חברת דלהום מוטורס פעילה בישראל משנת 1979 ועוסקת ביבוא ישיר ומקביל של רכבים מסחריים, משאיות ואוטובוסים. השחקן החדש של דלהום מוטורס הוא מותג פוטון הסיני, שמייצר משאיות, אוטובוסים ורכבים מסחריים, חשמליים ולא חשמליים, וגם את האי-טונלנד, הגרסה החשמלית של טנדר הטונלנד.
פוטון נוסדה בשנת 1996 וברפרטואר שלה אפשר למצוא שיתופי פעולה עם חברות כמו קאמינס, דיימלר, ZF ועוד. האי-טונלנד הוא הטנדר החשמלי הראשון שמגיע לישראל ביבוא סדיר – דגמי הטנדרים החשמליים שנמכרו בישראל עד עתה, הגיעו לכאן ביבוא מקביל. האי-טונלנד הוא תולדה של הסבה שביצעה החברה לדגם הטונלנד שעושה שימוש במנועי בעירה פנימית, ולא בטנדר שפותח ככה מלכתחילה על פלטפורמה חשמלית ייעודית.
האי-טונלנד של פוטון הוא קצת מכל דבר – חלקו הקדמי מזכיר לנו טויוטה היילקס או איסוזו דימקס וחלקו האחורי מזכיר לנו את הפורד ריינג'ר.
הטנדר החשמלי מגיע לישראל לאחר שעבר עדכון עיצובי מקיף בשנת 2023. הפוטון אי-טונלנד מצויד במנוע חשמלי יחיד בהספק של 175 כ"ס, מומנט של 33 קג"מ, סוללת 88 קוט"ש שמפיקה טווח נסיעה של 450 ק"מ על פי תקן WLTP (על פי הצהרת היצרן) וטעינה מ-20% ל-80% סוללה בתוך "פחות משעה", מה שאומר שמדובר בטעינה לא הכי מהירה.
הפוטון אי-טונלנד הוא טנדר 4X4 שמיועד לנסיעות שטח ומשימות עבודה – יש לו ארגז אחורי באורך של 1,520 מ"מ, רוחב של 1,580 מ"מ ויכולת העמסה של עד 600 ק"ג. בסיס הגלגלים של הפוטון אי-טונלנד נמתח ל-3,110 מ"מ וגובה גחונו מגיע ל-195 מ"מ. הרכב מגיע עם קשת מקורית בארגז האחורי ומספר וויים, לטובת עיגון ושינוע של אלמנטים שונים.
פוטון אי-טונלנד מצויד בין היתר במערכת מולטימדיה עם מסך מגע 10 אינטש, חלונות אחוריים כהים וכבל טעינה. בצד האבזור הבטיחותי לרכב יש שתי כריות אוויר, חיישני חנייה אחוריים, תצוגת נסיעה לאחור, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית וניטור לחץ אוויר בצמיגים.
מחירו של פוטון אי-טונלנד נקבע על החל מ-306,000 ש"ח, אך הטנדר החשמלי מוצע כעת במחיר השקה של 298,000 ש"ח. לרכב יש אחריות של 5 שנים או 200,000 ק״מ יחד עם אחריות סוללה של 8 שנים או 160,000 ק״מ.
האיסוזו דימקס (החל מ-283,990 ש"ח לרמת הגימור LSE פרימיום), הטויוטה היילקס (החל מ-303,683 ש"ח לרמת הגימור אדוונצ'ר 2.8) והפורד ריינג'ר (325,000 ש"ח לרמת הגימור XLT) אמנם קרובים במחיר לפוטון אי-טונלנד ולמרות שהם מגיעים עם "קבלות", שלושתם לא חשמליים ולא מציעים את היתרונות שמציע טנדר חשמלי כמו חסכון בדלק ובעלויות התחזוקה השוטפות.
וכשמחירו של הפורד F-150 לייטנינג שמגיע לישראל ביבוא מקביל מתחיל מאזור החצי מיליון ש"ח וכשכדי לנהוג על השברולט סילברדו החשמלי שיגיע בקרוב לישראל (על פי פרסומים זרים) בגרסת ה-WT תצטרכו להצטייד ברישיון ג', נראה שהפוטון אי-טונלנד הוא הטנדר החשמלי היחיד שאפשר לרכוש בישראל במחיר של כ-300,000 ש"ח ובלי צורך בהוצאת רישיון נהיגה מיוחד.
אבי שדה, מנהל השיווק של חברת דלהום מוטורוס, היבואנית הרשמית של פוטון בישראל, ציין: ״הגעתה של פוטון מוטור לישראל היא בגדר ׳גיים צ׳יינג׳ר׳ לתחום רכבי המסחריות, ההסעים והמשאיות. ענקיות הרכב הסיני כבשו את צמרת מכירות הרכב הפרטי בישראל ואין לי ספק שאנחנו רק בתחילתה של מהפיכה גם בסגמנט זה. פוטון מאמינה בישראל ורואה בה יעד מרכזי ואסטרטגי עולמי ודגם הפיק אפ הוא סנונית ראשונה בדרך לדגמים נוספים שיגיעו ארצה לרבות משאיות חשמליות. כבר עם ההכרזה על שיתוף הפעולה עם היצרן, קיבלנו בקשות רבות מצד לקוחות שמבינים את החסכון העצום של כ-40 אלף ש״ח בשנה במעבר לחשמל ומבקשים להיות הרוכשים הראשונים – לאור הביקוש הגדלנו את הכמויות למשלוחים הבאים. בימים אלו אנו נמצאים בעיצומו של הקמת מערך השירות והתשתיות בארץ, עם 6 סניפים בפריסה ארצית וניידות שירות הזמינות 24/7״.
מה אנו יודעים על מערכת ההנעה שלו ועל מערכת 4×4 ?
נעילות דיפרנציאל?
מה הכושר גרירה
מבחני דרכים שנערכו בדגמים אחרים של טנדרים חשמליים בארצות הברית הראו שגרירה מורידה את הטווח עד 40%.
חשוב לשים לב לזה