fbpx

הפיצוץ המשפטי של טסלה: רוצה לפתוח את מפעלה בניגוד להנחיות

על אף הנחיות הסגר הנוקשות בקליפורניה ובפרט במפרץ סן פרנסיסקו, פרסם מאסק הודעה לעובדים על חזרה חלקית לעבודה. אחרי שהרשויות מנעו מטסלה לחזור לפעילות המתח בין החברה לשלטון המקומי מתגבר ועובר מהרשתות החברתיות לפסים משפטיים.

יום שישי השמונה במאי היה אמור להיות היום בו עובדי מפעלה של טסלה בפרימונט, קליפורניה, אמורים לחזור לעבודה. טסלה הודיעה לעובדיה שהפעילות מתחדשת, על אף שהתנהלותה אינה מתיישרת עם ההנחיות הקיימות – מה שהביא את הרשויות לאסור על פתיחת המפעל בינתיים ואת טסלה להגיש תביעה נגד השלטון המקומי.

הודעת טסלה לעובדיה נשלחה בדואר האלקטרוני לאחר שבשבוע שלפני כן הודיע מושל קליפורניה גאווין ניוסום על כך שמפעלים ברחבי המדינה יוכלו לחזור לפעולה, בהתאם לאישורי הרשויות המקומיות – שיכולות לבחור להחמיר.

האחראים על בריאות הציבור בשישה מחוזות השייכים לאזור מפרץ סן פרנסיסקו, כולל מחוז אלמידה בו נמצא מפעלה של החברה, החליטו יחד להמשיך באכיפת הנחיות חמורות יותר בנוגע לסגר ולמנוע פתיחת מפעלים או עסקים שפועלים בחלל סגור. למרות זאת, בטסלה החליטו להחזיר את העובדים למפעל.

קושי בהבנת הנקרא או צפצוף על ההנחיות?

בעקבות פניה של הניו-יורק טיימס לטסלה בנוגע להודעות שנשלחו לעובדים ציינה ראש מחלקת כוח האדם של החברה בצפון אמריקה, ולרי וורקמן, שהחזרה לפעילות נעשית בהתאם להנחיות הרשויות ובכל משמרת יקראו לעבודה רק שלושים אחוזים מכלל העובדים.

כמו כן, ציטטה וורקמן את הודעת מחוז אלמידה על כך ש"ייצור מקורות אנרגיה מבוזרת, שכוללת רכבים חשמליים, אנרגיה סולארית וסוללות, יכול לשוב לפעולה" רק שבבדיקה מדוקדקת הציטוט לא מדויק ובהודעה הרשמית של השלטון המחוזי אפשרו המשך התקנה של מטענים ותחנות טעינה לרכבים חשמליים, לא כולל הייצור של הרכבים עצמם.

מנכ"ל טסלה אילון מאסק לא הסתיר את רצונו לפתוח מחדש את המפעל בפרימונט כבר שבועות ארוכים, יחד עם ביקורת נוקבת (דרך טוויטר, כהרגלו בקודש) על מדיניות הסגר שהונהגה בקליפורניה בחודשיים האחרונים.

טסלה תלויה באופן כמעט מוחלט בפעילות המפעל בפרימונט – בו מיוצרים רוב רכביה המיועדים להפצה. בימיה הראשונים של המגפה בקליפורניה עוד ניסה מאסק לשמור על המפעל פתוח, עד שנסגר בצו מהרשויות, והרצון להחזירו לפעילות ניכר אפילו יותר מאז שההגבלות בסין הוסרו כמעט לחלוטין והמפעל בשנגחאי כבר מתקרב לתפוקה מלאה.

הביקורת מחריפה לאור ההקלות בניו יורק ובנבדה

ההימנעות בקליפורניה מחזרה לפעילות רק מחריפה את המתח בין טסלה לרשויות במיוחד כאשר בנבדה ובניו יורק ניתנו אישורים לחזרה חלקית לפעילות החברה. נדמה שמאסק מתקשה לשמור על אורך רוח סביב הנושא ובשיחת ועידה בשבוע שעבר כינה את הנחיות הסדר הקיימות "פאשיסטיות".

