ב-2006 פרסם אילון מאסק בבלוג של טסלה את 'תכנית העל' שלו. בפשטות, התכנית כוללת ייצור של מכונית ספורט חשמלית ורווחית מאד, שימוש בכסף הזה לייצור של רכב במחיר נגיש ושימוש ברווחים של הרכב הזה לפיתוח של רכב זול אפילו יותר, שיוכל להתאים לכולם. במקביל, על פי מאסק, יש לפעול ככל הניתן על מנת לייצר חשמל ללא פליטת גזי חממה – תוך העדפה לאנרגיית שמש.
מאז טסלה פועלת באופן די עקבי למימוש החזון הזה ומאסק אפילו פרסם המשך לתוכנית העל שלו כעשר שנים אחרי הפרסום המקורי. כיום טסלה היא החברה חשובה ביותר בעולם הרכב החשמלי ומתכננת להציג לעולם סוללה חדשה בעלת תוחלת חיים ארוכה במיוחד ובמחיר זול משמעותית שתכנס לשימוש במודל 3 המיוצר בסין בהמשך השנה.
לפי גורמים בחברה, צעד זה עשוי להיות אחד הגדולים שנעשו אי פעם בדרך להוזלת הרכבים החשמליים והשוואת מחירם לזה של רכבים המונעים בדלקים מאובנים. פיתוח של סוללה כה עמידה יוכל גם לאפשר לסוללות לעבוד באופן יעיל אחרי מחזור וגלגולי חיים שניים ושלישיים כחלק מרשת החשמל.
מנכ"ל החברה הפופולרי (שהפך בשבוע שעבר גם לאדם הפרטי הראשון שהצליח להטיס בני אדם לחלל) מתכנן לחשוף את הטכנולוגיה שפותחה בשיתוף פעולה עם הסניף הסיני של אמפרקס, חברת סוללות הליתיום הגדולה בעולם, במהלך "יום הסוללה" שהיה אמור להתקיים בחודש שעבר ובינתיים נדחה.
על אף שהסוללות החדשות ימכרו בתחילה בסין, במידה ומדובר בשינוי שיוזיל בצורה חסרת תקדים את הרכבים ויאריך את תוחלת חייהם סביר שלא יעבור הרבה זמן לפני שסוללות אלו יגיעו לכל שווקי הרכב בהם טסלה פועלת.
הסוללה היא המרכיב הגמיש ביותר במחיר הרכב
הביקוש לרכבים חשמליים, כידוע, תלוי בתקנות הסביבתיות שמוחלות בסין, אירופה ועד לאחרונה גם בארצות הברית יותר מאשר בכל גורם אחר.
הניסיון לעמוד בתקנות פליטת גזי החממה, יחד עם מודעות גוברת, נכונות של לקוחות ותמריצים כלכליים אינטנסיביים נמצאים כולם בבסיס השינוי אותו תעשיית הרכב מנסה לבצע כעת. כדוגמה לכך ניתן לראות את התנודות החדות במכירות הרכבים החשמליים בסין ובארצות הברית לקראת סוף 2019, מועד פקיעת התמריצים הסיניים לרכבים חשמליים והאמריקאים לרכבי טסלה.
ללא הסבסוד, שבשיאו עמד על יותר משבעת אלפי דולרים לכל רכב, קשה באמת להאמין שלקוחות ממעמד הביניים המחפשים רכב יצליחו להוסיף עוד אלפי דולרים רק כדי לשמור על הסביבה – ולא משנה כמה הנימוק הסביבתי-כלכלי מתוחכם, חזק ונכון בעיני התומכים ברכבים חשמליים.
שליש ממחיר הרכב נמצא רק בסוללות ופרט לדאצ'יה, שבחרה להוזיל גם את כל שאר רכיבי הרכב, רוב החברות מתמקדות בהוזלת הייצור שלהן כמו גם בייעול אגירת האנרגיה על מנת להתמודד עם סוגיית המחיר.
