fbpx

"אין מודעות בארץ. אם תסתכל על חו"ל, כל יום מדברים בחדשות על תחבורה חשמלית"

בליץ מוטורס הצליחה לפצח את השוק העסקי בארץ, לפתח ולהחדיר אליו קטנועים חשמליים. רפאל מוזינסקי, מייסד החברה, מאמין שהיצרנים הוותיקים לא רוצים חשמלי ״הרווח שלהם הוא מחלקי חילוף וטיפולים״, שהמודעות בארץ היא אפסית ״למה בחדשות לא מדברים על זיהום אוויר?״ ושהממשלה לא עושה מספיק.

המהפכה החשמלית החלה כבר לקרום עור וגידים בעולם, אך בישראל החדירה של רכב חשמלי עדיין מתקשה להניע. בשקט בשקט בשכונת מונטיפיורי בתל אביב צמחה לה יצרנית של קטנועים חשמליים – בליץ מוטורס (Blitz). בליץ הוקמה לפני שמונה שנים על ידי רפאל מוזינסקי, בלגי במקור. ומאז, איפה שרבים בישראל נכשלו, הצליחה החברה לשנות הרגלים, ולשכנע שהפתרון הוא חשמלי.

״עליתי לישראל לפני תשע שנים, כשהגעתי לארץ רציתי להשקיע בתחום התחבורה הדו-גלגלית.״ אומר מוזינסקי בראיון למגזין EV, ״כל החיים שלי אני רוכב על דו-גלגלי. אני לא האופנוען-טייפ, אבל בשביל לנסוע לעבודה וסידורים – זה מה שחיפשתי, וגם בשביל לצאת מהעיר״.

כשעלה לארץ בשנת 2011, הרעיון הראשון שלו היה לייבא דו-גלגלי חשמלי, אך באותה תקופה לא היו קטנועים חשמליים שמתאימים לנסיעות בינעירוניות. ״רציתי קטנוע שיכול לנסוע 80 קמ"ש כדי שאוכל לעלות על איילון. בזמנו לא היו קטנועים חשמליים מהירים מ-45 קמ"ש״.

נשמע מפתיע? מוזינסקי מסביר שליצרני הדו-גלגלי הוותיקים לא היה אינטרס להיכנס לשוק החשמלי, מכיוון שהכלים החשמליים דורשים פחות תחזוקה. ״חלק גדול מהרווח של יצרני רכב וקטנועים הוא מחלקי חילוף וטיפולים, לא ממכירת הכלי״. 

בהתחלה החברה התמקדה בשוק הפרטי, אך ההתפתחות העיקרית של החברה הייתה בשוק העסקי. ״הכלי בנוי ל-B2B, הקטנוע בנוי לעבודה מאוד קשה של שליחויות״. בנוסף החברה החלה לעבוד עם שתים עשרה רשויות מקומיות,  אשר לאחרונה החליטו לעבור לקטנועים חשמליים ולחשמל את צי הרכבים שלהם. 

שוק עסקי מול פרטי

בשנים האחרונות עסקי המזון הגדולים החלו להעביר את צי הקטנועים שלהם להנעה חשמלית. אחד הלקוחות הגדולים של החברה, דומינוס פיצה, העביר את רוב הצי שלו לקטנועים של בליץ. ההבדל בעלות האנרגיה, הביטוח והתחזוקה הנמוכה של הכלים החשמליים, הופכים את האחזקה של קטנוע בנזין ללא משתלמת, בייחוד כשהנסועה גבוהה.

עם זאת, הכניסה של הקטנועים החשמליים לשוק העסקי מתרחשת בעיקר בעסקים גדולים וברשתות ארציות. עסקים קטנים עדיין ממאנים לעבור לחשמלי.

מהם החסמים שמונעים מעסקים לעבור לחשמלי?

״אין מודעות בארץ. אם תסתכל על חו"ל, כל יום מדברים בחדשות על תחבורה חשמלית, כל יום. פה המודעות היא אפסית. עסק קודם כל רוצה לחסוך, ורוצה לעשות את מה שהשכן שלו עושה.״

לפי מוזינסקי יותר ויותר עסקים מתעניינים במעבר לקטנועים חשמליים,  בעיקר לאחר הניסיון של העסקים הגדולים בתחום, ״כלים ברשת דומינוס מתחילים שנה רביעית, בהשוואה לקטנועי בנזין שדורשים החלפה כל שנתיים. בפועל העלות של הקטנוע הופכת זניחה אחרי ארבע שנים, זה מטורף.״

חסם נוסף הוא עניין התשתית. תשתיות הטעינה בערים כמעט ולא קיימות, דבר המקשה על העסקים להסב את הצי שלהם לחשמלי. לעתים הקטנועים נאלצים לחנות מעבר לכביש או במרחק של מאה מטר מהעסק.

לאחרונה בליץ השיקו את ה-3000X, הקטנוע החדש מאפשר לשלוף את הסוללה ולהטעין אותה בתוך העסק או בבית, ולפתור את בעיית התשתיות במרכזי הערים. ״עם הבליץ 3000X אנחנו יכולים להגיע לכל השוק״ מוסיף מוזינסקי.