מצד וורקמן נמסר לעובדים שהחברה דאגה להטמעה של פעולות ודרכי מיגון שנועדו למנוע הדבקה בתוך המפעל. "ההקפדה על מניעת זיהומים היא חיונית לבטיחות בעבודה ובמידה ועובד או עובדת יחרגו מהפרוטוקולים החדשים הם יוצאו לחופשה ללא תשלום. אם אתם חולים או דואגים לבטיחותכם בהגעה לעבודה, אנא הישארו בבית".

בהודעת החזרה לפעילות ששלח מאסק לעובדי החברה הוא כתב שיגיע בעצמו לפסי הייצור ו"יעזור בכל דרך שאוכל" בחידוש הפעילות. "במידה ואינכם מרגישים בנוח לשוב לעבודה בעת זו, אנא אל תרגישו מחויבים לכך" כתב בסוף דבריו.

"אסור לטסלה לפתוח את מפעלה"

שעות לפני פתיחת המפעל כפי שתכננו בהנהלת החברה, גורמים רשמיים במחלקת בריאות הציבור באלמידה אסרו על טסלה לפתוח את מפעלה. "הודענו לטסלה שהחברה לא עומדת בקריטריונים שנקבעו על מנת לאפשר חזרה לפעילות ועל כן אסור לה לעשות כך" אמר דובר רשות בריאות הציבור.

על פי האחראית על בריאות הציבור במחוז, אריקה פאן, נוהלו מספר שיחות בין הרשויות לטסלה בהן הומלץ לחברה להמתין עוד שבוע אחד לפחות לפני החזרה לפעילות. זאת כדי שיוכל להישמר הניטור הקיים אחר קצב ההדבקה במחוז ויאפשר חזרה בטוחה יותר לפעילות.

בתגובה להחלטת הרשויות מאסק פרסם סדרת איומים בטוויטר נגד רשויות המחוז ואמר שטסלה תעביר את משרדי ההנהלה וחלק מפעילות הייצור מקליפורניה לטקסס בתגובה להתנהלות הרשויות. כמו כן אמר שטסלה תגיש תביעה ושהוא אינו משקר.

כמה שעות לאחר מכן, בהתאם לטקסט שנכתב ברשת החברתית האהובה על מאסק, טסלה הגישה תביעה כנגד מחוז אלמידה בטענה שהרשויות "מפרות מספר עקרונות חוקתיים פדרליים ומדינתיים" בכך שמונעות מטסלה את פתיחת מפעלה.

מאבק עקרוני או הימור מסוכן?

חוץ המפעל של טסלה בפרימונט קליפורניה עם הלוגו של טסלה בגדול
המפעל של טסלה בקליפורניה (צילום: Michael Vi / Shutterstock.com)

במקביל לפעילות המשפטית פועלים בטסלה גם במישור התקשורתי נגד המחוז ונגד מדינת קליפורניה. 

בפרסום חדש בבלוג החברה, הסבירו מדוע יש לאפשר לטסלה לפתוח את מפעלה בפרימונט: "טסלה היא יצרנית הרכב המשמעותית האחרונה שנשארה בקליפורניה וגם המעסיק הגדול במדינה עם למעלה מעשרת אלפים עובדים בפרימונט ויותר מעשרים אלף במדינה. אנו מבינים את ההשפעה לה גרם נגיף הקורונה ויש לנו אחריות כלפי איכות החיים והבטיחות של עובדינו – רבים מהם נאלצו לסמוך על החברה בזמן שנשארו בבית בעקבות הנחיית הרשויות".

האיום של טסלה להעביר את פעילותה מקליפורניה, דבר שיכול להעמיד בסיכון את פרנסתם של רבבות, הוא על גבול שבירת הכלים. מנגד, טיעוני החברה מנומקים הרבה מעבר להשתלחות של מאסק בטוויטר נגד השלטון וניתן להבין מדוע קיים אינטרס משותף בהשבת המפעל לפעילותו.

במידה ומאבק זה יסלים עלולות להיפגע הן פעילותה והן הכנסותיה של טסלה, לכן לא ברור כמה רחוק המאבק יגיע כמו גם מה יהיו יחסי הכוחות עם וכאשר יחלו להקל על הסגר ועל החזרה לפעילות.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close