fbpx

רשת עמדות הטעינה המהירות, IONITY, מעלה מחירים

חברת IONITY המספקת תשתיות טעינה מהירות לרכבים חשמליים בנקודות שונות, הודיעה על עדכון תעריפים החל מסוף ינואר 2020. למרות שבחברה ניסו להציג את התעריפים החדשים כמשהו חיובי, כמו גם הניסיון לתת למהלך הזה פן של שקיפות ודיוק במחירים, בסופו של דבר מדובר בהעלאת מחירים לא קטנה.

שיטת התעריפים החדשה תתבסס על קילוואט לשעה והתעריף יעמוד על 0.79 אירו לכל קילוואט שעה אחד. בשלב הזה, התעריפים החדשים יחולו על הרשת האירופאית אך עד סוף ינואר, עדיין יוכלו הנהגים לטעון את הרכבים שלהם בתחנות הטעינה הללו בתעריף הקבוע של שמונה אירו לטעינה אחת, לא משנה הכמות או הזמן, כפי שהיה נהוג עד עכשיו.

רשת IONITY היא יוזמה של כמה יצרניות רכב: ב.מ.וו, מרצדס-בנץ, פורד וקבוצת פולקסווגן ביחד עם אאודי ופורשה. המטרה של הקבוצה הזאת היא להקים תחנות טעינה מהירות וחזקות של שלוש מאות וחמישים קילוואט כל אחת עבור הרכבים החשמליים, על מנת לסייע להם בנסיעות הארוכות ברחבי אירופה. ברשת IONITY, פרוסות כיום כמאתיים תחנות טעינה חשמליות ועוד כחמישים נמצאות כעת בבניה, כשהתוכניות הן להכפיל את מספר התחנות לארבע מאות ולהפיץ אותן בעשרים וארבע מדינות באירופה.  

דובר מטעם חברת IONITY טוען שעליית התעריפים היא סימן שמראה לאן שוק הטעינות המהירות מתקדם ושהתעריף הקבוע של שמונה אירו שהיה נהוג עד כה, הוא לא רווחי מסחרית. עוד ציין הדובר שיש אפשרויות רבות אחרות ושהצרכנים אינם מחויבים רק ל- IONITY, על אף שהיתרון של החברה הוא שזאת האפשרות המהירה ביותר כיום.

מנכ"ל  IONITY, מייקל הייאש, הגיב לנושא ואמר: "טבלת התעריפים החדשה שלנו מציעה תמחור מעשי ושקיפות באירופה. כשהם תלויים בצרכים שלהם, ללקוחות שלנו יש את החופש לבחור את המחירים המתאימים ביותר שיש."

לא בטוח שכולם מסכימים עם האמירות הללו ובוודאי שהן מרגיזות לא מעט צרכנים. רבים העלו את טענותיהם נגד שיטת התמחור החדשה ברשתות החברתיות והביעו את זעמם על ידי השוואות מחירים, עצומות נגד ובעזיבה של שירותי החברה. חוץ מהם, גם האגודה הנורווגית לרכבים חשמליים התבטאה בנושא. זו אגודה שמייצגת את שוק הרכבים החשמליים המצליח והמפותח ביותר באירופה ולכן יש לדברים שנאמרים שם השפעה. מזכ"ל האגודה, כריסטינה בו, אמרה: "נראה שתעשיית הרכבים הגרמנית לא מבינה את ההתנהלות של שוק הרכבים החשמליים הנורווגי." עוד אמרה כריסטינה בו, שעליית המחירים הזו היא בבחינת שוד דרכים של נהגי הרכבים החשמליים ושאלה למה בעצם הנהגים בנורווגיה צריכים לשלם יותר על החשמל שלהם מאשר מדינות אחרות.  

רכבים חשמליים בתחנת עמדות טעינה של Ionity בתערוכת הרכב בפרנקפורט

לשם השוואה, אם נסתכל לעבר טסלה ותחנות הטעינה שלה, אפשר לראות שברשת שלה התעריפים הם 0.25 אירו לקילוואט, שזה פחות משליש מהתעריף החדש של IONITY. בחישוב גס, אם לוקחים רכב כמו אאודי אי-טרון, למשל ורוצים לטעון אותו דרך רשת IONITY בתעריף החדש, אנחנו נשלם קרוב לשמונים דולרים לנסיעה של כשלוש מאות ועשרים קילומטרים, מחיר שהוא לכל הדעות יקר במדינות אחרות.

רכב של טסלה מודל 3, שטוענים אותו בתחנה של טסלה בטעינה מלאה, יכול להגיע למחיר שבין עשרים לעשרים וחמישה דולרים וזאת כשטווח הנסיעה של הרכב הוא של יותר מארבע מאות ושמונים קילומטרים. אמנם החישוב הוא כללי, אבל המגמה ברורה- המחירים שונים והכדאיות מתחילה לעלות סימני שאלה. אם רשת IONITY או חברות טעינה אחרות ימשיכו להעלות מחירים בעתיד, הדבר יכול להשפיע על רכישת רכבים חשמליים אצל הקונים שיעשו חישובי כדאיות כלכלית לאורך זמן, כולל האפשרות של טעינה ביתית.

למרות הביקורת ואולי בעקבותיה, החלו כמה יצרניות רכב ששייכות לרשת IONITY להציע סוגים של הנחות גם אחרי עדכון התעריפים החדש. ההנחות הן לנהגים חברי הרשת, חלקם כמנויים שנתיים, אך כרגע מדובר רק בשנה הראשונה כשלא ברור עדיין מה יקרה אחריה. כל יצרנית רכב הצהירה על תעריף אחר בתנאים שונים, אך לא ברור עדיין מה יקרה לאחר מכן והאם המגמה של עליית המחירים תמשיך. 

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close