הגעה של סוללות חדשות וזולות מצד טסלה יכולה להביא את המאבק העיקש שכבר גרם למיזוגי חברות ולהשקעה של מיליארדי דולרים לסיומו, תוך הכתרת החברה של מאסק לשליטה הבלתי-מעורער (בינתיים) על עולם הרכב.
הסתמכות על חידושים טכנולוגיים וייעול בהרכבה
הסוללות החדשות של טסלה יתבססו על כמה חידושים מהותיים בטכנולוגיית הסוללות ובעיקר בכימיה המפעילה אותן – בעיקר באמצעות פיתוח סוללה נטולת קובלט, שנחשב אחד המרכיבים הבעייתיים מבחינה סביבתית בסוללה, שגם אינו ניתן למחזור נכון להיום.
חברת אמפרקס היא היחידה היום שיודעת לייצר סוללות ליתיום בלי קובלט, המתכת היקרה ביותר בתוך הסוללה, שגם מורכבת בצורה פשוטה וזולה יותר ביחס לסוללות שמיוצרות בחברות אחרות.
בנוסף, בחברה הטמיעו לאחרונה שימוש בתוספים כימיים ובמעטפות חדשניות שמאפשרות אגירת אנרגיה לזמן ממושך יותר שיחד עם אוטומציה של תהליך הייצור והרכבת הסוללות הצליחו להגיע להוזלה חסרת תקדים של מחיר הסוללה.
השילוב של התקדמות בטכנולוגיית הסוללה ובייעול הייצור מעניק לטסלה רווח כפול בעודה מנסה להפחית ככל הניתן את מחיר המרכיב שהופך רכבים חשמליים ליקרים כל כך, מה שאמור לעודד עוד קונים לבחור ברכבים חשמליים שיהיו זולים יותר או בעלי ביצועים טובים יותר (כי ניתן יהיה לספק יותר אנרגיה באותו מחיר) – פחות או יותר החלום של רבים בתעשייה.
סוללה זולה מתמיד, אך האם זולה מספיק?
שני מספרים מרכזיים בתעשיית הסוללות הם שעומדים בבסיס ההשקעה של חברות הרכב ושמביאים בסופו של דבר לתנועת דעת הקהל לכיוון החשמלי. המספר הראשון הוא עלות הסוללה שתאפשר לייצר רכבים שמסוגלים להתחרות במחיר של רכבים לא חשמליים, בעוד השני הוא העלות המינימלית אליה ייצור סוללה יכול להגיע.
המספר השני שנוי במחלוקת ולמרות ירידה משמעותית ויציבה בעלות הייצור של סוללות בשנים האחרונות, לפי מחקר מ-MIT בנושא קצב ההוזלה אמור לדעוך בקרוב, עד הגעה למחיר המינימלי האפשרי שיוגבל רק על ידי מחיר הרכיבים עצמם.
המספר הראשון וככל הנראה החשוב מבין השניים נמצא בקונצנזוס ועומד על מאה דולר לקילוואט-שעה. כאשר חברות הרכב יצליחו לייצר סוללות בעלות נמוכה ממאה דולק לכל קילוואט-שעה שהסוללה תאגור, מחיר רכב חשמלי יוכל להתחרות בדגם זהה בעל מנוע בעירה פנימית.
באופן (לא) מפתיע ודי מרגש, אמפרקס דיווחו שעלות הייצור של הסוללות נטולות הקובלט שלהם עומדת על 60-80 דולר לכל קוט"ש. בינתיים נמשיך להמתין להודעה הרשמית ב"יום הסוללה", אך נראה שמאסק קרוב למימוש תוכניתו משכבר הימים ולעשות היסטוריה. שוב.
האם לטסלה יש ביטוח סוללה מעבר לאחריות שהיא נותנת כי לדעתי זו ירידת הערך האמיתי של הרכב והיא משמעותית מאד
לרגע הזה חיכינו !!
רק שזה יהיה כמה שיותר מהר גם בעולם וכמובן בישראל