפח 32 ליטרים.
בטיחות ומערכות אוטונומיות
מעבר לדירוג 5 כוכבים במבחני הריסוק האירופאים, שני הדגמים מצוידים בשלל מערכת בטיחות הכוללות בין היתר 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית עם תיקון סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, ניטור שטח מת, התרעת התנגשות אחורית ועוד, עם דירוג אבזור בטיחות של 7 מתוך 8.
בנוסף שני הדגמים מספקים ארבע פעולות אוטונומיות, בלחיצת כפתור:
- כניסה אוטונומית לחניה – הרכב יסרוק את החניה הקרובה ויכנס לחניה באופן אוטונומי.
- יציאה אוטונומית מהחניה – גם כאן הרכב יסרוק את הסביבה וייצא מהחניה באופן אוטונומי.
- חזרה על מסלול ברוורס – במידה ונכנסתם לרחוב צר או לסמטה ללא מוצא, בלחיצת כפתור הרכב יוכל לחזור על עקבותיו ברוורס, עד 100 מטרים.
- הצמדות למדרכה בחניה – לאחר חניה במקביל למדרכה, הרכב יתקרב אל המדרכה בעזרת שימוש בהיגוי האחורי, המאפשר לדגם לתמרן ביעילות.
עלויות טעינה ואחזקה
טעינה מלאה של ה-IM5 או ה-IM6 מעמדת טעינה ביתית צפויה לעמוד על כ-50 שקלים בלבד לגרסאות הכניסה או כ-65 שקלים בלבד לגרסאות הבכירות עם הסוללה הגדולה – בפועל מדובר על עלות חשמל של כ-12 אג׳ לקילומטר. לצורך השוואה רכב בנזין מקביל צורך דלק בעלות של כ-60 עד 70 אג׳ לקילומטרים – בנסועה שנתית של 20 אלף קילומטרים מדובר בחסכון של 10,000 שקלים בשנה ויותר.
בנוסף לרכב יש אחריות מלאה (אחריות רכב יחד עם אחריות סוללה) של 8 שנים או 250 אלף קילומטרים.
מחירון
IM מוטורס IM5
- IM מוטורס IM5 – גרסת RWD 75kWh – החל מ-205,000 ש״ח.
- IM מוטורס IM5 – גרסת RWD 100kWh – החל מ-229,000 ש״ח.
- IM מוטורס IM5 – גרסת AWD 100kWh – החל מ-286,000 ש״ח.
IM מוטורס IM6
- IM מוטורס IM6 – גרסת RWD 75kWh – החל מ-215,000 ש״ח.
- IM מוטורס IM6 – גרסת RWD 100kWh – החל מ-239,000 ש״ח.
- IM מוטורס IM6 – גרסת AWD 100kWh – החל מ-286,000 ש״ח.
הזווית שלנו
למרות הירידה במכירות של הדגמים החשמליים בארץ בתחילת השנה, ואולי בזכותה, הגיעו לישראל מספר רב של דגמים חשמליים מעניינים מאוד – בעיקר בזכות התמורה למחיר. בניגוד לשנים עברו, השנה הגיעו דגמי פנאי מרווחים, עם סוללות גדולות וטווחי נסיעה ארוכים ומעבר להכל גם מחירים אטרקטיביים מאוד (החל מ-150 אלף שקלים) – ומשתלמים יותר מרכבי הבנזין המתחרים בהם.
IM מוטורס מצרפת עוד שני דגמים כאלו לאוסף – שני הדגמים מציעים תמורה טובה מאוד למחיר, בכלל הקטגוריות – תא הנוסעים, האבזור, טווח הנסיעה, מערכת ההנעה, מהירות הטעינה, בטיחות הרכב וגם באחריות הרכב והסוללה (ואולי גם ביכולת לחנות בתל אביב, אבל את זה עוד נצטרך לבדוק).
(תמונות כתבה: רונן טופלברג)


