fbpx

האם The Boring Company תזכה בגביע הקדוש של בניית מנהרות בין מנהטן ונמל התעופה JFK?

הרצון להקמת מנהרות מקשרות בין נמל התעופה JFK ומנהטן קיים כבר כמה עשרות שנים, אולם כל ניסיון עד היום נפל כי לא עמד בבחינת היתכנות של פרויקט כזה. לאחרונה פנתה עיריית ניו יותר אל חברת Boring, במטרה לבחון האם הגישה שבה החברה נוקטת היא ברת יישום. מדובר במגעים ראשוניים בלבד. מהנדסים העלו חששות בנוגע למידת היתכנות פרויקט שכזה אולם חברת Boring משוכנעת שיש לה פתרונות גם עבור החששות שעלו. בשלב זה הופסקו המגעים לקידום הפרויקט. פרויקטים דומים נמצאים בשלבי אישור: נמל התעופה בשיקאגו, איצטדיון הדודג'רס ב- LA וחיבור בין וושינגטון DC ומרילנד.

חששות ותשובות

פרויקט חיבור JFK עם מנהטן הוא מורכב במיוחד כיוון שהוא עובר תחת נהר ותחת שטחים מאוכלסים בצפיפות בברוקלין ובקווינס. מדובר במקטע בן 22.6 ק"מ הנגיש היום באמצעות תחבורה ציבורית אך דורש החלפת כלי תעבורה בחלק מהדרך. הפתרון של חברת Boring לו הם קוראים הלולאה – Loop כולל חציבת 2 מנהרות צרות במיוחד בקוטר של כ-4.24 מ' שיאפשרו מעבר ישירות מהטרמינל ועד למרכז העסקי של מנהטן ובחזרה (מנהרה לכל כיוון) במהירות וללא צורך בהחלפת כלי רכב.

החששות שהועלו על ידי המהנדסים שבדקו את התוכנית נוגעים בכמה תחומים. ראשית, קיים חשש לאיכות האוויר לנשימה בתעלות כה צרות. השיחות היו ראשוניות ולא הגיעו לרמה בו הוגשה תוכנית או נקבעו הרכבים שינועו בתעלות, החלטה המשפיעה איכות האוויר במנהרות. חשש נוסף הועלה ביחס לנגישות המנהרות לצוותי חירום במידת הצורך. הפתרון הכללי של חברת Boring לנושא, וחזונו של אילון מאסק מנכ"ל החברה, כולל נקודות יציאה רבות וקרובות שיאפשרו לרכבי החירום נגישות קרובה למקום האירוע. בנוסף, הועלה חשש שהקידוח יסכן את רשת המנהרות הקיימת. דובר חברת Boring טען כי אופן תכנון המנהרות אינו משפיע על חוזקן של המנהרות הקיימות.

אילון מאסק הוזמן לקיים מגעים ראשונים בנושא בשנה החולפת עם עיריית ניו יורק. מגעים אלו הופסקו לאחרונה לפני הבשלת הרעיון לכלל תוכנית מפורטת.

חזון מנהרות תת קרקעיות בתלת ממד המשמשות רכבים חשמליים אוטונומיים

חברת Boring סיימה הקמת מקטע מנהרה תת קרקעי בהות'ורן קליפורניה באורך של 1.83 ק"מ לצורכי מחקר בדצמבר. חזון החברה: הורדת צפיפות הכבישים על ידי בניית מארג תעלות תת קרקעיות בעומקים משתנים שישמשו רכבים חשמליים, רצוי אוטונומיים.

הירידה לרשת התעלות תהיה באמצעות מעליות אנכיות ורמפות ספירליות. לרכבים החשמליים יתווספו זוג גלגלי עזר נשלפים שיעזרו בניווט בתוך התעלות הצרות ויאפשרו נסיעה בטוחה ומהירה יותר. גלגלי עזר כאלו ניתן יהיה להרכיב גם על רכבים חשמליים של חברות נוספות לטסלה.

שימוש ברכבים חשמליים בעלי אפס פליטה מגביר את בטיחות השימוש בתעלות לעומת רכבי בעירה פנימית. בניגוד לקוי רכבת תחתית, אין צורך בקווי מתח גבוה כך שגם הסיכוי לשריפות יורד ונסיעה בתעלות אינה חשופה לפגעי מזג האוויר. נסיעה בתעלות פותרת בעיות נוספות כגון חסימת כבישים, חלוקת שכונות או זיהומי רעש בעת הבנייה. תחנות כניסה למנהרה בתצורת מעלית תופסות כשני מקומות חנייה רגילים וניתן לבנות רבות כאלו לאורך המנהרה, דבר שיאפשר כניסה ויציאה קרובות ליעד המבוקש.

בין הרכבים החשמליים הפרטיים מתוכננים לפעול גם רכבים חשמליים אוטונומיים באופן רציף. אלו יספקו תחבורה נוחה גם למי שאין ברשותו רכב חשמלי.

לנצח את גארי ה- 6

חציבת תעלות כיום היא מאד איטית ויקרה. חציבת מייל אורכת בין 3-6 חודשים ועולה קרוב למיליארד דולר. מהירות החציבה של מכונות החברות האחרות איטית פי 14 ממהירות התקדמות של חלזון. מטרת חברת Boring היא להגיע למהירות חציבה של מייל בשבוע – בערך פי 15 מהמהירות הקיימת כיום ומעט מהר יותר מקצב חילזון. במשרדי החברה מחזיקים את גארי ה-6, החילזון שאותו הם מתכוונים לנצח.

חלק גדול מהבעיות הגורמות לאיטיות כיום נובעות מניהול לא יעיל: חציבה מתבצעת בחלק קטן מהזמן ויתר הזמן מוקדש לבניית חיזוקים לקירות התעלה. שימוש באוטומציה להקמת התמיכה בקירות יאפשר פינוי חול רציף וחציבה במקביל לעבודת חיזוק. התכנון בחברת Boring הוא לעבור לשיטת ייצור הבטון באתר תוך שימוש בחול המפונה כדי ליצור את התומכות. בנוסף, בכוונתם ליצור לבנים מיתרת החול ולמכור אותן. במידה ומכירת הלבנים תצליח, ייתכן וכך ניתן יהיה לממן את הפרויקט כולו ואפילו לתרום לבנים בחינם למגורים ברי השגה. בנוסף, החברה תשתמש בכלי חפירה חזקים פי 3 מהקיים בשוק, שנמצאים כיום בשלבי פיתוח. חפירת מנהרת הות'ורן הסתיימה בדצמבר. עלות חפירה של מקטע באורך דומה עומדת כיום על מעל למיליארד דולר, העלות בפועל לחברה עלתה בערך 10 מיליון דולר בלבד ומהווה הוכחת היתכנות לחזון החברה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button