כלמוביל, בזן וסונול חתמו על הסכם שיתוף פעולה ראשון בישראל, ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות. במסגרת ההסכם בין החברות בזן תייצר את המימן, סונול תקים את תחנות התדלוק לאספקת המימן וכלמוביל תעלה על כבישי ישראל את משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell.
המשאית המדוברת מבוססת על תאי דלק מימניים – טכנולוגיה המאפשרת לייצר חשמל ממימן וחמצן בתהליך נקי ושקט, ולהזין בסופו של דבר סוללה ומנוע חשמלי. לצורך כך יש צורך ״לתדלק״ את המשאית במימן, בתחנות מימן שיוקמו על ידי סונול.
למשאית ה-XCIENT Fuel Cell יש תאי מימן בקיבולת של 32 קילוגרם. טווח הנסיעה של המשאית עומד על כ-400 קילומטרים למילוי, זמן המילוי של המשאית עומד על כשמונה דקות.
המשאית מצויד בתאי דלק שיכולים להפיק הספק של 190 קילוואט, ולהזין מנוע של 350 קילוואט (470 כוחות סוס) עם מומנט של 346 קג״מ. מהירות הנסיעה המקסימלית של המשאית עומדת על 85 קמ״ש.
היתרון של טכנולוגיית המימן הוא בזמן ״התדלוק״ הקצר יחסית ביחס לטווח הנסיעה המרשים של המשאית, שמשקלה הכולל מגיע עד ל-36 טון בהעמסה מירבית.
במסגרת ההסכם סונול ובזן יכניסו משאיות מונעות מימן לצי הרכב שלהן, ושלוש החברות מתחייבות כי יישומו יחל כבר ברבעון השלישי של שנת 2022.
״סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב.״ מציין ניר גלילי, מנכ"ל סונול, ״אני בטוח כי המגמה העולמית של שימוש במימן תגיע דרכנו לישראל ותשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה וידידותית לסביבה הרבה יותר״.
יודאי הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2025 היא צפויה לייצר כ – 2000 משאיות מימן XCIENT Fuel Cell זאת במטרה לתת מענה לביקוש העולמי.
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל אומר על המהלך כי "מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי. ישראל הינה בין המדינות הראשונות בעולם לשלב הנעת תאי דלק מימני בכבישי הארץ ושיתוף הפעולה בין החברות ממצב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם בראייה סביבתית.״
ממש משמח
למה לא גם אוטובוסים
פספסתי משהו ? חשבתי שתהליך הפקת המימן עדיין לא רווחי .השתנה משהו ??