שלושה חודשים בלבד אחרי שטסלה הודיעה כי התחילה לקבל ביטקוין כדרך תשלום עבור רכביה, היא מבצעת פניית פרסה חדה ועוצרת את השימוש במטבע.
בהודעה שפרסם בטוויטר בשבוע שעבר מנכ״ל חברת הרכב אילון מאסק, נכתב כי טסלה משהה את המסחר בביטקוין בשל דאגה הנובעת מצריכת האנרגיה של המחשבים העסוקים ב״כריית״ המטבע – בחישובים האינסופיים שמצפינים ומעניקים למטבע הדיגיטלי את שוויו.
״מטבעות קריפטוגרפיים הם רעיון טוב ברמות רבות ואנחנו מאמינים שיש לכך עתיד מבטיח, אבל הוא לא יכול לבוא עם מחיר כבד לסביבה״ כתב מאסק. ״אנחנו מוטרדים מהשימוש הגובר בדלקים מאובנים לצורך כריית ביטקוין וביצוע עסקאות באמצעותו, במיוחד פחם, בעל ההשפעה הגרועה ביותר מכל הדלקים.״
עם זאת, קשה להאמין שהיזם המיליארדר לא היה מודע לעלויות האמתיות של השימוש בביטקוין בזמן שחברת הרכב בראשה עומד רכשה מטבעות בשווי מיליארד וחצי דולר רק בתחילת השנה. לאחר ההודעה, היא מכרה בחזרה מטבעות בשווי שלוש מאות מיליון דולר.
זה לא רק הביטקוין
״טסלה לא תמכור יותר ביטקוין ואנחנו מתכוונים להשתמש בו לצורך עסקאות ברגע שהכרייה תעבור להתבסס על אנרגיה בת-קיימא״ הוסיף מאסק, והביא גם לירידה כמעט מידית בערכו של המטבע, ביותר מעשרה אחוזים. גם מנייתה של טסלה ירדה, אך ׳רק׳ בארבעה אחוזים וכבר הספיקה להתאושש מאז.
כשמצרפים את התנודה הזו לזינוק המדהים שחווה ערך המטבע אחרי הרכישה המדוברת מוקדם יותר השנה, אפשר כבר לזהות את אחת מנקודות התורפה של המטבע הדיגיטלי – הציוצים של מאסק. ״אם אדם אחד יכול לשנות בכזו צורה את יכולת הרכישה שלו, קריטריון ׳הערך היציב׳ של המטבע אינו מתממש״ נכתב בהתייחסות של חברת UBS ללקוחותיה בעקבות המהמורות שחווה הביטקוין.
מנגד, גם פעולותיו של מאסק לא תמיד ידידותיות לסביבה. למרות שטסלה, כחברת הרכב החשמלי המובילה בעולם, חוסכת לא מעט טונות של פחמן דו-חמצני שאחרת היו נפלטים לאטמוספירה, הפעילות של שאר החברות שלו – ספייס-אקס ובורינג קומפני, שמעודדת תחבורה ברכבים פרטיים – אינן דלות בפחמן כלל.