fbpx

עדכון התוכנה האחרון של טסלה למערכת האוטופיילוט "מוציא לנהגים את האוויר"

עדכון התוכנה האחרון של טסלה כולל שינויים במערכת הטייס האוטומטי שמטרתם לשמור על תשומת לב הנהגים, אך העדכון גרר אחריו ביקורות חריפות מצד הנהגים.

במקרה של טסלה אי אפשר כבר לדעת אם זה עוד טריק שיווקי שנועד למשוך עוד תשומת לב לחלוצת תעשיית הרכבים החשמליים, או בעיה אמיתית:

עדכון 2023.44.30.1 האחרון ששוחרר לכלל נהגי טסלה כולל שינוי שנקרא "השעיית אוטופיילוט". לטענת טסלה הוספת הפיצ'ר הנ"ל הוא "למען בטיחות ואחריות מקסימלית, השימוש באוטופיילוט יושעה אם יזוהה שימוש לא תקין". כך נכתב בהערות שחרור העדכון.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

"שימוש לא נכון הוא כאשר אתה, או נהג אחר ברכב שלך, מקבל חמש "עבירות", או בשפת טסלה: 'ניתוק אוטופיילוט מאולץ' […] התנתקות היא כאשר מערכת הטייס האוטומטי מתנתקת למשך שארית הנסיעה לאחר שהנהג מקבל מספר אזהרות קוליות וחזותיות על חוסר תשומת לב". עוד ציטוט מאיים אחד מתוך מיני רבים שבה ענקית תעשיית הרכב החשמלי ציינה בהודעת שחרור של העדכון החדש.

בעדכון האחרון טסלה גם מזכירה לנהגים לא להשתמש במכשירים ידניים מאחורי ההגה ולשמור את הידיים על ההגה ועיניהם קדימה על הכביש. אז אנחנו ממליצים להיזהר לא להביע דעות פוליטיות על מר מאסק בנסיעה.

ריקול לאוטופיילוט

מצב אוטופיילוט בטסלה מודל 3
טסלה מודל 3 (צילום: TierneyMJ / Shutterstock.com)

השינויים מתייחסים לריקול שהוציאה טסלה בארה"ב בעקבות חקירה של האוטופיילוט על ידי המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים (NHTSA), שבה הוצגו נתונים מדאיגים אשר מצליבים את סיבות התאונות של רכבי טסלה ברחבי היבשת, ביחד עם שימוש במערכת האוטופיילוט. האוטופיילוט היה נושא לחקירה מקיפה וארוכת שנים על ידי ה-NHTSA, במהלכה היא פתחה יותר מ-36 חקירות על תאונות טסלה, 23 מהן כללו הרוגים.

הריקול מגיע זמן קצר לאחר שעובד לשעבר של טסלה בשם לוקאש קרופסקי טען כי הטכנולוגיה לנהיגה עצמית של יצרן הרכב החשמלי האמריקאי אינה בטוחה לשימוש בכבישים ציבוריים.

כפי שדווח על ידי ה-BBC, לוקאש קרופסקי יצא נגד השימוש במערכת ואמר שיש לו חששות לגבי האופן שבו נעשה שימוש בבינה מלאכותית כדי להניע את טכנולוגיית האוטופיילוט של טסלה לצורך נהיגה עצמית. "אני לא חושב שהחומרה מוכנה והתוכנה מוכנה", אמר קרופסקי, "זה משפיע על כולנו כי אנחנו בעצם ניסויים בכבישים ציבוריים. אז גם אם אין לך טסלה, הילדים שלך עדיין הולכים בשביל."

קרופסקי טוען שהוא מצא ראיות בנתוני החברה המצביעים על דרישות לפעולה בטוחה של מכוניות עם רמה מסוימת של טכנולוגיית נהיגה אוטונומית למחצה, שלא קוימו.

ההתפתחויות הללו מגיעות גם כאשר שופט אמריקאי קבע שיש "ראיות הגיוניות" לכך שמנכ"ל טסלה, אילון מאסק, ומנהלים אחרים ידעו על פגמים מסוכנים במערכת האוטופיילוט של החברה. תביעה משפטית בפלורידה הוגשה נגד טסלה לאחר תאונה קטלנית בשנת 2019, שבה האוטופיילוט בטסלה מודל 3 לא הצליח לזהות משאית שחצתה מול המכונית.

הריקול עם עדכון התוכנה האחרון המדובר, משפיע על כ- 2,031,220(!) טסלות בארה"ב – מספר שנדיר לראות בפוש אחד של עדכוני תוכנה.

האוטופיילוט של טסלה נחשב לטכנולוגיית סיוע אוטונומית לנהג ברמה 2, תחת רמות האוטונומיה שהוגדרו על ידי האגודה למהנדסי רכב (SAE). המשמעות היא, שמערכת הטייס האוטומטי של טסלה יכולה לנווט, לבלום ולהאיץ בעצמה, אך עדיין דורשת מהנהג לשמור את ידיו על ההגה, ולהיות ערני למצב הנוכחי – על הנהג להתערב אם הוא סבור שהמכונית מסוגלת לעשות משהו לא חוקי או מסוכן.

כדי לקבוע אם לנהג יש שליטה נאותה, טסלה מודדת מומנט המופעל על ההגה של הרכב על ידי הנהג. אם המכונית תזהה שהנהג אינו אוחז בהגה לפרקי זמן ארוכים, המערכת תנחה את הנהג להשתלט עליו.

המערכת עבדה בצורה חלקה עד כה, אך שבעדכון האחרון נהגים רבים, גם בארצנו, מתלוננים על ה"תנאים הנוקשים" החדשים של הרכב הרכב לעמוד בתנאים להפעלת השיוט באוטופיילוט, ויתרה מכך, גם השעייה זמנית של שבוע, מהפעלת המערכת, ללמד את הנהג "לקח" שגרר ביקורות חריפות מצד הנהגים המיואשים, שעבורם השימוש באוטופיילוט, הפך לנטל במקום למותרות.

מאמרים נוספים

3 תגובות

  1. מכונית נהדרת אבל האגו של מאסק חופר לך את המוח עם השליטה והמעקב אחרי נהגים על ידי שימוש בAI זה מוגזם

  2. יש לי טסלה, והתוכנה מעולה. סוף סוף בודקת שלא מתחמנים בזמן נהיגה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button