ומה פרופיל הלקוחות הפרטיים?

לפי מוזינסקי הקהל הצעיר לא תמיד מתחבר לקטנועים החשמליים ״הצעירים אוהבים עדיין את הרעש והפוזות״. הוא מלא בתקווה כי הצעירים שרוכבים היום על אופניים חשמליים יהיו ה-Early Adopters של הקטנועים החשמליים.

״כיום מרבית המכירות בפרטי הם לרוב לאנשים מעל גיל 35, אנשים שרוצים לחסוך. הרבה פעמים יש להם רכב בבית והם רוצים קטנוע כאופציה נוספת. מגיעים אלינו גם הרבה משפחות עם ילדים, ופנסיונרים״.

עמיד יותר, בטוח יותר

הקטנוע החדש באירוע ההשקה, קטנוע חשמלי בצבע לבן עם באנר של החברה מאחור
הקטנוע החדש של בליץ מוטורס, Blitz 3000X

מערכת ההנעה של רכבים חשמליים היא פשוטה, בניגוד למנועי הבנזין, התמסורות, השמן וההילוכים. המצב בקטנועים חשמליים לא שונה, ״אין כמעט בלאי. אם אני אפתח את הקטנוע אתה תראה שם שלדה, יש ארבעה חלקים עיקריים ואלו לא חלקים שהולכים. אולי פיוז הולך, אבל הבלאי העיקרי זה ברקסים וצמיגים״.

החברה מתפעלת ניידות שירות שמגיעות עד בית הלקוח במקרה של תקלה, מה שמייתר לעתים את הצורך בהגעה עם הקטנוע למוסך.

חוץ מעמידות הקטנוע, לקטנוע של בליץ יתרון נוסף מבחינה בטיחותית. מוזינסקי מסביר כי לאחר בחינת נתונים מלקוחות שהסבו את צי הקטנועים שלהם, נמצא כי יש ירידה של כארבעים אחוזים בכמות התאונות שהשליחים מעורבים בהן. 

מה הסיבה?

״שתי סיבות עיקריות, הראשונה זה בקר המנוע שלנו, שמגביל את המהירות בתוך העיר ל-70 קמ"ש, אין צורך ביותר ואי אפשר להשתולל עם הכלי. הסיבה השניה היא שהקטנוע מצויד בבקר חכם וג'יירוסקופ אשר מנטרים את התנהגות הרוכב, ומאפשרים למנהל לקבל דו״ח בקרה.״

אירופה מול ישראל

פעילות החברה עד היום התמקדה בעיקר בישראל, עם אלפיים קטנועים על הכביש. אך לאחרונה החברה החלה להתרחב לאירופה במטרה לעבוד גם עם סניפי הרשתות בחו"ל. באירופה ובארצות הברית חברות וגופים רבים החלו לחשמל את צי הרכבים שלהם כדי להוזיל עלויות. בשנה שעברה עיריית ניו-יורק פרסמה דו״ח לפיו רכבים חשמליים הם האופציה הזולה ביותר בציי הרכב שלהם.

אתה רואה הבדל בתפיסה של העסקים באירופה לעומת הארץ, כשמדובר בתחבורה חשמלית?

״המודעות שם מטורפת [לתחבורה חשמלית], אני לא צריך למכור. הם רוצים ירוק נטו״, באירופה יש גם סובסידיה לקטנועים חשמליים, ״מדובר באלף יורו לקטנוע״.

מה אתה חושב שצריך לעשות במדינה כדי שהשינוי יקרה?

״עסקים היום עושים את המקסימום בלי שום עזרה״, מסביר מוזינסקי, ״אנחנו פונים לעיריות כדי שיעזרו לעסקים. אבל זה באמת עבודה של הממשלה ושל התקשורת. למה היום בחדשות לא מדברים טיפה על זיהום אוויר? אני חושב שזה מתחיל שם. צריך להעלות את המודעות.״

״ודבר אחרון – סובסידיה, אם הלקוח הסופי מבין את המשמעות של זיהום האוויר וגם מקבל סובסידיה, זה יעזור לקדם את המעבר לחשמל. אבל דברים באמת זזים מאוד מאוד לאט ואין תשתיות עדיין. גם אוטובוסים, לצערי אני לא מבין למה זה הולך כל כך לאט, מכניסים פה שניים ושם ארבעה, למה לא מחליפים כבר את כולם?״

מוזינסקי מאמין שהעלאת המודעות היא המפתח לשינוי, ושהממשלה לא משקיעה מספיק בנושא. ״תעלו את המודעות, עזוב שניה את הסובסידיה. תשקיעו בהעלאת המודעות, תכניסו את הנושא לחדשות, תסבירו למה זה יותר טוב.״

דבר אחרון?

״אנחנו בהסתכלות לעבר 2020, אני מאמין שזו השנה שתהיה פריצת הדרך שלנו, גם בארץ וגם בעולם. כל הצוות עובד מאוד קשה, ואנחנו מקווים שדברים ישתנו מבחינת המודעות, זה מאוד חשוב.״

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close